• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 27 بهمن 1399
کد مطلب : 124421
+
-

پایان جشنواره شهیدبهشتی با معرفی نفرات برتر

خبر
پایان جشنواره شهیدبهشتی با معرفی نفرات برتر

نخستین دوره جشنواره علمی- پژوهشی شهید بهشتی که به همت پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شده بود، در مراسمی با حضور رئیس دیوان‌عالی کشور و با تقدیر از نفرات برگزیده به‌کار خود پایان داد. به گزارش همشهری، در این مراسم که عصر دیروز در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد، حجت‌الاسلام سیداحمد مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان‌عالی کشور طی سخنانی به اهمیت جایگاه پژوهش در قوه قضاییه پرداخت و گفت: در طول سال آرای متعددی از سوی محاکم صادر می‌شود و ما در دیوان‌عالی کشور باید بر این آرا نظارت کنیم که کار سنگینی است و برای نظارت بهتر نیازمند حمایت بخش‌های مختلف ازجمله پژوهشگاه هستیم. وی ادامه داد: در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۰ هزار پرونده با درخواست اعمال ماده ۴۷۷ به دیوان‌عالی کشور آمد و رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی مجدد این پرونده‌ها در دیوان‌عالی موافقت کردند. این تعداد برای قوه قضاییه زیاد است. پژوهشگاه می‌تواند این پرونده‌ها را موضوع‌بندی کند که در چه قسمتی آرا ایراد دارد. به کمک پژوهشگاه باید این آرا تحلیل، نقد، مقایسه و بررسی شود تا از نظر معیارهای حقوقی و قانونی سنجیده شود.
رئیس دیوان‌عالی کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: دادگاه‌ها به پرونده‌ها مشغول شده‌اند و فکر و ایده از قضات گرفته شده است. گاهی قاضی با هنرش می‌تواند پرونده‌ای را حل و فصل کند، اما وقتی فرصت نداشته باشد، طبق ماده قانونی رأی را صادر می‌کند. با بررسی همین 10هزار پرونده‌ای که عنوان شد، می‌شود ایرادات آرای صادرشده را استخراج کرد که با بررسی آنها از صدور چنین آرایی جلوگیری شود.
در این مراسم، همچنین سیدحجت‌الله علم‌الهدی، رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: پژوهشگاه به‌عنوان بازوی علمی قوه قضاییه در تلاش است که بیشترین استفاده را از ظرفیت درون قوه قضاییه اعم از قضات،‌کارمندان و... و نیز ظرفیت‌های بیرونی قوه قضاییه اعم از فضلا، نخبگان و... جهت رشد و تحول قوه قضاییه و حل مسائل و چالش‌های قوه قضاییه ببرد. براساس این گزارش، در پایان این مراسم از میان 2150اثر رسیده به دبیرخانه نخستین دوره جشنواره علمی- پژوهشی شهیدبهشتی، از شماری از آثار برگزیده در بخش‌های ایده، پژوهش، رأی پژوهشی و پژوهشگر برتر تقدیر شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید