• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 26 بهمن 1399
کد مطلب : 124334
+
-

آب سنندج همچنان بی‌کیفیت


سال‌هاست که کیفیت آب شرب سنندج از لحاظ طعم و بو با مشکل مواجه است و مردم برای تامین آب سالم مجبور به استفاده از آب چشمه‌های اطراف شهر هستند. ورود مستقیم فاضلاب روستای سراب‌قامیش به سد قشلاق که به‌عنوان منبع اصلی تامین آب شهر سنندج مطرح است، همچنین عمر ۵۰ساله این سد و تغییرات شیمیایی و رشد جلبک‌ها در آن از مهم‌ترین عوامل ایجاد مشکل آب شرب لوله‌کشی سنندج عنوان می‌شود و باعث شده حتی در این روزهای سرد هم سنندجی‌ها ساعت‌ها در صف پرکردن دبه‌هایشان منتظر بمانند. پیگیری وضعیت هم نشان می‌دهد که مشکلات آب طعم‌دار سنندج تا تکمیل نشدن انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه همچنان باقی است.
مدیرکل روابط‌عمومی آب و فاضلاب کردستان در پاسخ به پیگیری‌های همشهری و عدم رفع مشکلات آب آشامیدنی مرکز استان گفت: در 3سال اخیر و فصل پاییز به‌دلیل تغییرات دمایی و پدیده تغذیه‌گرایی در سد قشلاق به‌عنوان منبع تامین آب شرب شهر، در برخی مناطق شهر شاهد تغییر طعم و بوی آب هستیم. البته شرکت آب و فاضلاب استان نسبت به این مسئله بی‌تفاوت نبوده و همواره برای حفظ و ارتقای کیفیت آب آشامیدنی تلاش کرده است.
اردیس شریفی افزود: برای بهره‌مندی شهروندان سنندجی از آب باکیفیت‌تر، سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج در دستور کار دولت قرار داشت و دهه فجر امسال کلنگ آغاز این عملیات بر زمین زده شد. با تکمیل این طرح امکان تأمین آب بیش از ۷۰۰هزار نفر در افق سال۱۴۲۵ مهیا می‌شود.
شریفی در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون هیچ اقدامی برای عدم‌ورود مستقیم فاضلاب روستای سراب‌قامیش به سد قشلاق انجام نشده است، می‌گوید: هم برای انتقال فاضلاب روستای سراب قامیش و هم برای انتقال فاضلاب روستای قلیان برنامه‌ریزی لازم در شرکت آبفای استان انجام شده و دو تصفیه‌خانه فاضلاب در روستاهای قلیان (با 70درصد پیشرفت) و سراب‌قامیش سنندج (با 35درصد پیشرفت) هم در دست ساخت است.
این مسئول درباره اینکه با توجه به مشکلات تأییدشده آب شرب برای مردم، مدیریت آبفا تاکنون  اقدامی برای رفاه مردم ازجمله بخشیدن هزینه‌های اشتراک یا مواردی که منجر به رضایت مردم شود، لحاظ کرده یا خیر، گفت: شرکت آبفا تمامی اقداماتی که می‌تواند ارتقای کیفیت آب شرب شهر سنندج را رقم بزند، انجام داده اما تداوم و استمرار ارائه خدمات در 2حوزه آب و فاضلاب منوط به پرداخت هزینه‌ها از سوی مشترکان است. البته تسهیلاتی برای مشترکان کم‌مصرف لحاظ شده و به‌زودی اجرایی می‌شود. بر این اساس شهروندانی که کمتر از 5مترمکعب مصرف آب به‌صورت ماهانه داشته باشند، قبض آب‌بهای آنها رایگان محاسبه خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید