• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
شنبه 25 بهمن 1399
کد مطلب : 124246
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kRl7E
+
-

راه‌اندازی شورای حل اختلاف گردشگری

شعبه ‌ویژه شورای حل اختلاف ویژه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی سرانجام و پس از 8‌ماه وعده در دفتر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران راه‌اندازی شد و بدین‌ترتیب طلبکاران سفر، قادر به دریافت پول‌های پرداخت شده برای سفرهای کنسل شده می‌شوند.
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که به ریاست شعبه2634 شورای حل اختلاف ویژه دفاتر خدمات مسافرتی منصوب شده است، با اعلام این خبر به ایسنا اعلام کرد: انجمن صنفی دفتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در کمتر از یکسال گذشته به بیش از 3هزار پرونده با حدود ۴۰۰میلیارد تومان بدهی و تخلف در کمیته‌های این انجمن رسیدگی کرده است که ٣٠٠میلیارد تومان آن بدون ارجاع به دادگاه به مسافران بازپس داده شد. وی پیش تر به همشهری خبر داده بود که شورای ویژه حل اختلاف گردشگری با نظر مساعد دادستان عمومی و انقلاب استان تهران راه‌اندازی می‌شود تا پول‌های بلوکه شده مسافرانی که با سفرهای کنسل شده به‌دلیل شیوع کرونا در کشور مواجه شدند به آنها بازپس داده شود.
رفیعی به ایسنا گفته است که با توجه به حجم اختلافات و شکایت‌ها، چند شورا و کمیته رسیدگی در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران راه‌اندازی شد که برای اختصاص شعبه ‌ویژه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در شورای حل اختلاف از ماه‌ها پیش درخواست داده بودیم. چون قبلا به‌دلیل نبود کارشناس متخصص، ابهام در نتیجه رسیدگی پرونده‌ها به‌وجود می‌آمد و تقریبا ۹۰درصد آرائی که در محاکم قضایی صادر می‌شد ایراد کارشناسی داشت. به همین دلیل از مراجع متعدد درخواست راه‌اندازی شعبه‌ ویژه شورای حل اختلاف در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی پیگیری و با آن موافقت شد. وی  همچنین با اشاره به شوراها و کمیته‌هایی که با محتوای رسیدگی به مطالبات، تخلفات و شکایت‌ها پیش از راه‌اندازی شعبه ‌ویژه شوراهای حل اختلاف دفاتر خدمات مسافرتی در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران راه‌اندازی شده بود گفت: در شورای صیانت و پیشگیری از آسیب‌های دفاتر خدمات مسافرتی با عضویت نمایندگانی از وزارت میراث فرهنگی، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که یکسال است راه‌اندازی شده و هر 2 هفته یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهد، به پرونده‌هایی با رقم‌های کلان رسیدگی می‌شود.
او افزود: موضوع ۴۰۰میلیارد تومان بدهی شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی پس از کنسلی سفرها با شیوع ویروس کرونا نیز در این شورا پیگیری می شود که هنوز بخشی از این بدهی بازگردانده نشده است. به‌گفته رفیعی، پرونده دفاتر خدمات مسافرتی که بیش از 4میلیارد تومان بدهی داشته اند نیز در این شورا دنبال شد. همچنین مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی یا تخلفات سایت‌های فروش با دوائر دولتی نیز از طریق همین شورا پیگیری می‌شود.وی افزود: کمیته وصول مطالبات با حضور نمایندگانی از دفاتر خدمات مسافرتی نیز به موضوع تخلفات و یا شکایت‌های مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی از یکدیگر یا از کارگزار خارجی رسیدگی می‌کند که با وصول ۴۴۷پرونده، تاکنون به ۳۰۲مورد با ۱۰۷میلیارد تومان بدهی و مطالبه رسیدگی شده است. رفیعی ادامه داد: کمیته رسیدگی به شکایات نیز موازی با آنچه در معاونت گردشگری استان‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری وجود دارد، مدت‌هاست در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران تشکیل شده و مانند شورای صیانت و پیشگیری و کمیته وصل مطالبات، رویکرد صلح و سازش دارد. این کمیته از اواخر دی‌ماه۹۸ و در مدت ۱۰‌ماه به ۲۰۴۶ پرونده رسیدگی کرده که بیشتر آنها شکایت‌ مردم از آژانس‌های مسافرتی بود و حجم مطالبات این پرونده‌ها از یک میلیون تا ۲۰۰میلیون تومان است و ۱۱۶۶مورد به صلح و سازش و وصول مطالبات و پرداخت بدهی ختم شده است. البته این حجم از پرونده جدا از شکایت و پرونده‌هایی است که در معاونت‌های گردشگری استان‌ها و سازمان هواپیمایی پیگیری می‌شود. رئیس شعبه ‌ویژه شورای حل اختلاف دفاتر خدمات مسافرتی اعلام کرد: در شعبه۲۶۳۴ شورای حل اختلاف که از روز شنبه ۲۵بهمن‌ماه فعالیت خود را در محل این انجمن آغاز می‌کند، قرار است به شکایت‌های مربوط به کلیه خدمات خریداری شده از دفاتر خدمات مسافرتی یا سایت‌های فروش از ویزا گرفته تا بلیت، تور و هتل تا سقف ۵۰میلیون تومان رسیدگی شود.
رفیعی افزود: تقاضای ما از دستگاه قضایی آن است که این شعبه به مجتمع رسیدگی به حل اختلافات گردشگری تبدیل شود.
به‌گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، درخواست اختصاص شعبه‌ویژه گردشگری در دادگاه نیز مطرح شده است تا به فوریت و با تکیه بر نظرات کارشناسی به مطالبات مردم واین صنف رسیدگی شود. همچنین امیدواریم کمیته‌های رسیدگی به شکایت در سازمان هواپیمایی و وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز به‌زودی تعطیل و همه پرونده‌ها به این شعبه ‌ویژه ارجاع داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید