• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 21 بهمن 1399
کد مطلب : 124143
+
-

واکنش منفی دلار به گفتمان ایران و آمریکا

قیمت هر دلار آمریکا دیروز تحت‌تأثیر صدور پیام‌های متفاوت ایران و آمریکا درباره نحوه بازگشت به برجام دست‌کم 500تومان در بازار آزاد رشد کرد

بازار ارز
واکنش منفی دلار به گفتمان ایران و آمریکا


قیمت هر دلار آمریکا دیروز در واکنش به گفتمان سیاسی ایران و آمریکا درباره نحوه بازگشتن به برجام و صدور پیام‌هایی، که حل تنش‌ها و رفع تحریم‌ها را پیچیده‌تر می‌کند، واکنش منفی نشان داد و دست‌کم 500تومان افزایش یافت.
به گزارش همشهری، کارشناسان بارها گفته‌اند، یکی از دلایل رشد قیمت دلار از سال 97تاکنون، صرف‌نظر از عوامل کلان اقتصادی، کاهش جریان ورودی ارز به‌دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا بوده است زیرا این عامل موازنه عرضه و تقاضا را در بازار ارز به هم ریخته است. به همین دلیل بازار ارز این روزها به گفتمان سیاسی ایران و آمریکا، به‌ویژه بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده، بسیار حساس است و هر نوع گفتمانی که به حل چالش‌های سیاسی منتج شود می‌تواند به کاهش قیمت دلار منجر و هر نوع پیامی که نشان دهد تنش‌ها دوباره اوج خواهد گرفت به رشد قیمت دلار منجر خواهد شد. شاید به پشتوانه همین استدلال بود که چندی پیش حسن روحانی امیدوار به انجام توافق سیاسی وعده داد که قیمت هر دلار آمریکا تا 15هزار تومان کاهش خواهد یافت.
با وجود این وعده‌ها کارشناسان بر این باورند که آینده قیمت دلار به رفع تحریم‌ها و کاهش تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا گره خورده و درصورت رفع تنش‌های هسته‌ای و انجام توافق بین ایران و آمریکا جریان ورود ارز به کشور افزایش خواهد یافت و با افزایش جریان ورود ارز موازنه عرضه و تقاضای ارز به نفع عرضه بیشتر، تغییر خواهد کرد و به تقویت ارزش پول ملی منجر خواهد شد. ضمن اینکه هر نوع کاهش تحریم‌ها می‌تواند به رشد اقتصادی بیشتر و حتی افزایش صادرات منجر شود و این خود می‌تواند درآمد‌های ارزی ایران نسبت به 2 سال گذشته را به شکل محسوسی افزایش دهد.
با تکیه بر این استدلال‌ها اکنون اغلب کارشناسان و فعالان بازار ارز در انتظارتعیین تکلیف روابط سیاسی ایران و آمریکا و حل تنش‌های سیاسی هستند زیرا کاهش تحریم‌ها درآمدهای ارزی دولت را افزایش و دست ارزی بانک مرکزی را قوی‌تر خواهد کرد. 
نخستین واکنش فعالان بازار به این رویداد بعد از پیروزی جو بایدن که گفته می‌شد مدافع بازگشت به برجام است، در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اتفاق افتاد و قیمت هر دلار آمریکا از سطح 32هزار تومان تا 22هزار تومان نزول کرد و بیشتر از 2 ‌ماه است که تحت‌تأثیر همین رویداد در دالان 24تا 25هزار تومان در نوسان است و از این محدوده تجاوز نمی‌کند. اما از یکشنبه شب با آشکار شدن اختلاف دیدگاه‌های مقامات سیاسی 2 کشور در مورد نحوه بازگشت آمریکا به برجام، قیمت دلار با نوسان بیشتری مواجه شد. در مبادلات دیروز هر دلار آمریکا با دست‌کم 500تومان رشد از 24هزارو 100تومان تا محدوده 24هزارو 600 و در برخی ساعات روز تا 24هزارو 700تومان در بازار آزاد نوسان کرد. جو بایدن، رئیس جمهوی آمریکا گفته است لازمه بازگشت دوباره آمریکا به برجام کاهش سطح غنی‌سازی‌ در ایران است؛ موضوعی که احتمالا با موافقت مقامات سیاسی ایران مواجه نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید