• سه شنبه 2 اردیبهشت 1404
  • الثُّلاثَاء 23 شوال 1446
  • 2025 Apr 22
سه شنبه 21 بهمن 1399
کد مطلب : 124140
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/73w9y
+
-

پیاده‌روهای لاله‌زار از موتورسیکلت خالی می‌شود

شهرداری منطقه 12: به‌زودی با المان‌های فیزیکی و گلدان‌های بزرگ، مانع از ورود موتورسیکلت‌ها به پیاده‌راه لاله‌زار خواهیم شد

گزارش
پیاده‌روهای لاله‌زار از موتورسیکلت خالی می‌شود

زینب زینال‌زاده- خبر‌نگار

  خیابان لاله زار حدود هزار و 600متر و بیش از 150سال قدمت دارد و یکی از خیابان‌های قدیمی پایتخت محسوب می‌شود. در گذشته بسیاری از سالن‌های تئاتر، رستوران‌ها، خیاط خانه‌ها، سینماها و فروشگاه‌های معروف ایران در این خیابان قرار داشتند، اما درگذر زمان صنف الکترونیکی و لوستر فروشی لاله زار را قرق کردند و هر آنچه در آن وجود داشت، یا تخریب شد یا به‌عنوان انباری مورد استفاده قرار گرفت. همین تغییر در خیابان لاله زار سبب ایجاد آشفتگی ترافیکی شده بود؛ به‌گونه‌ای که هم کسبه و هم کسانی که برای خرید به این خیابان می‌آمدند، گلایه داشتند. به همین دلیل بازآفرینی و بهسازی لاله زار در دستور کار شهرداری منطقه 12قرار گرفت و عملیات پیاده راه‌سازی از اواخر سال گذشته در لاله زار شمالی شروع شد و اواسط امسال هم به اتمام رسید. همگان انتظار داشتند با بهره‌برداری از این خیابان، شاهد چهره متفاوتی از لاله زار باشند، اما موتورسواران آن را به پارکینگ اختصاصی تبدیل کردند. این موضوع بازتاب‌های زیادی را در شبکه‌های مجازی داشته و هر یک از کاربران با عبارت‌های مختلفی این کار را نادرست دانستند و از مدیریت شهری و پلیس راهور خواستند در این خصوص پاسخ دهند. محمدرضا جوادی یگانه، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران پارک و تردد موتورسواران در این خیابان را امری طبیعی می‌داند و در پاسخ به کاربران می‌گوید: «خیابان لاله زار یک گذر تجاری است و عابران پیاده رغبت کمی برای حضور در آن دارند. بنابراین تردد و پارک موتورسوار در این خیابان امری طبیعی است و اعمال قانون هم به تنهایی نمی‌تواند مشکل خیابان لاله زار را حل کند. پس بهترین گزینه برای برون‌رفت از این معضل، بازگرداندن حیات به لاله زار است؛ به‌نحوی که چون گذشته شاهد فعالیت سالن‌های تئاتر و سینما و...در لاله زار باشیم.»

باکس‌های گل، سدی برای موتورسواران
وضعیت کنونی خیابان لاله زار سبب اعتراض زینب عبادی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 12شده است: «مدیریت شهری در برخورد با موتورسواران، ابزاری نداشته و به لحاظ قانونی هم اجازه چنین کاری را ندارد. بنابراین نیروهای راهور باید به این موضوع ورود کنند و از طریق اعمال قانون، اجازه تردد و پارک موتورسیکلت در خیابان لاله زار را ندهند.» تخلف راکبان موتورسوار در همه جا مشهود است و باید گفت که موتورسواران به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام نمی‌گذارند. او به تأمین پارکینگ در اطراف خیابان لاله‌زار هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «پارکینگ کریستال در ضلع شمالی خیابان جمهوری و پارکینگ‌های خیابان باربد، فضای مناسبی برای پارک موتورسیکلت‌ها است، اما کسبه تمایل دارند موتورها را مقابل مغازه‌شان پارک کنند و از این‌رو شاهد چنین معضلی در خیابان لاله زار هستیم.» نصب موانع فیزیکی گزینه‌ای است که برای حل این مشکل در دستور کار مدیریت شهری منطقه12قرار گرفته است و عبادی می‌گوید: «این خیابان برای رفاه عابران پیاده، بهسازی شده است و از این‌رو مردم از مدیریت شهری توقع دارند، در برابر این مشکل سکوت نکند و برای رفع آن اقداماتی انجام دهد. بنابراین براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با نصب المان‌های فیزیکی و فلاورباکس سعی داریم از تردد و پارک موتورسیکلت در این خیابان جلوگیری کنیم.» به‌گفته او، نصب فلاورباکس‌ها(گلدان‌های بزرگ) به‌گونه‌ای انجام می‌شود تا از یک سو زیبایی بصری این خیابان مخدوش نشود و از سوی دیگر هم عابران پیاده برای تردد مشکلی نداشته باشند.

قانون بازدارنده نیست
پارک موتورسیکلت در معابر عمومی ازجمله پیاده روها ممنوع است. سرگرد مهدی رحیمی، کارشناس تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با تأیید این موضوع می‌گوید: «براساس ماده 163آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی توقف در پیاده‌رو، جزو اماکن ممنوع است و برای عبور و مرور موتورسواران از پیاده رو 75هزار تومان و پارک در پیاده رو هم 40هزار تومان جریمه پیش‌بینی شده است؛ اما باید بپذیریم که موتورسواران به هیچ‌یک از قوانین راهنمایی و رانندگی احترام نمی‌گذارند.» او به بازدارنده نبودن قوانین هم اشاره می‌کند و می‌گوید: « نیروهای راهور برحسب وظیفه و برابر قوانین با موتورسواران متخلف برخورد می‌کنند، اما باید بپذیریم که قوانین بازدارنده نیست و نیاز به قوانین سختگیرانه‌تری است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید