• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 21 بهمن 1399
کد مطلب : 124101
+
-

سودابه عزیزی، کارشناس محیط‌زیست شهرداری منطقه 15

نگهداری مناسب این درختان مهم است

نگهداری مناسب این درختان مهم است

بوستان آزادگان با 112 هزار هکتار مساحت بزرگ‌ترین بوستان شهری است که فضای بسیار مناسبی برای کاشت درخت دارد. هر چندگونه‌های گیاهی مختلفی در این بوستان دیده می‌شود اما در حرکت هوشمندانه‌ای 100 نهال به نام ورزشکاران در ورزش باغ این بوستان کاشته شده است که محیط‌زیست پیرامون را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
«سودابه عزیزی» کارشناس محیط‌زیست شهرداری منطقه 15 با یادآوری این موضوع، می‌گوید: «افتتاح ورزش باغ و کاشت نهال با مضمون ورزشی در این فضا برای نخستین بار در تهران اتفاق افتاد است اما فارغ از جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی آن، موضوعی که برای ما بسیار اهمیت دارد، حفاظت از محیط‌زیست است. یعنی یک نوع حرکت فرهنگی صورت گرفته که یکی از ابعاد مهم آن کاشت درخت و حفظ محیط‌زیست است.» 
عزیزی به ضرورت کاشت درختان بیشتر در فضای ورزش باغ اشاره می‌کند و می‌گوید: «همان‌طور که از نام ورزش باغ پیداست یعنی شهروند با فضایی مواجه می‌شود که دارای امکانات ورزشی است و در کنار تمام این امکانات فضای سبزی برایش فراهم است تا هنگام ورزش نشاط و شادابی‌اش هم حفظ شود و با فضایی خشک و بی‌روح مواجه نشود. این مکان ظرفیت کاشت درختان بیشتری هم دارد. ضمن اینکه ورزش در فضای باز می‌تواند اکسیژن بیشتری برای بدن تأمین کند و این مستلزم این است که فضای بازی که از آن صحبت می‌کنیم فاکتورهای لازم را داشته باشد. در این زمینه، خوشبختانه در این ورزش باغ درختان زیادی کاشته شده که از هر لحاظ برای فراغت و ورزش مناسب است.» 
او در ادامه به حفظ این درختان هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «درست است که تعداد 100 اصله نهال در این مکان کاشته شده اما حفاظت از این نهال‌ها از کاشت آن مهم‌تر است. یعنی آبیاری مناسب و رسیدگی به آن باید در اولویت عوامل خدمات شهری قرار بگیرد تا این حرکت سمبلیک ادامه‌دار باشد و نتایح آن را مشاهده کنیم.» به گفته این کارشناس محیط‌زیست، شهروندان و ورزشکاران هنگام حضور در ورزش باغ علاوه بر اینکه به حفظ سلامت بدن خود اهمیت می‌دهند، باید به سلامت درخت هم اهمیت بدهند و از انجام اقداماتی از جمله خراشیدن تنه درخت برای نوشتن یادگاری، آتش روشن کردن در کنار درخت یا خم کردن شاخه‌های آن خودداری کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید