• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 بهمن 1399
کد مطلب : 123918
+
-

رخت نو برای روستاهای قصر‌شیرین

پیگیری
رخت نو برای روستاهای قصر‌شیرین

مریم سرخوش- خبرنگار

عملیات بازسازی 5 روستای نوار مرزی شهرستان قصرشیرین پس از 40سال انتظار آغاز شد. شهرستان قصرشیرین با موقعیت مرزی ویژه در همسایگی کشور عراق نقشی مهم و اثرگذار میان شهرهای مرزی دارد و بیشترین صادرات غیرنفتی کشورمان از این مرزها به عراق صورت می‌گیرد. حالا پس از گذشت 4دهه انتظار مرزنشینان، روز گذشته عملیات بازسازی 5 روستای این شهرستان ازجمله هدایت، قلعه سفید، برار عزیز، قلعه شاملوک و ولد‌کشته آغاز شد که به تأکید مسئولان منجر به بازگشت و سکونت دوباره مردم به این روستاهای مرزی خواهد شد.
فرماندار قصرشیرین بازسازی این روستاها را هدیه به مردم غرب کشور عنوان کرد و به همشهری گفت: طرح بازسازی روستاهای نوار مرزی در دستور کار دولت قرار دارد و بعد از سال‌ها انتظار مردم منطقه برای بازگشت به روستاهای نوار مرزی، این آرزو اکنون محقق شده است. بر این اساس مردم روستاهایی که کد بازسازی دارند می‌توانند برگردند و عملیات بازسازی را آغاز کنند. مرادعلی تاتار به اجرای این طرح‌ در دیگر روستاهای قصرشیرین در سال آتی اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون طرح هادی و عمرانی برای ۲۵روستا در دست اقدام است و علاوه بر این تمام روستاهای بازسازی نشده هم در 1400 جانمایی و تهیه طرح خواهند شد. تاتار اتمام این طرح‌ها و بازگشت زندگی به روستاهای مرزی را منوط به همت خود مردم دانست و تأکید کرد: دولت و استانداری آماده اعطای تسهیلات و بهره‌برداری از امکانات شهرستان برای اجرای طرح‌های بازسازی در این روستاها هستند و امیدواریم هر چه زودتر مردم پای کار بیایند و در این مناطق مستقر شوند.
وی با بیان اینکه قصرشیرین با وجود ۲مرز رسمی، منابع آبی و خاک حاصلخیز و موقعیت جغرافیایی امکان مناسبی را برای ورود سرمایه‌گذاران دارد، تأکید کرد: دولت تدبیر و امید با نگاه خاص به ارتقای وضعیت مرزنشینان و شهرستان قصرشیرین درمجموع ۲۰هزار میلیارد ریال اعتبار در بخش‌های مختلف توسعه مرزها، کشاورزی، ساخت مسکن، تولید باغ‌ها، گلخانه‌ها و اجرای شبکه‌های آبرسانی و انجام طرح‌های عمرانی هزینه کرده است.
شهریار حیدری، نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه انتظار مردم منطقه برای بازسازی روستاهای نوار مرزی و خالی از سکنه این شهرستان به پایان رسیده است، عنوان کرد: با تلاش و همکاری همه مسئولان، انتظار مردم سرپل ذهاب، قصرشیرین و مناطق مرزی سومار و نفت‌شهر به پایان رسید و روز گذشته در روستای برار عزیز از توابع بخش مرکزی قصرشیرین آیین کلنگ‌زنی و بازسازی این روستاها انجام شد. این یک اقدام مهم و بزرگ است که امیدواریم با بازگشت مردم شاهد امنیت بیشتر در نوار مرزی باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید