• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 18 بهمن 1399
کد مطلب : 123842
+
-

خبرها/ عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی پرداخت شد

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: عیدی بازنشستگان به فاصله کمتر از ۲۴ساعت پس از تعیین مبلغ و ابلاغ مصوبه هیأت وزیران پرداخت شد. به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی سالاری گفت: مطابق با مصوبه هیأت وزیران عیدی برای هر پرونده فعال مستمری اعم از بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و بازماندگان مبلغ یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار تومان تعیین شده است. وی افزود: با تعیین مبلغ عیدی بازنشستگان در هیأت دولت، بلافاصله نسبت به اخذ مصوبه هیأت مدیره و تأمین نقدینگی برای پرداخت عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی اقدام شد. تأمین نقدینگی در حساب‌های سازمان تأمین اجتماعی انجام و واریز عیدی بازنشستگان صورت گرفت. سالاری با بیان اینکه میزان عیدی مستمری‌بگیران براساس مصوبه هیأت وزیران یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار تومان تعیین شده است، افزود: درخصوص پرونده‌های مستمری برقرارشده جدید و یا پرونده‌های مستمری که به هر علت در طول سال‌جاری مجددا فعال شده‌اند، میزان عیدی پرداختی متناسب با ماه‌های دریافت مستمری در سال‌جاری بوده و کسری‌ ماه به‌صورت یک‌ماه کامل محاسبه شده است. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: مبلغ عیدی مشمولان بند۹۱ قانون بودجه سال۱۳۹۰ کل کشور، بند۶۶ قانون بودجه سال۱۳۹۱ کل کشور و قانون تعیین تکلیف تأمین‌اجتماعی اشخاصی که ۱۰سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند، به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه آنان خواهد بود.

پیشگیری از بیماری‌های متابولیک ارثی با غربالگری نوزادان
رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در سومین سالگرد آغاز برنامه کنترل بیماری‌های متابولیک ارثی نوزادان از غربالگری بیش از 70هزار نوزاد در 3 سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد. به گزارش ایسنا، فرزانه فربخش ضمن بیان این موضوع به تشریح تاریخچه اجرای این طرح در کشور پرداخت و گفت: اجرای طرح پیشگیری و کنترل بیماری‌های متابولیک ارثی نوزادان در کشور از سال۹۵ به‌صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی مازندران آغاز شد. دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به‌عنوان دومین مجری طرح مذکور از ۱۴بهمن‌ماه سال۹۶ در شهرستان ورامین شروع کرد و از مهر‌ماه۹۷ به تمام مراکز و شبکه‌های بهداشت تابعه دانشگاه گسترش یافت. وی هدف از طراحی این برنامه را شناسایی، تشخیص و درمان زودرس نوزادان مبتلا به ۵۳بیماری متابولیک ارثی برشمرد و تأکید کرد: هدف غایی این طرح پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به بیماری به‌ویژه در خانواده‌های دارای فرزند مبتلا و یا خویشاوندان در معرض خطر آنان است که از طریق مداخلاتی نظیر مشاوره ژنتیک و انجام آزمایشات ژنتیک قبل و حین بارداری صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه بیماری‌های متابولیک ارثی عمدتا ناشی از نقص ژنتیک در تولید یا عملکرد یکی از پروتئین‌ها در بدن است، افزود: متأسفانه نوزادان مبتلا در بدو تولد فاقد هرگونه علایم بالینی بوده و کاملا سالم به‌نظر می‌رسند.
فربخش در ادامه گفت: پس از مدتی، از چند روز تا چندین هفته، به‌دلیل تجمع ترکیبات سمی در بافت‌های مختلف بدن، علایم بیماری در نوزاد مبتلا ظاهر می‌شود که اکثرا غیراختصاصی و شامل خواب‌آلودگی، بی‌اشتهایی، استفراغ و تشنج است که در نهایت منجر به عقب‌ماندگی ذهنی و حتی مرگ نوزاد می‌شود. رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی، تشخیص بیماری‌های متابولیکی را بسیار مشکل ذکر کرد زیرا علایم آنها غیراختصاصی است و در سایر بیماری‌ها نیز مشاهده می‌شود. به‌گفته وی، نوزادان مبتلا به بیماری‌های متابولیک معمولا در بدو تولد نرمال هستند اما معمولا در اواخر هفته اول که نوزاد به مقدار کافی شیر خورده است علایم بیماری ظاهر می‌شود. متأسفانه این بیماری‌ها در نهایت می‌تواند منجر به عقب ماندگی ذهنی، ناهنجاری‌های روانی شدید و حتی مرگ نوزاد شود. فربخش غربالگری نوزادان را بهترین راه پیشگیری از عوارض بیماری‌های متابولیک برشمرد و بر لزوم انجام تست‌های غربالگری در روزهای ابتدایی تولد به‌ویژه در نوزادان با سابقه خانوادگی بیماری یا ازدواج‌های فامیلی تأکید کرد.
وی با اشاره به نحوه انجام تست غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی نوزادان گفت: در مراکز غربالگری از نوزادان 3 تا 5روزه نمونه‌گیری می‌شود. 3 تا 5قطره خون از کف پای نوزاد روی کاغذهای مخصوصی قرار می‌گیرد و نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های متابولیک ارثی ارسال می‌شوند.

افزایش ثبت ازدواج و کاهش طلاق پس از ۲۵سال
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در ۹‌ماه سال‌جاری، ۵درصد رشد ثبت ازدواج و ۳درصد کاهش ثبت طلاق را داشتیم و پس از ۲۵سال شاهد افزایش نرخ ازدواج بوده‌ایم. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی تندگویان گفت: در موضوع اوقات فراغت، بزرگداشت‌های هفته جوان را داشتیم که در سال۹۲، ۳۴۷رویداد در هفته جوان داشتیم اما سال۹۸ حدود ۱۴هزار و ۲۳۱رویداد برگزار شد. در اردوهای گردشگری و هویتی نیز سال۹۲ و ابتدای دولت در کل کشور ۴۵اردو و سال۹۸، ۱۰۶۱اردو برگزار شده است. وی افزود: سال۹۲ نیز ۱۶۶جلسه گفت‌وگوی جوانان برگزار شده که سال۹۸ این رقم به ۵۲۳۳مورد رسیده است. برگزاری ویژه‌برنامه‌های فراغتی دهه کرامت نیز از سال۹۷ آغاز شده که در سال۹۸ نیز ۵۳۱۲ویژه‌برنامه برگزار شده است. ویژه‌برنامه‌های فراغتی دهه ولایت نیز از سال۹۷ آغاز شده که بیش از ۳هزار برنامه در این زمینه داشته‌ایم. وی با اشاره به خانه‌های جوان نیز عنوان کرد: سال۹۲ در کل کشور هیچ خانه جوانی نداشتیم اما حال ۱۳۰خانه جوان فعال در کشور داریم که احتمالاً تا پایان دولت ۲۰۰خانه جوان خواهیم داشت. اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جوانان در این خانه‌ها انجام می‌شود و سال۹۸ بیش از ۲۱۰۰برنامه برگزار کردیم. معاون ساماندهی امور جوانان ابراز داشت: برای نخستین‌بار در کشور سند اوقات فراغت برای تقسیم کار دستگاهی با رویکرد اجرایی تدوین شد. این سند به مراحل پایانی رسیده و در صورت تصویب در شورای‌عالی جوانان، از سال آینده شرح وظایف برای تمام دستگاه‌ها اجرایی خواهد بود. بحث اوقات فراغت همیشه یک عنوان کلی داشت و از سال آینده می‌توان عملکرد تک‌تک نهادها را بررسی کرد. وی افزود: در حوزه اشتغال و کارآفرینی نیز سیاستگذاری اشتغال با ماست اما از سال۹۷ به بحث ایجاد اشتغال ورود کردیم و در مقطع و گام اول با نگرش به تشکل‌های مردم‌نهاد و ایجاد اشتغال و این تشکل‌ها آغاز به‌کار کردیم. اقدام دیگر ما نیز بحث آموزش‌های مهارتی بود که در راستای فرمان رهبری برای مهارت‌آموزی سربازان با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح اقدام کردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید