• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 18 بهمن 1399
کد مطلب : 123803
+
-

خاموشی معابر، ساکنان پهنه شمال را با مشکلات زیادی مواجه کرده است

چه کسی چراغ‌ها را خاموش می‌کند؟

چه کسی چراغ‌ها را خاموش می‌کند؟

مرضیه موسوی

مرزداران، سعادت‌آباد، بلوار پاک‌نژاد، اوین، میرداماد و خیابان‌ها و معابر بسیار دیگر چند هفته‌ای است که بعد از ساعت ۲۱ در تاریکی فرو می‌روند.
 

خاموش شدن چراغ‌های معابر عمومی در محله‌های پهنه شمال دردسرهای زیادی برای اهالی به همراه دارد؛ از افزایش دزدی و کیف‌قاپی در معابر عریض تا افزایش تصادف‌ در معابر کم‌ ترددتر. تاریکی معابر تهران در هر محله اتفاق‌های مخصوص به خود را به دنبال دارد و رشته‌های اهالی محله برای برگرداندن امنیت به کوچه و خیابان‌ها را پنبه کرده است. تجمع معتادان در باغ‌های متروکه اوین و درکه، افزایش خفتگیری در محله‌های تجاری و اداری منطقه ۳ تنها گوشه‌ای از این مشکلات است. اگر چه معاون هماهنگی توزیع توانیر اعلام کرده است که خاموشی برق معابر به تدریج کاهش می‌یابد اما هفته گذشته تصادف در دل خاموشی بلوار پاک‌نژاد جان یک شهروند را گرفت.  

اهالی محله و کاسبان این روزها مدام اخبار دزدی و خفتگیری و سرقت از خودرو را با هم رد و بدل می‌کنند. شکل و نوع دزدی و ناامنی در هر محله‌ای با محله دیگر فرق دارد؛ عرض و طول معابر درگیر خاموشی، وجود زمین‌ها و خانه‌های متروکه، بن‌بست بودن یا راه در رو داشتن این معابر است که نوع این ناامنی‌ها را مشخص می‌کند.

«حامد حسینی» دبیر شورایاری و ساکن محله شهرک قدس می‌گوید: «از وقتی چراغ‌های معابر را به بهانه ممنوعیت‌ تردد شبانه در تهران خاموش کردند، در همه محله‌ها شاهد افزایش ناامنی بودیم. خفتگیری و زورگیری در خیابان‌های خلوت و کم‌ تردد بیشتر شده است. خیلی از دوستان و آشنایان و هم‌محله ای‌ها از دزدیده شدن وسایل خودرو و موتورسیکلتشان گلایه دارند. حتی سرقت از منازل هم بیشتر شده است. هیچ معبری در منطقه ۲ بعد از ساعت ۲۱ روشنایی ندارد. در حالی که مردم به دلایل مختلف مجبور به‌ تردد در خیابان‌ها هستند. هرچند این رفت و آمدها به دلیل کرونا بسیار کم شده باشد اما قطع کامل روشنایی خیابان‌ها جان شهروندان را به خطر می‌اندازد.»

  •  فرار به سمت باغ‌های متروکه 

خاموشی در محله‌هایی مثل اوین و درکه اتفاق‌های دیگری را رقم زده است. معتادان به باغ‌های متروکه درکه و بوستان‌های تاریک اوین برگشته‌اند. کوچه‌های باریک و کم‌عرض و تاریک این محله‌ها فرصتی برای خفتگیری فراهم کرده‌اند و تاریکی مطلق در خیابان‌ها سرقت از خودروها را افزایش داده است. «طاهره جورکش» کارشناس دفتر توسعه محله اوین‌ـ

درکه می‌گوید: «محله‌هایی مثل اوین و درکه که بافت فرسوده و املاک و باغ‌های رها شده زیادی دارند، در حالت عادی هم ناامنی‌های زیادی برای شهروندان دربرداشتند. این روزها با تاریکی و خاموشی معابر این محله‌ها شاهد افزایش این ناامنی‌ها هستیم. بوستان‌های هشترودی و موعود در این شب‌های تاریک به ۲ مرکز پرخطر اوین و درکه تبدیل شده‌اند. سارقان بعد از دزدی خودشان را به این زمین‌ها و باغ‌های متروکه می‌رسانند و از آنجا خیلی راحت و سریع فرار می‌کنند.»

کوچه‌هایی مثل کامبیز و قیاسی که به بزرگراه چمران منتهی می‌شوند جولانگاه سارقان موتورسوار شده و تردد در این نقاط را برای شهروندان ناامن‌تر از قبل کرده است. جورکش می‌گوید: «این روزها در حالی در تهران صحبت از زیست شبانه است که از ساعت ۲۱ به بعد عملاً هیچ معبر روشنی در محله‌ها وجود ندارد. از طرف دیگر در محله‌هایی مثل درکه با معابری روبه‌رو هستیم که پستی و بلندی زیادی دارند و موقع عبور از آن ناگهان ممکن است با پله روبه‌رو شوید. در حالی که به دلیل خاموشی و تاریکی امکان تشخیص این موانع ممکن نیست. ساکنان این محله‌ها اغلب افراد سالخورده هستند و زمین خوردن آنها و یک شکستگی ساده می‌تواند همه زندگی آنها را تا آخر عمر تحت تأثیر قرار دهد.»

  •  افزایش سرقت‌اولی‌ها 
سلیمان شکری/رئیس کلانتری شهرک قدس

خاموشی گذشته سرقت‌های زیادی را در محدوده سعادت‌آباد و شهرک غرب به دنبال داشته است. سرقت از منازل و مغازه‌ها، سرقت لوازم خودرو و موتورسیکلت و کیف‌قاپی انواع این سرقت‌ها در ماه گذشته در این محله بوده. سرهنگ کارآگاه «سلیمان شکری» رئیس کلانتری شهرک قدس می‌گوید: «در ماه‌های گذشته با افزایش گشت‌ها و اقداماتی که در کلانتری انجام شده بود، با کاهش ۲۶‌درصدی سرقت در سعادت‌آباد و شهرک قدس، نسبت به آذرماه سال گذشته روبه‌رو بودیم.

اما متأسفانه خاموشی‌های اخیر نه تنها این تلاش‌ها را به باد داد، بلکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش ۶‌درصدی سرقت در این محله بودیم. این در حالی است که گشت‌ها و اقدامات پیشگیرانه از سرقت روندی افزایشی داشته‌اند.» خاموشی معابر و تاریکی مطلق خیابان‌ها از یک طرف و گرانی‌های اخیر از سوی دیگر باعث شده تا سارقان از لاستیک و قالپاق تا هر وسیله دیگری که امکان سرقت آن وجود داشته باشد بدزدند. سرهنگ شکری می‌گوید: «بیشترین گزارش‌های سرقت در سعادت‌آباد مربوط به خیابان‌های بخشایش، سرو غربی و علامه شمالی بوده. حدود ۳۰‌درصد سرقت‌ها توسط افراد معتاد انجام شده است.

یکی از موارد رایج سرقت در این محدوده، سرقت پول نقد و طلا و سکه و ارز از منازل است. سارقان با شناسایی خانه‌های خالی از تاریکی استفاده می‌کنند و دست به سرقت از خانه‌ها می‌زنند. اغلب هم با لوازم درشت خانه‌کاری نداشتند و دنبال وسایل کوچک اما باارزش بودند. طبیعی است در چنین شرایطی آمار سارقانی که برای نخستین بار دست به سرقت می‌زنند هم افزایش پیدا کند.» او برای کاهش خسارت‌های ناشی از دزدی توصیه‌هایی دارد: «این روزها که با خاموشی معابر شاهد افزایش ناامنی هستیم، به شهروندان توصیه می‌کنم بیش از گذشته جوانب احتیاط را رعایت و از نگهداری طلا و ارز در خانه خودداری کنند. درهای ضد سرقت با یک کلید ساده قابل باز شدن هستند.

به همین دلیل هنگام ترک خانه به ضد سرقت بودن درها اکتفا نکنند. کیف و لوازم خود را حتی برای ساعات کوتاهی در خودرو نگذارند و هنگام خروج از خودرو آن را با خود ببرند. افزایش گشت‌های محلی از اقداماتی است که ما در شب‌های خاموشی انجام می‌دهیم تا بتوانیم آسیب‌های ناشی از این خاموشی را به حداقل برسانیم.»

  • خطر خودروهای یک لامپی 
امین رضاپناه/رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک منطقه۲

افزایش چشمگیر تصادف‌های رانندگی یکی از پیامدهای خاموشی‌های اخیر شب‌های تهران در منطقه ۲ است. هفته گذشته تصادف در بلوار پاک‌نژاد جان یک عابرپیاده را گرفت. سرهنگ «امین رضاپناه» رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک منطقه۲ می‌گوید: «در هفته‌های گذشته و بعد از آغاز خاموشی‌ها در معابر تهران بعد از ساعت ۲۱ شاهد افزایش چشمگیر تصادف‌های رانندگی بودیم؛ به‌خصوص تصادف با عابران و تصادف با موتورسیکلت.

خیابان ستارخان، بلوار پاک‌نژاد، بلوار فرحزادی، خوردین و سعادت‌آباد از پرتصادف‌ترین خیابان‌های منطقه۲ بعد از خاموشی‌های اخیر هستند.» معابر کم‌ تردد تاریک بیش از معابر پر تردد محل وقوع این تصادفات بوده است. سرهنگ رضاپناه می‌گوید: «در خیابان‌های کم‌ تردد که نور خودروهای عبوری هم کمتر است شاهد تاریکی بیشتر هستیم. در نتیجه وقوع تصادف در آن بیشتر از دیگر معابر گزارش شده است.»

در شب‌هایی که به بهانه محدودیت‌ تردد شبانه در تهران روشنایی معابر شهر قطع شده، شنیدن توصیه‌هایی برای حفاظت از جان خود و جلوگیری از تصادف‌های رانندگی خالی از لطف نیست: «به شهروندان توصیه می‌کنم هنگام‌ تردد در ساعات شب حتماً از لباس‌های رنگ روشن استفاده کنند. پوشیدن لباس‌های تیره احتمال دیده نشدن عابران و خطر تصادف را افزایش می‌دهد. همچنین لازم است راننده‌ها حتماً از سالم بودن همه چراغ‌های خودرو مطمئن شوند.

در این روزها که بیش از قبل به گشتزنی در منطقه می‌پردازیم شاهد این موضوع هستم که رانندگان موتورسیکلت به سالم بودن چراغ موتورهای خود اهمیتی نمی‌دهند. در حالی که موتورسیکلت‌ها هم این روزها بخش مهمی از حوادث رانندگی در ساعات خاموشی را به خود اختصاص داده‌اند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید