• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 16 بهمن 1399
کد مطلب : 123785
+
-

اصرار دمکرات‌ها به گناهکاری ترامپ

دادستان‌های استیضاح ترامپ معتقدند؛ ترامپ به‌خاطر تحریک به آشوب در کنگره باید محکوم شود

آمریکا
اصرار دمکرات‌ها به گناهکاری ترامپ

مدیــران استیضــاح دونالد ترامپ، در آخرین تلاش‌هایشان پیش از شروع محاکمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سنا، دلایل خود برای گناهکار بودن او را تشریح و تأکید کرده‌اند که او مسئول حمله مرگبار به کنگره بوده و باید محکوم شود.
به‌گزارش نیویورک‌تایمز‌، مدیران استیضاح که نمایندگان مجلس نمایندگان هستند و از سوی مجلس به‌عنوان دادستان‌های محاکمه ترامپ در سنا پرونده اتهام‌های او را مطرح می‌کنند، استدلال کرده‌اند که ترامپ به‌خاطر تحریک به آشوب در کنگره مقصر است و به همین‌خاطر، باید محکوم شود و دیگر اجازه پیدا نکند که در هیچ انتخاباتی شرکت کند.
9مدیر استیضاح، در نامه توجیهی 80صفحه‌ای خود برای پیش کشیدن این اتهام‌ها علیه ترامپ که قرار است هفته آینده در سنا مطرح شود، رئیس‌جمهور سابق را متهم کرده‌اند که معترضان را تحریک کرده به کنگره حمله کنند. در این نامه آمده است: «تهیه‌کنندگان قانون اساسی  از رئیس‌جمهوری ترس داشته‌اند که با هرگونه تلاش و هدفی برای انتخاب مجدد، دفتر ریاست‌جمهوری را آلوده کند. اگر تحریک شورش علیه یک جلسه مشترک در کنگره بعد از باختن در انتخابات جرمی استیضاح‌شدنی نیست، پس چه جرمی استیضاح‌شدنی است؟»
در پاسخ به این نامه مدیران استیضاح، تیم حقوقی ترامپ هم در یک نامه کوتاه، هرگونه دست داشتن ترامپ در تحریک شورش‌ها در کنگره را رد کرده‌ و گفته‌اند که سنا صلاحیت قضایی ندارد که یک رئیس‌جمهور سابق را محاکمه کند.
دیگر استدلال آنها در نامه 14صفحه‌ای این است که صحبت‌های ترامپ در ششم ژانویه و هفته‌های قبل از آن، مورد حمایت قانون اساسی (آزادی بیان و عقیده) بوده است. آنها، برخلاف درخواست‌های ترامپ به این مسئله اشاره نکرده‌اند که ترامپ از نظرشان برنده انتخابات شده، اما عملا ادعاهای او درباره تقلب در انتخابات را تکرار کرده‌اند.
آنها نوشته‌اند که ترامپ فکر می‌کرده با اختلافی فاحش برنده شده است، بنابراین از حقی که متمم اول قانون اساسی به او داده استفاده کرده تا عقیده‌اش را ابراز کند و بگوید که از نظر او نتایج انتخابات مشکوک است.
در انتخابات سوم نوامبر، جو بایدن با 7میلیون رأی بیشتر برنده شد و ده‌ها پرونده حقوقی‌ای که ترامپ علیه این نتیجه مطرح کرد، همگی رد شدند. او و تیمش در هفته‌های بعد از انتخابات مدعی بودند که تقلب گسترده‌ای صورت گرفته و بایدن تنها به این روش از ترامپ پیشی گرفته است.
این ادعاها تا روز تأیید رسمی پیروزی بایدن در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا در کنگره ادامه داشت و سخنرانی ترامپ در این روز در میان هوادارانش در واشنگتن پیامدی فاجعه‌بار را در پی آورد. او در این سخنرانی، از هوادارانش خواست تا پای مرگ بجنگند و بعد از این صحبت‌ها بود که ده‌ها هوادار ترامپ به کنگره حمله بردند و آن را فتح کردند. درگیری‌ها در کنگره باعث کشته شدن 5نفر ازجمله یک افسر پلیس شد.
بعد از این اقدام ترامپ، مجلس نمایندگان بدون توجه به اینکه او به هر حال از کاخ سفید می‌رود، او را به اتهام تحریک شورش استیضاح کرد و حالا باید سنا درباره محکومیت او تصمیم بگیرد.
براساس قانون، رئیس‌جمهور آمریکا تنها درصورتی در سنا محکوم می‌شود که دوسوم سناتورها، یعنی 67نفر به محکومیت او رأی مثبت بدهند. همین حالا، اکثریت به لطف رأی معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا، در دست سناتورهاست، اما آنها برای به ثمر رساندن استیضاح ترامپ، به 17رأی جمهوریخواهان نیاز دارند.
در روزهای بعد از حمله به کنگره در ششم ژانویه، برخی جمهوریخواهان ازجمله میچ مک‌کانل که آن زمان رهبر اکثریت جمهوریخواهان بود، عملا به استیضاح ترامپ چراغ سبز نشان دادند، اما از آن روز، حمایت‌ها از ترامپ در میان جمهوریخواهان دوباره اوج گرفته است.
او سال گذشته هم بعد از رسوایی فشار به اوکراین برای فعالیت علیه جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش، به‌خاطر آنچه سوءاستفاده از قدرت و جلوگیری از انجام وظیفه کنگره بود استیضاح شد، اما در نهایت ‌همانطور که پیش‌بینی می‌شد در محاکمه سنا تبرئه شد.
این بار هم به‌نظر می‌رسد که ترامپ از حمایت هم‌حزبی‌هایش برخوردار است؛ حدود 45سناتور جمهوریخواه هفته گذشته به غیرقانونی بودن استیضاح ترامپ رأی دادند. آنها از این تفسیر قانونی حمایت کردند که رئیس‌جمهور سابق را چون دفترش را ترک کرده، نمی‌توان استیضاح کرد.
البته استیضاح مقامات سابق بی‌سابقه نیست و در این صورت، آنها از مزایای بعد از پایان خدمت خود بی‌بهره می‌مانند. در مورد ترامپ، چیزی که دمکرات‌ها به‌شدت به‌دنبال آن هستند، جلوگیری از شرکت دوباره ترامپ در انتخابات است. درصورتی که استیضاح ترامپ رأی بیاورد، دمکرات‌ها می‌توانند طرحی را در صحن سنا مطرح کنند که با اکثریت ساده تصویب خواهد شد و جلوی شرکت دوباره ترامپ در انتخابات بعدی را خواهد گرفت.
اما به‌نظر می‌رسد آنها در مرحله اول، یعنی محکوم کردن ترامپ دچار مشکل باشند.
برخلاف استیضاح اول، هر دو حزب می‌خواهند این یکی به‌سرعت به‌سرانجام برسد و به همین‌خاطر، دمکرات‌ها هیچ شاهدی را احضار نخواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید