• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 14 بهمن 1399
کد مطلب : 123607
+
-

فرصتی برای بازگشت به وظیفه یک جشنواره

چهل و چهارمین دوره جشنواره ساندنس همزمان با جشنواره فیلم فجر به شکل مجازی در حال برگزاری است

فرصتی برای بازگشت به وظیفه یک جشنواره

آرش نهاوندی- خبرنگار

این روزها جشنواره فیلم فجر تنها جشنواره ای نیست که برگزار شده است؛ در ینگه دنیا هم جشنواره فیلم ساندنس ترجیح داده، با بالا بردن کیفیت بخش های مختلف جشنواره، از تعطیلی صرف نظر کند و به جای قدم زدن ستاره‌ها روی فرش قرمز، تنها به نمایش فیلم‌هایی بپردازد که حرف و فکر تازه‌ای دارند. چه‌بسا اگر جشنواره فیلم فجر هم مراسم پیش از نمایش فیلم‌ها را که به عکس گرفتن ستاره‌ها و عوامل فیلم‌ها اختصاص دارد، تعطیل می‌کرد و مثلا شاهد نبودیم که عادل فردوسی‌پور و پرویز پرستویی همدیگر را در آغوش می‌گیرند، انتقادات از رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی در این جشنواره هم کمتر می‌شد. البته بخش عمده جشنواره ساندنس مجازی است و متصدیان این جشنواره به رغم نمایش‌های محدودی که برای تعدادی از فیلم‌ها در نظر گرفته‌اند، حاضر به ریسک بر سر جان مردم نشده‌اند. شاید همین محدودیت جشنواره ساندنس باعث شود که این جشنواره به ذات خود برگردد و بار دیگر شناسایی استعدادهای واقعی سینما را در اولویت قرار دهد. چهل‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم ساندنس به‌عنوان بزرگ‌ترین جشنواره سینمای مستقل جهان، از تاریخ 28ژانویه تا 3فوریه2021 (9بهمن تا 15بهمن1399) به‌صورت مجازی در حال برگزاری است. در این دوره از جشنواره برای نخستین‌بار تمام فیلم‌ها روی پلتفرم اینترنتی مختص به این فستیوال به‌صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته است. در این مطلب نگاهی داشته‌ایم به تعدادی از فیلم‌های مهم و جدید سینمای مستقل جهان که در این جشنواره به‌صورت برخط نمایش داده می‌شوند.

کدا

فیلم «کدا» به کارگردانی سیان هدر، زندگی دختری شنوا را روایت می‌کند که پدر و مادر و برادری ناشنوا دارد. اعضای این خانواده ماهیگیر هستند. روبی 17ساله (با بازی امیلیا جونز) تنها عضو شنوای خانواده است که به پدر و مادر و برادر ناشنوای خود کمک می‌کند. روبی به باشگاه «گروه کر» می‌پیوندد و به مرور متوجه علاقه خود به خوانندگی می‌شود. معلم آواز وی که متوجه استعداد روبی در موسیقی می‌شود، او را ترغیب به حضور در مدرسه موسیقی می‌کند، اما روبی باید میان کمک به خانواده یا تلاش برای رسیدن به هدف، یکی را انتخاب کند.

ایمی ‌تان: خاطره‌نگاری غیرعامدانه

فیلمی است به کارگردانی جیمز ردفورد. (پسر رابرت ردفورد، بنیانگذار جشنواره فیلم ساندنس) جیمز ردفورد در این فیلم به‌طور عمیقی به زندگی و فعالیت حرفه‌ای ایمی تان، نویسنده نوآور آمریکایی نگاه کرده است. در این فیلم، او خانواده و عوامل موفقیت ایمی ‌تان در نگارش رمان‌هایش ازجمله رمان معروف «جوی بوک کلاب» و تأثیری که او بر دنیای رمان‌نویسی معاصر گذاشته را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

اولین قرار

آیا تا به حال برای کسی در طول یک شب این همه اتفاقات بد افتاده است؟ «اولین قرار»، فیلمی کمدی – دراماتیک است که در آن به داستان جوانی به نام مایک پرداخته می‌شود که تصمیم می‌گیرد برای نخستین‌بار با فردی که به او علاقه‌مند شده قرار بگذارد، اما او در وسط یک ماجرای توطئه‌آمیز گیر می‌افتد. او ناخواسته در یک حادثه ماشین‌ربایی گیر یک باند جنایتکار می‌افتد و آینده ارتباطش هم با فرد موردعلاقه‌اش در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

چگونه پایان می‌یابد

فیلمی است به کارگردانی و بازیگری زوئه لیستر جونز و نویسندگی و کارگردانی مشترک زوئه لیستر جونز و داریل وین. در این فیلم، داستان یک زن اهل لس‌آنجلس و کودک درون او، در روزی که می‌تواند آخرین روز حیات روی کره زمین باشد، روایت می‌شود. چگونه پایان می‌یابد، فیلمی سرگرم‌کننده است که در آن به این مسئله پرداخته می‌شود که پایان دنیا امری خیالی نیست و می‌تواند واقعا رخ دهد.

جان و حفره

«جان و حفره» نخستین فیلم به کارگردانی پاسکوال سیستوست. در این فیلم به داستان مرد جوانی پرداخته می‌شود که یک سنگر نیمه تمام را در جنگل پیدا می‌کند و تصمیم به استفاده از آن برای مقاصد نادرستی می‌گیرد.

سرزمین

فیلمی است با بازی و کارگردانی رابین رایت. در این فیلم، داستان زنی روایت می‌شود که پس از وقوع یک حادثه غیرقابل تصور برای وی و آسیب روحی که به او وارد شده به منطقه‌ای کوهستانی در «وایومینگ» می‌رود تا تنهایی را تجربه کند. در این منطقه کوهستانی او از یک مرد محلی(بومی) مهارت‌های بقا در این سرزمین سخت را یاد می‌گیرد.

یک نفر برای جاده

فیلمی است به کارگردانی «باز پونی‌پیرا» و به تهیه‌کنندگی وونگ کار وای. این فیلم داستان مردی است که در شهر نیویورک در یک رستوران کار می‌کند. او به سرزمین مادری‌اش، تایلند بازمی‌گردد تا چند وقتی را در کنار دوستش که در حال مرگ است، سپری کند. این دو رهسپار سفری می‌شوند و در جریان این مسافرت، فرصت این را پیدا می‌کنند که به حقایقی درباره ارتباط‌شان و اینکه زندگی پس از پایان دوران جوانی دچار چه تحولاتی می‌شود، پی ببرند.

بازی با کوسه‌ها

والری تیلور را شاید بتوان شجاع‌ترین فردی دانست که زیر آب غواصی کرده است. این فیلم مستند به کارگردانی سالی ایتکن به زندگی و فعالیت شگفت‌انگیز والری تیلور، اسطوره غواصی استرالیا، از نخستین روزهای فعالیتش به‌عنوان یک کاوشگر در آب‌ اقیانوس‌ها تا زمان ورودش به هالیوود برای فیلمبرداری از صحنه‌های فیلم «آرواره‌ها» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ می‌پردازد. فیلم «بازی با کوسه‌ها» فیلمی هیجان‌انگیز است که در آن به داستان یک ماجراجوی واقعا فراموش‌نشدنی پرداخته می‌شود.

دنیای پیش‌رو

ونسا کربی و کاترین واترستون در فیلم تاریخی «دنیای پیش رو» به کارگردانی، مونا فستولد بازی کرده‌اند. در این فیلم به داستان عاشقانه و جذابی در سال‌های قرن نوزدهم پرداخته می‌شود. به باور منتقدان، ونسا کربی که در نقش شاهزاده مارگارت در سریال «تاج» نیز بازی کرده بود، در این فیلم بازی بسیار خوبی از خود ارائه داده است. او همچنین به‌احتمال زیاد به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «تکه‌های یک‌ زن» نیز کاندیدای دریافت جایزه از جشنواره‌های معتبر سینمایی خواهد شد.

کاپیتان‌های ذعاتاری

علی العربی در فیلم مستند «کاپیتان‌های ذعاتاری»، داستان 2مرد جوان را که در یک اردوگاه پناهندگان در اردن زندگی می‌کنند، روایت کرده است. فیلمبرداری این فیلم 6سال زمان برده است و به‌نظر می‌رسد، صرف این مدت زمان برای ساخت این فیلم، ارزشش را داشته است. در این فیلم، داستان این دو مرد جوان که رؤیای تبدیل شدن به بازیکنان فوتبال را در سر می‌پرورانند، روایت می‌شود.

تابستان روح

(یا زمانی که نمی‌توان از انقلاب فیلمبرداری تلویزیونی کرد) این فیلم مستند توسط احمیر خالب تامسون ساخته شده و داستان جشنواره فرهنگی تابستان سال 1969را روایت می‌کند. این جشنواره در زمانی که برگزار شد، آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفت؛ حتی برخی از تصاویر این جشنواره ازجمله اجراهای استیوی واندر، نینا سیمون و برخی دیگر از خوانندگان و نوازندگان مشهور آن دوران، تا به امروز دیده نشده بودند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید