• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 بهمن 1399
کد مطلب : 123413
+
-

حیاطی پر گل با یاسمن زمستانه

آموزشکده محله
حیاطی پر گل با یاسمن زمستانه

«یاسمن زمستانه» گیاهی از خانواده «زیتون» است. یاسمن زمستانه درختچه‌ای گلدار است که در زمستان پر از گل می‌شود. این گیاه زیبا در پارک‌ها، باغ‌ها و سطوح شیب‌دار کاشته می‌شود و بیشتر برای مرز‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه درختچه‌ای بلند و باریک است که تا 3‌متر رشد می‌کند، برگ‌هایی به رنگ سبز تیره و پر دارد و هر برگ به 3 مستطیل بیضی شکل تقسیم می‌شود. یاسمن زمستانه گیاهی همیشه سبز است و رشد متوسطی دارد و 5 تا 10 سال طول می‌کشد تا به رشد نهایی خود برسد. این درختچه شاخه‌های بلندی دارد که پر از گل است. گل‌ها 2 و نیم سانتیمتر هستند و از ماه آبان تا اسفند بر روی گیاه دیده می‌شوند. چون گیاهان معمولاً در زمستان گل ندارند و زیبا نیستند، یاسمن زمستانه از ارزش خاصی برخوردار است.
نگهداری: یاسمن زمستانه تحمل گرما و آلودگی جوی را دارد و بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند. تنها باید مراقب سوسک ژاپنی بود. بهتر است در جای آفتابی یا نیم‌‌سایه قرار گیرد. البته در سایه هم این گیاه رشد می‌کند اما دارای گل‌‌های کمتری خواهد بود.
دمای مناسب: بهترین دما این گیاه 5 تا 28 درجه است.
رشد گیاه: خاک لومی یا ماسه‌ای خوب زهکشی شده و مرطوب، خاکی مناسب برای رشد این گیاه است و به آبیاری متوسط نیاز دارد.
نکته: این گیاه مانند درخت مو رونده است و اگر در کنار یک دیوار کاشته شود، رشد بسیار خوبی خواهد داشت.
کاشت: ابتدا باید بذر در یک قاب سرد کاشته شود و بهتر است زمستان اول را در گلخانه باقی بماند و وقتی به اندازه کافی رشد کرد در بهار و یا اوایل تابستان به بیرون منتقل شود. البته می‌توان در ماه آبان از راه قلمه زدن یاسمن زمستانه را تکثیر کرد.
زهرا کابلی‌ـ کارشناس گل و گیاه

این خبر را به اشتراک بگذارید