• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123372
+
-

دبیر فیلم فجر از برگزاری جشنواره در تهران، ۳۰استان و ۵منطقه آزاد خبر داد

۷۰سالن در روزهای نارنجی

۷۰سالن در روزهای نارنجی

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

دومین نشست دبیر جشنواره فیلم فجر به‌صورت مجازی و در زمان کوتاه‌تری برگزار شد. دبیر جشنواره فیلم فجر در این نشست از چگونگی فروش بلیت‌های جشنواره، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین رأی‌گیری تماشاگران سینما برای انتخاب بهترین فیلم و اکرانی برای «قاتل و وحشی» سخن گفت.
سیدمحمد طباطبایی روز گذشته و قبل از آغاز اکران فیلم‌های این دوره از جشنواره عنوان کرد که جشنواره علاوه بر تهران، در ۳۰استان و ۵منطقه آزاد برگزار می‌شود. وی عنوان کرد که در تهران ۷۰سالن سینما نمایش فیلم‌های جشنواره را دارند و همچنین ۱۶فیلم منتخب در استان‌های مورد نظر نمایش فیلم دارند.
طباطبایی درباره رأی‌گیری مردم نیز یادآور شد: «تماشاگران جشنواره می‌توانند در رأی‌گیری مردمی هم شرکت کنند و در آرای مردمی برای همه کسانی که برای خرید بلیت وارد سامانه می‌شوند پیامکی می‌آید و از آن طریق تماشاگر نظر خود را اعلام می‌کند و سامانه سمفا این آرا را در اختیار جشنواره قرار می‌دهد.» چگونگی انتخاب داوران و پاسخ به انتقادات درباره داوری از دیگر بخش‌های این نشست بود که دبیر جشنواره توضیح داد: «در این دوره یک هیأت جوان و پیشکسوت داریم و اگر ترکیب دیگری بود شاید این تعداد ۵۷فیلم را نمی‌شد راحت ببینند. به‌نظرم جشنواره ترکیب قابل دفاعی را انتخاب کرد و البته این حق را می‌دهم که فکر کنیم می‌شد ترکیب دیگری هم داشت ولی این گروه ارزشمند است.» وی همچنین از اکران «قاتل و وحشی» گفت و اینکه اگر شورای نظارت اجازه دهد فضایی برای اکران فیلم در جشنواره آماده می‌شود.
به‌گفته طباطبایی اکران فیلم‌های کوتاه و مستند در پلتفرم‌ها خواهد بود. وی درباره اکران فیلم‌های بلند در پلتفرم‌ها اظهار نگرانی کرده و گفت: «در حوزه داستانی بلند، نمایش آنلاین چندان معنایی ندارد، چون سرقت به سرعت اتفاق می‌افتد و کار پرخطری بود و با توجه به حضور در ستاد صیانت و اطلاع از این شرایط خودم هم راضی به چنین کاری نبودم.» دبیر جشنواره در پاسخ به این سؤال که آیا خانه سینما در رأی مردمی حضور دارد؛ توضیح داد: «بله ولی شیوه مثل قبل نیست و سامانه این کار را به‌صورت الکترونیکی انجام می‌دهد. راستی‌آزمایی آن هم راحت است ولی با دوستان خانه سینما در ارتباط هستیم و می‌توانند نظارت کنند.» بخش دیگر نشست درباره چگونگی کنترل بلیت‌های مهمان جشنواره بود که طباطبایی در پاسخ با اشاره به کدگذاری بلیت‌ها تشریح کرد: «بلیت‌های مهمان تهیه‌کننده‌ها و سازمان سینمایی را داریم که آنها هم باید بلیت خود را بر اساس کدی که در اختیارشان گذاشته می‌شود از سامانه خریداری کنند، اما این بلیت‌ها بدون پرداخت پول و از همان ظرفیت سینماهاست. ضمن اینکه در رأی‌گیری مردمی هم می‌توانند شرکت کنند.»

بلیت‌های ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی
 مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر با ذکر جزئیاتی از چگونگی نحوه اکران آثار جشنواره در سینماهای تهران و میزبانی سینماها از مخاطبان سینما با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی خبر داد.
محمدرضا فرجی، مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر درباره تعداد سالن‌هایی که فیلم‌ها در آن به نمایش درمی‌آید گفت: امسال با توجه به اینکه قرار است ۳۰ درصد ظرفیت سینماها جهت اکران فیلم استفاده شود، ۷۰ سالن و ۴۱مرکز در تهران و شهرستان‌های پیرامون پایتخت را برای جشنواره انتخاب کردیم که این سالن‌ها در مناطق مختلفی از شهر تهران قرار گرفته‌اند.
مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر درباره نحوه فروش بلیت و قیمت آن گفت: امسال بنابر ضرورت‌های به‌وجود آمده شیوه کاملا متفاوتی را برای فروش بلیت درنظر گرفته‌ایم. به این ترتیب مخاطبان با ورود به 3سامانه«ایران تیک»، «سینما تیکت» و «گیشه هفت» می‌توانند بلیت فیلم‌های مورد نظر خود را در همان روز خریداری کرده و برای تماشای فیلم به سینماهای جشنواره مراجعه کنند.
وی تأکید کرد: فروش بلیت به شکل حضوری و گیشه در جشنواره امسال به‌صورت کلی حذف شده، اما برای هر شماره تلفنی که در یکی از این سامانه‌ها ثبت می‌شود خرید ۴بلیت امکانپذیر است. فرجی درباره سالن‌های اکران واقع در تهران و شهرستان‌ها گفت: به جز 3سینمای «کیان»، «راگا» و «تماشا» که قیمت بلیت آنها ۲۰هزارتومان است، باقی بلیت‌های جشنواره به قیمت ۳۰هزارتومان به فروش می‌رسد. قیمت بلیت در شهرستان‌های اطراف تهران هم با قیمت ۲۰هزارتومان به فروش خواهد رسید. تاکنون ۴سینمای «فجر» در اسلامشهر، «فرهنگ» در رباط‌کریم، سینما «کارون»، سینما «نسیم» در نسیم‌شهر و سینما «هنر» در پیشوای ورامین جهت اکران فیلم‌ها در خارج از تهران درنظر گرفته شده است.
وی افزود: امسال ۴پردیس سینمایی جدید هم به مرحله بهره‌برداری رسیده که در جدول برنامه سینماهای مردمی میزبان جشنواره ۳۹ هستند. پردیس سینمایی «هدیش‌مال»، «صبا‌مال»، «نارسیس» و «لوتوس‌مال» ازجمله پردیس‌هایی هستند که با شروع جشنواره افتتاح می‌شوند.
مدیر امور سینماهای جشنواره درباره چگونگی اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی در جشنواره هم گفت: در هر سالن چیدمان صندلی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که فاصله اجتماعی به درستی رعایت شود. سیستم تهویه سالن‌ها و محل ورود و خروج هوا در سالن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و به مدیران هر سالن آموزش‌هایی در این جهت داده شده است. همچنین به‌منظور جلوگیری از تجمع در هر سینما، رعایت یک فاصله زمانی برای ورود هر مخاطب به سالن درنظر گرفته شده است. ما شرایطی را درنظر گرفته‌ایم تا سلامت مخاطبان در بدو ورود به هر سالن مورد بررسی قرار بگیرد و از ورود افراد مشکوک به بیماری «کووید ۱۹» به سالن‌ها جلوگیری خواهد شد.
فرجی درباره ضدعفونی‌کردن سالن‌ها گفت: قبل و بعد از هر سانس ما عملیات ضدعفونی را در همه سالن‌های سینمایی میزبان جشنواره در دستور کار قرار خواهیم داد. ما هر سانس را با احتساب اینکه یک فیلم ۱۰۰دقیقه باشد، 3ساعت درنظر گرفته‌ایم و با این حساب یک ساعت و ۱۰ دقیقه به شکل تقریبی برای ضدعفونی سالن‌ها فرصت خواهد بود.

بلیت‌فروشی ناممکن
روز گذشته، در نخستین روز فروش بلیت‌های جشنواره، سایت‌های فروش بلیت نتوانستند به علاقه‌مندان سینما، سرویس‌های لازم را ارائه بدهند. به گزارش همشهری، سایت‌های ایران‌تیک، سینماتیکت و گیشه۷ که وظیفه فروش بلیت‌های جشنواره را بر عهده دارند، با خطا مواجه می‌شوند. بلیت‌فروشی از ساعت ۱۴ در این ۳ سامانه آغاز شده، اما اغلب مراجعه‌ها به این سایت‌‌ها با خطا روبه‌رو است. به‌نظر می‌رسد سایت‌ها در اتصال به سمفا و استفاده از اطلاعات این سامانه، دچار خطا می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید