• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123271
+
-

اعتراض اهالی بهجت‌آباد به نبود میدان‌ میوه و تره‌بار در محله

کام تلخ اهالی از میوه گران

کام تلخ اهالی از میوه گران

معصومه حق‌جو

  میدان میوه و تره‌بار در هر محله از ضرورت‌هاست. با وجود گرانی و تورم و از آنجا که شهروندان توان مالی یکسانی ندارند، میدان‌های میوه‌وتره‌بار می‌توانند به شهروندان کمک کنند تا اندکی از مخارج سنگین اقتصادی بکاهند، محله بهجت‌آباد هم با اینکه در مرکز تهران واقع شده، ولی از داشتن میدان میوه و تره‌بار محروم است.  

‌ «محمدرضا برادران ‌حسینی» یکی از ساکنان این محدوده است که از قیمت میوه و سبزی‌های میوه‌فروش‌های محله گلایه دارد: «در محله دو، سه میوه‌فروشی نبش خیابان ولی‌عصر(عج) روبه‌روی مخابرات هست که فروش کمشان باعث شده تا نتوانند قیمت اقلام را پایین بیاورند. در این محله هم میوه‌فروش‌ها از فروش کم شاکی هستند هم مردم از قیمت‌ها.» به گفته برادران ‌حسینی، بزرگ‌ترین مشکل محله اداری بودن آن است که باعث شده نیاز به میدان میوه وتره‌بار چندان مورد توجه قرار نگیرد: «نزدیک‌ترین میدان میوه و تره‌بار، میدان قزل‌قلعه است. البته تره‌بار سهروردی هم هست، ولی به نسبت میدان تره‌بار قزل‌قلعه فاصله زیادی با ما دارد. در حال حاضر اگر کسی ماشین شخصی داشته باشد میدان‌های تره‌بار سایر محله‌های اطراف از دیگر گزینه‌های خرید هستند.»
اگر شهرداری فضایی هرچند کوچک برای استقرار ۵ غرفه به محله اختصاص بدهد، کفایت می‌کند. او با این توضیح می‌گوید: «بارها با شهرداری نامه‌نگاری کرده‌ایم، شماره پیگیری هم گرفته‌ایم، اما یا شهردار تغییر می‌کند یا مدیران یا دیگر مسئولان اجرایی و... در آخر باز روز از نو، روزی از نو.»
«مهدی محمدی‌پور» یکی دیگر از ساکنان این محله و گزارشگر تلویزیون است. او هم صحبت‌های برادران ‌حسینی را تأیید می‌کند: «قبلاً تراکم بافت مسکونی محله بیشتر بود، ولی حالا که بافت مسکونی جای خود را به بافت تجاری پنهان داده، اهالی خدمات شهری کمتری دریافت می‌کنند. طبیعتاً با وجود این بافت تجاری، و این ویژگی که عده‌ای هر روز صبح وارد محله می‌شوند و بعد از پایان کارشان محله را ترک می‌کنند، مشارکت افراد در پیگیری چنین مشکلاتی کم شده است.»
به عقیده این شهروند، با تبدیل خانه‌ها به شرکت و مراکز اداری، کم‌کم افراد از تلاش برای رفع مسائل محله دست برمی‌دارند و دریافت امکانات اهمیت خود را از دست می‌دهد.

میوه‌فروش‌ها؛ موافق استقرار میدان میوه و تره‌بار
«امین روزیان» از اعضای شورایاری بهجت‌آباد، مشکل شهرداری را نداشتن مکان مناسب برای اختصاص دادن به میدان میوه و تره‌بار می‌داند: «این مسئله باعث شده اهالی از میوه‌فروش‌های محله خرید کنند که این روزها با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی، برای همه مقدور نیست.»
برخی از هم‌محله‌ای‌ها علاوه بر تره‌بارهای قزل‌قلعه و سهروردی به میدان میوه و تره‌بار خیابان به‌آفرین و ابتدای خیابان نجات‌اللهی هم سر می‌زنند. «اکبر جوشن» جانشین دبیر شورایاری محله بهجت‌آباد، با این توضیح ادامه می‌دهد: «علاوه بر این میدان‌های تره‌بار که حوالی محله هست، بازار روز بهجت‌آباد در خیابان عضدی را هم داریم که زیر نظر شهرداری نیست. قیمت‌های این بازار روز نسبت به نرخ اتحادیه و سایر میدان‌های تره‌بار بسیار بالاست، ولی با توجه به اینکه مرکزیت دارد، برخی اهالی از همین‌جا خرید می‌کنند.»
جوشن از دردسرهای نبود میدان میوه‌وتره‌بار برای سالمندان می‌گوید و اینکه اکثرشان توانایی رانندگی ندارند: «با توجه به اینکه در این محله نسبت به دیگر محله‌ها سالمندان بیشتری سکونت دارند، نبود میدان تره‌بار این افراد را دچار مشکلاتی کرده است. حقوق ناچیز بازنشستگی هم اغلب کفاف هزینه‌های ماهانه را نمی‌دهد. قیمت میوه‌ها و سبزی‌ها هم که سر به فلک می‌زند.»جانشین دبیر شورایاری محله بهجت‌آباد معتقد است اگر شهرداری روی میوه‌فروشی‌های خرد هم نظارت مستقیم داشت، شاهد این قیمت‌های سرسام‌آور نبودیم.
او می‌گوید نه تنها اهالی، بلکه میوه‌فروش‌ها هم از استقرار میدان میوه و تره‌بار استقبال می‌کنند: «از آنجا که اجاره‌ بهای سنگین مغازه و مالیات و... روی قیمت‌های میوه‌فروش‌ها، مثل هر صنف دیگری، تأثیر مستقیم دارد، اگر محله بهجت‌آباد هم صاحب میدان تره‌بار شود، میوه‌فروش‌ها با صرف هزینه کمتر می‌توانند غرفه‌های میدان میوه و تره‌بار را اجاره کنند. با این کار مشتری بیشتری هم دارند. فروش زیاد هم سودآوری بیشتری به دنبال دارد.»
به گفته جوشن، شهرداری مکان مناسبی ندارد تا به میدان میوه و تره‌بار اختصاص بدهد: «ما هم زمینی برای این کار نداریم. فقط یکی‌ـ دو مکان را توانستیم انتخاب کنیم و به شهرداری هم پیشنهاد دادیم که فعلاً مورد موافقت قرار نگرفته است. خیابان دوازدهم میرزای شیرازی یک فضای خالی دارد که مربوط به شهرداری است.»

میدان میوه و تره‌بار؛ یک نیاز محلی
میدان‌های میوه و تره‌بار زیر نظر شهرداری فعالیت دارند و در تنظیم بازار محصولات کشاورزی نقش پررنگی ایفا می‌کنند. میدان‌های تره‌بار این امکان را فراهم می‌کنند تا شهروندان بتوانند محصولات مورد نیاز خود را اعم از صیفی و سبزی و... بدون حضور واسطه و با کیفیت بهتر تهیه کنند. نظارت شهرداری‌ها باعث شده محصولات عرضه‌شده با قیمت مناسبی در اختیار شهروندان قرار بگیرد. در محله‌هایی مثل بهجت‌آباد که بافت محله بیشتر به سمت اداری رفته تا مسکونی، نبود این میدان‌های تره‌بار باعث به زحمت افتادن شهروندان شده است. با در نظر گرفتن میدان میوه و تره‌بار در این محله، هرکسی به فراخور نیاز می‌تواند از این امکان استفاده کند. در میدان‌های میوه و تره‌بار، علاوه بر توزیع محصولات کشاورزی و میوه و... امکان تهیه دیگر مایحتاج شهروندان هم فراهم می‌شود.


اگر محله بهجت‌آباد هم صاحب میدان تره‌بار شود، میوه‌فروش‌ها با صرف هزینه کمتر می‌توانند غرفه‌های میدان میوه و تره‌بار را اجاره کنند. با این کار مشتری بیشتری هم دارند. فروش زیادتر هم سودآوری بیشتری به دنبال دارد

پاسخ مسئول

زمین مناسب نداریم
«بهنام مهرپسند» شهردار ناحیه ۳ منطقه۶ احداث میدان میوه و تره‌بار را مستلزم در نظر گرفتن یکسری استانداردها می‌داند: «مالکیت شهرداری، متراژ مفید، قابل دسترس بودن و پارکینگ مناسب خودرو از جمله این استانداردها هستند.» با توجه به بافت و موقعیت جغرافیایی محله بهجت‌آباد متأسفانه زمینی با شرایط ذکرشده در اختیار شهرداری منطقه نیست. به گفته مهرپسند تملک چنین زمینی اعتبار قابل توجهی نیاز دارد که در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست. شهردار ناحیه ۳ منطقه۶ می‌گوید که در مضیقه بودن شهروندان در این خصوص بر مدیران شهرداری پوشیده نیست و امیدواریم در سال‌های آینده در صورت اختصاص بودجه مناسب در این خصوص اقدامات لازم انجام شود.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید