• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 11 بهمن 1399
کد مطلب : 123228
+
-

حساب بانکی اتباع خارجی و رفع ابهام دیرهنگام بانک‌ها

خبر: شورای هماهنگی بانک‌ها و حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در موضع‌گیری جداگانه به رفع ابهام درباره انسداد حساب‌های بانکی شهروندان افغان نزد بانک‌های ایرانی پرداختند و تأکید کردند: با توجه به لزوم شفافیت عملیات مالی و تراکنش‌های بانکی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، بانک مرکزی از مدت‌ها پیش، اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی را الزامی کرده است. در اطلاعیه شورای هماهنگی بانک‌ها در ارتباط با ضرورت احراز هویت اطلاعات هویتی افراد و اخذ کد شهاب یا همان شناسه هویت الکترونیک بانک‌ها آمده است: از ابتدای سال‌جاری، اقدام‌ و پیگیری‌های مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها به عمل آمد تا شهروندان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب را دریافت کنند. مدیرعامل بانک صادرات هم در پی افزایش اعتراضات برخی از مهاجرین افغانستانی به قطع خدمات کارت‌های بانکی، گفت: درپی یافتن راه‌حل جایگزین هستیم تا مشکل حل شود.
صیدی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و همچنین تحقق شفافیت رعایت شود که البته به تشخیص و تصمیم وزارت کشور و بخش اتباع خارجی بستگی دارد. او توضیح داد: از آنجا که برخی شهروندان خارجی دارای حساب نزد بانک صادرات، شماره همراه و آدرس را تغییر داده، ولی به بانک‌ اطلاع نداده‌اند، بانک هم به شماره قبلی پیامک داده و به نشانی قبلی آنها اخطار فرستاده است و هم‌اکنون داخل شعبه همچنان خدمات ارائه می‌شود و افراد مذکور، فعلا فقط نمی‌توانند با کارت، کاری انجام دهند و سایر اقدامات میسر است.

نقد: شفافیت در بانک‌های ایران یک ضرورت است و اطلاع‌رسانی شفاف به مشتریان بانک‌ها حق آنهاست حتی اگر مشتریان بانک‌ها ایرانی نباشند. آنچه در روزهای اخیر رخ داده بیش از آنکه ناشی از تلاش برخی رسانه‌ها باشد، برخاسته از کوتاهی شبکه بانکی در آگاهی دادن به شهروندان افغان است و اکتفا کردن به ارسال پیامک نشان می‌دهد که هنوز جریان اطلاع‌رسانی در شبکه بانکی کشور اختلال دارد. چه اینکه روابط عمومی بانک‌ها و مدیرعامل بانک‌ها می‌توانستند وظیفه خود را به ارسال پیامک محدود نکنند و از سایر ابزارهای ارتباطی بهره ببرند
تا در برابر یک اتفاق قابل پیش‌بینی، غافلگیر نشوند.
کار یک روابط عمومی پویا و فعال تنها این نیست که تبلیغات کند و تندیس بهترین‌های روابط عمومی را بگیرد، بلکه هنر روابط عمومی این است که اثرات تصمیم احتمالی را پیش‌بینی و برای رفع دردسرهای آن تدبیر خاص و شفاف اتخاذ کند. بی‌جهت مقصر را رسانه‌ها ندانیم و خطای خود را با پیام خطا کتمان نکنیم و بپذیریم که اشتباه روابط عمومی بانک‌ها باعث دردسر شهروندان خارجی دارای حساب بانکی نزد بانک‌های ایران شده است. از این اشتباه درس بگیرید.

این خبر را به اشتراک بگذارید