• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 8 بهمن 1399
کد مطلب : 122986
+
-

خطر بیخ گوش 4استان

سخنگوی وزارت بهداشت از احتمال بازگشت محدودیت‌ها به شهرهای زرد خبر داد و گفت که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در 4استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان و مازندران کاهش پیدا کرده است. سیما لاری به ایسنا گفت: بحث‌هایی در زمینه تعمیم محدودیت‌های وضعیت قرمز و نارنجی به وضعیت زرد نیز مطرح شده و باید در کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شود و سپس در ستاد ملی مورد تصویب قرار گیرد. براساس اعلام او، بنا بر آخرین بررسی‌های انجام‌شده تا اول بهمن سال99، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به 83.88درصد رسیده است. این میزان تقریبا بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای سال تاکنون به‌شمار می‌رود. به‌گفته لاری، بیشتر استان‌ها در محدوده رعایت مناسب پروتکل‌های بهداشتی قرار دارند و فقط میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در 4استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان و مازندران در محدوده ۷۲ تا ۷۵درصد قرار دارد.

دفاتر پیشخوان دولت و جایگاه‌های سوخت؛ خطرناک‌ترین‌های کرونا
به‌گفته سیما لاری، پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها، به دفاتر پیشخوان دولت مربوط می‌شود. این مسئول در وزارت بهداشت، جایگاه‌های سوخت را هم از اماکن پرخطر ابتلا به کرونا اعلام کرد؛ با این توضیح که: «پمپ بنزین‌ها و ایستگاه‌های CNG از اماکن پرخطر ابتلا به کووید-۱۹ هستند و لزوم رعایت نکات بهداشتی در این اماکن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین در مراجعه به جایگاه سوخت باک خودروی خود را به‌طور کامل پرکنید تا کمتر مجبور به مراجعه به این مراکز شوید.» لاری توصیه می‌کند افراد قبل از مراجعه به جایگاه‌های سوخت با خودشان دستکش یک‌بار مصرف همراه داشته باشند و کارت سوخت خود را به دقت و بدون تماس دست وارد محل کارتخوان کرده و با دست دارای دستکش رمز خود را وارد کنند. از تماس مستقیم دست با نازل دستگاه سوخت و از پرداخت وجه نقد خودداری کنند.  او ادامه داد: «تا حد امکان کارت بانکی را خودتان در دستگاه بکشید و از اپراتور بخواهید رمز را وارد کند و یا خودتان با دستکش رمز کارت بانکی را وارد کنید. ضروری است در طول مدت حضور در پمپ بنزین از تماس دست با چشم، بینی و دهان خودداری کنید. در پایان فرایند سوخت‌گیری دستکش را به شکلی از دست خارج کنید که هیچ نقطه‌ای از بدنتان با قسمت بیرونی آن در تماس نباشد و دستکش را در سطل زباله بیندازید. در نخستین فرصت ممکن پس از اتمام سوخت‌گیری، کارت سوخت و کارت بانکی خود را ضد‌عفونی کرده و نسبت به شستن و یا ضد‌عفونی کردن دست‌ها اقدام کنید.» این مسئول در وزارت بهداشت درباره وضعیت سفرهای بین استانی هم گفت: «بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، متوسط تردد روزانه بین استانی از ۲۳دی تا دوم بهمن‌ماه تا 7درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.»

آخرین خبرها از واکسن ایرانی کرونا
فاز دوم تست انسانی واکسن ایرانی کرونا شرکت کوو ایران برکت در چند هفته آینده آغاز می‌شود. این را رئیس ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرد و گفت که واکسن در بهار1400 به‌دست مردم می‌رسد. به‌گفته محمد مخبر، تا این لحظه همه آزمایش‌های واکسن ایرانی کرونا به ایمن‌ترین و بهترین وجه جواب داده و تا آخر سال نزدیک به 2 تا 3میلیون دوز واکسن تولید خواهد شد. او ادامه داد: «باید پروتکل‌های تست‌های واکسن‌ها انجام شود تا در اختیار مردم قرار گیرد اما به‌نظر می‌رسد تا یکی دوماه اول سال آینده بتوانیم واکسن را در اختیار مردم قرار دهیم.» براساس اعلام او، فاز اول تست بالینی تقریبا رو به اتمام است، ظرف دو سه هفته آینده تزریق به تمام ۵۶نفر داوطلب انجام می‌شود تا فاز بعدی آغاز شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید