• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 8 بهمن 1399
کد مطلب : 122945
+
-

ساماندهی مشاغل مزاحم اطراف میدان بهمن خواسته اصلی ساکنان نازی‌آباد است

شمارش معکوس برای خروج

شمارش معکوس برای خروج

رضا نیک نام

  اوایل دهه ۷۰ مدیریت وقت شهر تهران تصمیم گرفت کشتارگاه تهران را تعطیل و آن را به فرهنگسرای بهمن تبدیل کند. عمده‌فروشان گوشت گوسفندی که می‌ترسیدند مشتری‌های چندین و چندساله‌شان را از دست بدهند مهاجرت معکوس پیش گرفتند و با طرح نقشه‌ای حساب شده یکی یکی در خیابان‌های اطراف کشتارگاه تهران کسب و کار راه انداختند. خیابان‌های شهیدان فاطمی و کارگر سامانی در طول ۳۰ سال گذشته به راسته فروش گوشت گوسفندی تبدیل شدند و با رشد قارچ‌گونه خود آسایش و رفاه ساکنان نازی‌آباد را هدف گرفته و به معضل بزرگ در این نقطه از شهر تهران تبدیل شدند.

راسته فروشندگان گوشت گوسفندی در ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۱۶ قرار گرفته و به گفته اهالی، فعالیت کاسبان این بازار از ۵ صبح شروع می‌شود تا شب ادامه دارد. به دلیل حجم بالای‌ تردد خودروهای حمل گوشت در این محدوده، ساکنان با ترافیک و شلوغی خیابان دست به گریبانند که البته این همه ماجرا نیست...

خجالت‌زده از مهمان و مهمانداری
خیابان شهید کارگرسامانی یکی ازمعابر قدیمی محله نازی‌آباد است که اگردر پیاده‌روهای آن قدم بزنید، متوجه بوی خوشایند و ناخوشایند گوشت و مخلفات آن در فضای محله وجود می‌شوید. «سیروس آقایی» یکی از ساکنان قدیمی نازی‌آباد، ۵۰ سال است در این خیابان زندگی می‌کند و از وضعیت آن ناراضی است. او به مشکلاتی که فروشندگان گوشت گوسفند برای آنها به وجود آورده‌اند، اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی که کشتارگاه تهران در میدان بهمن تخریب شد اهالی نفس راحت کشیدند و فکر کردند وضع محله‌شان بهتر می‌شود، اما آنجا که تعطیل شد به مرور فروشندگان گوشت گوسفندی به داخل خیابان‌ها و بافت مسکونی راه پیدا کردند و از همان موقع دردسرها آغاز شد.»
آقایی ازانتشاربوی تعفن ونامطبوع، ازدیاد جانوران موذی مثل موش، سوسک، گربه، منظر شهری زشت و نامناسب، سرو صدا و شلوغی محله صحبت می‌کند که امان اهالی را بریده و در طول این سال‌ها صدای اعتراض و گلایه‌شان به جایی نرسیده است.
این شهروند تعریف می‌کند که وضع نابسامان محله باعث شده تا بعضی خانواده‌ها از محله نقل مکان کنند و به جای دیگری بروند. آنها مجبورشدند خانه‌های‌شان را با قیمت پایین‌تر بفروشند یا اجاره بدهند تا از این گرفتاری خلاص شوند.
آقایی به افزایش تعداد مغازه‌هایی که به فروش و توزیع گوشت گوسفندی مشغول شده‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه تعداد مغازه‌های عرضه گوشت گوسفند در ۱۰ سال گذشته ۳ برابر شده و اگر این‌طور پیش برود باید همه ما خانه‌های‌مان را خالی کنیم تا مغازه‌های گوشت‌فروشی جای آنها را بگیرند.»
«فرج نیازخانی» همسایه دیواربه دیوارآقایی است. وقتی که متوجه حضورمان می‌شود راسته خیابان را نشان‌مان می‌دهد و می‌گوید: «این محل باعث آبروریزی است. بوی نامطبوع گوشت و خون گوسفند از هر طرف احساس می‌شود، وقتی مهمان داریم خجالت می‌کشیم در محله گشت بزنیم و ترجیح می‌دهیم در خانه بمانیم.»

نگران دعوا و درگیری‌های هر روزه
خودروهای حمل گوشت ازنقاط مختلف کشور به اینجا می‌آیند تا بارشان را تخلیه کنند و بروند. تعدادشان متغیر است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در کدام روزهفته بیشتریا کمترند، اما از ساعت ۸‌صبح تا ۶ بعد ازظهر خیابان شهید کارگر سامانی، فاطمی و شیرمحمدی درگیر ترافیک و شلوغی است که این خودروها ایجاد می‌کنند. «قدرت صولتی» دبیر آموزش و پرورش منطقه ۱۶ است که از سال ۹۱ ساکن خیابان شهید فاطمی شده تا به محل کارش نزدیک باشد. او عنوان می‌کند که ۱۰ سال پیش وضع محله بهتر از حالا بود، اما اکنون دیگر آسایش و رفاهی در محله وجود ندارد. بیشتر رانندگان خودروهای سنگین که از جاهای مختلف به این محل می‌آیند ساعت‌ها در خیابان‌ها منتظرمی‌مانند تا نوبت تخلیه بارشان برسند. در این زمان اگر نیاز به سرویس بهداشتی داشته باشند به سمت کوچه‌های خلوت، دیوارهای فرسوده، نهر آب یا فضای سبز گوشه و کنارمحله می‌روند و باعث آلودگی و انتشار میکروب می‌شوند؛ ضمن اینکه این افراد در گفت‌وگو با یکدیگر از کلمات و جملات نامناسب استفاده می‌کنند که برای رهگذران به‌ویژه سالمندان و بانوان غیرقابل تحمل است.»
صولتی از تصرف پیاده‌روهای خیابان توسط خودروهای حمل گوشت به‌عنوان مسئله‌ای مشکل‌آفرین یاد می‌کند و می‌گوید: «اغلب ساکنان قدیمی محله نازی‌آباد برای پارک خودروشان با دردسر مواجه‌اند و رانندگان خودروهای حمل گوشت هنگام اعتراض اهالی پاسخی ندارند که بدهند.»
این شهروند از افزایش نزاع و درگیری بین اهالی قدیمی و رانندگان خودروهای حمل گوشت صحبت می‌کند و می‌گوید: «روزی نیست که در این محل شاهد دعوا و درگیری نباشیم. درچنین مواقعی بیشتر از همه اعضای خانواده و فرزندان‌مان آسیب روحی می‌بینند.»

«مجید فراهانی» عضو شورای اسلامی شهر تهران:
    آرامش به نازی‌آباد باز می‌گردد

عضو شورای اسلامی شهر تهران که چند بار از محدوده میدان بهمن بازدید کرده و درجریان کامل مشکلات شهروندان قرار گرفته است، به اهالی اطمینان می‌دهد که به‌زودی آسایش و امنیت به محله نازی‌آباد بازمی گردد.
«مجید فراهانی» که خودش سال‌ها در نازی‌آباد زندگی کرده و با موقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی آن آشنایی دارد، می‌گوید: «متأسفانه در چند دهه گذشته بافت مسکونی خیابان شهیدان کارگر سامانی، فاطمی، شیر محمدی دچار آسیب جدی شده که مهم‌ترین عامل آن رشد قارچ‌گونه و بی‌ضابطه فروشگاه‌های عرضه گوشت بوده است.»

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید می‌کند که با توجه به نارضایتی اهالی و مشکلاتی که راسته فروشندگان وعرضه‌کنندگان گوشت ایجاد کرده‌اند و طبق‌بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مبنی بر انتقال مشاغل مزاحم به بیرون از بافت مسکونی، این واحدهای تجاری تعطیل و ضمن اخطار قانونی به مالکان ومتصدیان، به آنها فرصت داده می‌شود تا برای انتقال واحد تجاری خودبه بازار میوه و تره‌بار مرکزی تهران اقدام کنند.»
 فراهانی از انتقال بازار میوه و تره‌بار میدان بهمنبه بازارمرکزی تهران در منطقه ۱۹ نیز صحبت می‌کند و می‌گوید: «در زمان معین این بازار تره‌بار که محل توزیع عمده گوشت مرغ است به جای مناسب منتقل خواهد شد. نگرانی‌هایی در زمینه انتقال این فروشگاه‌ها به داخل بافت مسکونی وجود داشت که با اجرای رأی تعطیلی واحدهای تجاری عرضه گوشت در خیابان‌های اطراف میدان بهمن، این احتمال به صفر خواهد رسید و اهالی دیگر نگران نباشند، چراکه امنیت و آسایش دوباره به محله‌شان باز خواهد گشت.»

شهردار منطقه ۱۶
اصناف مزاحم تا پایان بهمن منتقل می‌شوند

با پیگیری اعضای شورای اسلامی شهرتهران، اصناف و مشاغل مزاحم از جمله عرضه‌کنندگان عمده گوشت واقع در ۳ راسته ترافیکی شامل خیابان شهیدان فاطمی، شیر محمدی، کارگر سامانی تعطیل و به مکان دیگری انتقال پیدا می‌کنند.
شهردار منطقه ۱۶، با اشاره برخی مشکلاتی که اصناف مزاحم در چند دهه اخیر به بار آورده‌اند، گفت: «ترافیک، راهبندان، شلوغی، آلودگی صوتی، کاهش امنیت عبور و مرور عابران، مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی حاصل فعالیت گوشت‌فروش‌ها در محدوده ناحیه ۲ منطقه ۱۶ و خیابان شهیدان فاطمی، کارگر سامانی و شیرمحمدی به حدی بود که آسایش و رفاه ساکنان بومی و محلی را از بین برده بود، اما خوشبختانه این بار با جدیت وقاطعیت اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار تهران شاهد رفع یکی از مسائل مهم در سه دهه اخیر هستیم.» «پیمان پورنصر» با بیان اینکه تاکنون ۱۷ رأی صادره برای ساماندهی اصناف مزاحم از سوی شهرداری تهران به منطقه ۱۶ ابلاغ شده، افزود: «تا پایان بهمن همه اصناف و مشاغل مزاحم مربوط به عرضه‌کنندگان گوشت تعطیل و به محدوده میدان تره‌بار مرکزی تهران انتقال پیدا خواهند کرد.»
گفتنی است فعالیت گوشت‌فروش‌ها در محدوده میدان بهمن باعث ترافیک شدید به دلیل‌ تردد و توقف انواع خودروهای سنگین حامل مرغ و گوشت از نقاط مختلف کشور به خیابان شهیدان فاطمی، کارگر سامانیو شیر محمدی بود که حتی برای رانندگان خودروهای امدادی و اورژانس بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) نیز دردسرهای فراوانی به همراه داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید