• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 7 بهمن 1399
کد مطلب : 122879
+
-

آب به 1062روستای سیستان و بلوچستان می‌رسد

با مسئول
آب به 1062روستای سیستان و بلوچستان می‌رسد

ستاره حجتی- خبرنگار

مدت‌هاست تامین آب آشامیدنی در روستاهای سیستان و بلوچستان به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مشترک دولت و روستانشینان تبدیل شده و حالا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب این استان از امضای تفاهمنامه‌ای خبر می‌دهد که به‌ واسطه آن، طرح آبرسانی به ۱۰۶۲ روستای محروم محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان در این‌باره می‌گوید: تفاهمنامه سه‌جانبه میان آب و فاضلاب کشور، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و استانداری سیستان و بلوچستان درباره آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان امضا شده است. براساس این تفاهمنامه‌ بیش از ۸۲۵ روستای بدون تأسیسات و دارای تنش آبی استان سیستان و بلوچستان تا پایان سال مالی جاری از نعمت آب آشامیدنی پایدار بهره‌مند می‌شوند.
علیرضا قاسمی ادامه می‌دهد: برای تسریع در عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۰۶۲ روستای بدون شبکه یا دارای تنش آبی با جمعیت بیش از ۳۶۵ هزار نفر در بازه زمانی ۱۸ماهه تصمیمات خوبی گرفته شد که تفاهمنامه‌ مهم‌ترین آن است. او همچنین درباره وضعیت روستاهای این استان توضیح می‌دهد: تعداد روستاهای سیستان و بلوچستان قبل از انقلاب اسلامی ۳۷۳۴ روستا بود که از این تعداد فقط ۱۱۹ روستا دارای شبکه آبرسانی بودند و شاخص بهره‌مندی از آب بهداشتی هم حدود ۷درصد بود. اما هم‌اکنون از ۵۵۹۴ روستای استان ۲۹۴۷ روستا با جمعیت یک‌میلیون و ۱۲۴ هزار و ۳۳۳ نفر دارای شبکه آب آشامیدنی بهداشتی و سالم هستند و شاخص بهره‌مندی نیز حدود ۶۸ درصد است. او می‌گوید: با توجه به مطالعات جامع انجام‌شده در بخش تأمین آب روستاهای سیستان و بلوچستان ۱۵ مجتمع آبرسانی با ۱۹۹۹ روستا و جمعیت ۷۰۶ هزار نفر به‌همراه ۱۰ پروژه تک‌روستایی با ۱۲۹ روستای تحت پوشش با جمعیت ۳۰ هزار نفر در استان در دست اجرا و برای اتمام آنها اعتباری بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال مورد نیاز است. امسال از محل اعتبار متمرکز ملی برای سیستان و بلوچستان ۱۵۶ میلیارد تومان مصوب و ابلاغ شده است که با تخصیص کامل اعتبار برنامه تأمین آب پایدار ۱۷۳ روستا با جمعیت ۵۳ هزار نفر در کل این استان تا پایان سال مالی ۹۹ در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید