• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 7 بهمن 1399
کد مطلب : 122807
+
-

ساماندهی کارواش‌ها در دستور کار شهرداری منطقه ۱۴ قرار گرفته است

تعطیل تا اطلاع ثانوی

تعطیل تا اطلاع ثانوی

پریسا نوری

کارواش چند دهه‌ای است که جای خود را بین اصناف باز کرده و با توجه به افزایش روزافزون خودروها، بازار داغی هم دارد. تعداد‌شان در شهر تهران کم نیست و در منطقه ۱۴، ۲۵ کارواش وجود دارد که اخیراً باخبر شدیم از سوی اداره ساماندهی منطقه فعالیت‌شان تعطیل شده است.

«احمد بابایی» رئیس اداره ساماندهی منطقه ۱۴ علت این کار را اعتراض شهروندان برای واقع شدن کارواش‌ها در بافت‌های مسکونی و همچنین خطرهای زیست‌محیطی عنوان می‌کند. اینکه آیا کارواش‌ها برای همیشه پلمب می‌شوند یا قرار است مثل دیگر اصناف مزاحم به خارج از شهر نقل مکان کنند موضوع گزارش این هفته است.

  •  اعتراض اهالی به فعالیت کارواش‌ها

منطقه ۱۴ به قنات‌های پرآب و چاه‌های زیرزمینی‌اش شهره است. از معروف‌ترین قنات‌های آن می‌توان به قنات‌های سلیمانیه و عزیزیه اشاره کرد که هنوز هم پرآب هستند. همین دلیلی شده تا عده‌ای از شهروندان با ایجاد کارواش به کسب و کارشان رونق بدهند. بیشتر کارواش‌های منطقه در خیابان نبرد شمالی قرار دارد. وارد این خیابان که بشوید به فاصله کمی از هم کارواش‌ها واقع شده‌اند. تعدادشان ۵ شاید هم ۶ تا باشد.

تا چندی پیش همه‌شان فعال بودند و مشغول شست وشوی خودرو، اما حالا در این کارواش‌ها پلمب شده و این موضوع خبر از یک اتفاق در محله می‌دهد. «اسماعیل دلاوری» از سکنه خیابان نبردشمالی در این‌باره می‌گوید: «چند روزی است که کارواش‌های محله از سوی شهرداری تعطیل شده‌اند.» دلیلش را نمی‌داند. به جای او «حامد کامروا» کاسب محله دنباله حرف را می‌گیرد و ادامه می‌دهد: «این کارواش به دلیل اعتراض اهالی بسته شده است.

البته همه کارواش‌های این خیابان پلمب شده‌اند. فضای اغلب آنها کوچک است و گاهی خودروها را در پیاده‌راه یا کنار خیابان می‌شویند. این کار علاوه بر سدمعبر باعث آلودگی محله هم می‌شود.» چند نفر دیگر از اهالی وارد بحث می‌شوند و گفته کامروا را تأیید می‌کنند و می‌گویند که بارها این معضل را به سامانه ۱۳۷ اطلاع‌رسانی کرده‌اند.  

  •  ۲۵ کارواش سهم منطقه ۱۴ 

برای دانستن اینکه فقط کارواش‌های خیابان نبرد تعطیل شده یا خیر، راهی خیابان پاسدارگمنام می‌شوم. وضعیت ۳‌ـ ۴ کارواشی که در این خیابان قرار دارد هم همین است. «سلیمان حاجی عبداللهی» همسایه کارواش چهارفصل از وجود این صنف در دل بافت مسکونی گله می‌کند و می‌گوید: «آب آلوده این کارواش‌ها و مواد شوینده‌شان، راهی چاه آب یا نهر می‌شود. درختان و گل‌های باغچه‌های جلو خانه من خشک شده است.

غیر از آن، آب در کارواش به‌طور غیر‌قابل باوری اسراف می‌شود.» تعداد کارواش‌های منطقه ۱۴ با توجه به وسعتی که دارد قابل توجه است. ۲۵ کارواش سهم منطقه ماست که بیشترشان در محدوده ناحیه ۲ (خیابان نبرد شمالی) قرار دارند. نواحی یک و ۳ هم هرکدام ۵ کارواش را در خود جا داده‌اند. اما ناحیه ۴، ۲ کارواش دارد که در خیابان‌های عارف و خاوران واقع شده‌اند. سهم ناحیه ۵ از کارواش‌های منطقه هم فقط یکی است. در ناحیه ۶ که منطقه نظامی محسوب می‌شود، ۳ کارواش جانمایی شده است.  

شست‌وشوی کامل یک خودرو در تهران ۴۵ دقیقه طول می‌کشد که ۳۸ دقیقه بیشتر از استاندارد جهانی است.  

طبق آمار به دست آمده، میزان آب مصرفی برای تمیز کردن یک خودرو در تهران به‌طور متوسط ۲۴۵ لیتر است که متأسفانه این میزان ۴ برابر حجم مصرفی در جهان است.  



 

این خبر را به اشتراک بگذارید