• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 بهمن 1399
کد مطلب : 122700
+
-

موشک؛ جواب تحریم

مجلس هشتم با اکثریت مطلق اصولگرایان تشکیل شد

گزارش یک
موشک؛ جواب تحریم


علیرضا احمدی

فضای سیاسی ایران در آغاز سال1387، همچنان تحت‌الشعاع انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار‌داشت که در24اسفند1386برگزار و دور دوم آن به سال جدید موکول شد؛ انتخابات در شرایطی برگزار می‌شد که ایران در فضای بین‌المللی به‌شدت تحت‌فشار قرار گرفته‌بود و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران یکی پس از دیگری صادر می‌شد و شرایط سختی را برای کشور رقم می‌زد. در شرایطی که احساس می‌شد با افزایش فشارهای جهانی میزان مشارکت مردم در انتخابات کاهش می‌یابد، اما درنهایت شمارش آراء مشخص کرد درصد مشارکت از 51درصد در انتخابات مجلس هفتم به بیش‌از 55درصد رسیده‌است.
دراین انتخابات هم احراز صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس، هرچند کمتر از گذشته با حاشیه‌هایی همراه بود، اما نهایتا از میان حدود 7هزار نفری که ثبت‌نام کرده بودند، 4هزارو500نفر تأیید‌صلاحیت و وارد کارزار انتخاباتی شدند؛ کارزاری که محلی شد برای صف‌آرایی 2جریان اصلی سیاسی کشور که هرکدام با 2فهرست در انتخابات شرکت کردند. در میان اصولگرایان 2فهرست میانداری می‌کردند؛ «جبهه متحد اصولگرایان» و «ائتلاف فراگیر اصولگرایان (جمعیت آبادگران جهادی)». جبهه متحد محصول رایزنی‌های گسترده برای ائتلاف در میان اصولگرایان بود که پس از انتخابات سومین دوره شوراهای شهر و روستا و با محوریت دولت شکل گرفت و 3ضلع داشت: «جبهه پیروان خط امام و رهبری»، «جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی» و «ائتلاف رایحه خوش خدمت (حامیان احمدی‌نژاد و دولت او که پیش‌تر در انتخابات شورای سوم توانسته بودند کرسی‌های قابل‌توجهی را در سراسرکشور به‌خود اختصاص دهند)».
اصلاح‌طلبان هم اگرچه ناامیدانه و گلایه‌مند از رد صلاحیت کاندیداهای خود، اما با 2فهرست در انتخابات حضور یافتند؛ «ائتلاف اصلاح‌طلبان» و «حزب اعتماد ملی». اعتمادملی حزب نوپدیدی بود به دبیرکلی «مهدی کروبی» که پس از شکست وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال1384و استعفای او از دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز تشکیل شد، اما نخستین حضور جدی آنان در انتخابات چندان خوش‌یمن نبود و اصلاح‌طلبان بازهم نتوانستند اکثریت را تشکیل دهند و به اقلیت ضعیف بسنده کردند.
 در مرحله نخست انتخابات مجلس هشتم که در آخرین روزهای زمستان1386برگزار شد، از 205کرسی مورد‌تأیید شورای نگهبان (آرای 3حوزه انتخابیه باطل شد) 29اصلاح‌طلب (معادل 14درصد)، 153اصولگرا(معادل 74.5درصد) و 23کاندیدای مستقل (معادل 11.5درصد)، به مجلس هشتم راه‌یافتند. در مرحله دوم هم که در6 اردیبهشت1387برگزارشد، 18اصلاح‌طلب (معادل21.5درصد)، 46اصولگرا (معادل57درصد) و 18کاندیدای مستقل (معادل21.5درصد) به پیروزی رسیدند و در7 خرداد1378کار خود را آغاز کردند.
ترکیب مجلس هشتم از اکثریت مطلق اصولگرایان تشکیل شده بود که با احتساب مستقل‌های متمایل به آنان، حدود 217کرسی، معادل 75درصد کرسی‌های مجلس را تصاحب کردند و اصلاح‌طلبان نیز با حدود 58نماینده، بر 25درصد کرسی‌های این مجلس تکیه زدند. چند روز بعد هم در12خردادماه «علی لاریجانی» که از قم وارد مجلس شده بود، با کسب 237رأی نمایندگان، به‌عنوان رئیس دائم سال نخست مجلس هشتم انتخاب شد و ابوترابی و باهنر نیز نواب رئیس اول و دوم شدند.
اما در بهار1387تنها انتخابات مجلس هشتم نبود که فضای سیاسی کشور را معطوف خود کرد، در شامگاه 24فروردین‌ماه و در روزهایی که تب دور دوم انتخابات میان جریان‌های سیاسی بالا بود، همه نگاه‌ها متوجه شیراز شد؛ در جلسه هفتگی «کانون رهپویان وصال» در این شهر بمبی منفجر شد که بر اثر آن 14نفر به شهادت رسیدند و بیش از 200نفر نیز مجروح شدند. مسئولیت این انفجار از سوی گروه ضدانقلاب تندر (انجمن پادشاهی) پذیرفته شد و شناسایی و دستگیری عوامل آن در دستورکار دستگاه‌های اطلاعاتی کشور قرارگرفت که به دستگیری تعدادی از آنها انجامید. در نهایت 3نفر از متهمان اصلی این انفجار به نام‌های «محسن اسلامیان»، «علی‌اصغر پشتر» و «روزبه یحیی‌زاده» به اعدام محکوم شدند و یک نفر دیگر از عوامل به نام «مجید» با خوردن سیانور خودکشی کرد.
فعالیت‌های گسترده اطلاعاتی برای شناسایی عوامل نفوذی ضدانقلاب در کشور در طول سال1387دستاوردهای مهم‌تری هم داشت که شناسایی چند شبکه جاسوسی موساد از جمله آنهاست. در مهرماه «علی اکبر سیادت» جاسوس موساد، زمانی که قصد داشت به همراه همسرش از کشور خارج شود، از سوی نیروهای اطلاعاتی کشور دستگیر شد. او در سال1383جذب موساد شده بود و درقبال دریافت 60هزار دلار، اطلاعات طبقه‌بندی شده کشور را به رژیم صهیونیستی منتقل می‌کرد که نهایتا به اعدام محکوم شد. در آبان‌ماه نیز فردی به نام «علی اشتری» که متخصص تجهیزات فنی و الکترونیک بود و برای موساد جاسوسی می‌کرد، دستگیر شد. 5آذرماه هم دادستان عمومی و انقلاب تهران از دستگیری اعضای یک شبکه جاسوسی دیگر موساد خبرداد. اعضای این تیم جاسوسی پس از جمع‌آوری اطلاعات با لپ‌تاپی مجهز، آنها را از طریق تجهیزات ماهواره‌ای برای افسران موساد ارسال می‌کردند. در آذرماه همچنین یک گروه 4نفره تروریستی مرتبط با موساد در کردستان عراق شناسایی و دستگیر شدند.
درسال1387و با وجود استمرار فشارهای جهانی علیه پرونده هسته‌ای ایران، شاهد اعلام خبرهای مهمی در یکی دیگر از حوزه‌های حساسیت‌زا برای غربی‌ها، یعنی صنایع موشکی کشور بودیم؛ موشک‌های بالستیک «سجیل1» و «شهاب3» آزمایش شدند. در 19تیرماه نسل جدید موشک بالستیک شهاب3با برد 2هزارکیلومتر و به وزن یک تن با موفقیت آزمایش شد. این نخستین موشک بالستیک میان‌برد ایران محسوب می‌شد که دقتش در اصابت به اهداف تعیین شده ارتقا یافته‌بود. به‌دنبال آن در آبان‌ماه نیز نخستین موشک زمین به زمین دوربرد دو مرحله‌ای ایران با سوخت جامد و با نام «سجیل» رونمایی شد. این موشک بردبلند بالستیک 2هزار تا 2هزار‌و500کیلومتر بردعملیاتی داشت و «دقت بالا در اصابت به اهداف»، «زمان بسیار کوتاه آماده‌سازی سامانه پرتاب»، «لانچر متحرک» و «شتاب بسیار بالا» از مهم‌ترین ویژگی‌هایش به‌حساب می‌آمد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید