• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122607
+
-

روزی اهالی جنوب کرمان زیر شن

توفان شن در مناطق مختلف استان تا اواسط هفته جاری ادامه دارد

پیگیری
روزی اهالی جنوب کرمان زیر شن

محمد کاموس- دبیر گروه ایرانشهر

توفان شن با خسارت 200میلیارد تومانی، دسترنج و امید کشاورزان رودبار جنوب و قلعه‌گنج در جنوب کرمان را با خود برد. هر چند خسارت‌های این توفان با سرعت 100کیلومتر بر ساعت، تنها به حوزه کشاورزی خلاصه نشد و قطعی برق در برخی روستاها، بسته شدن راه اصلی و روستایی، خروج قطار از ریل و حادثه برای 2 دستگاه اتوبوس و کامیون را هم در استان به همراه داشت.
به گزارش همشهری، در بخش‌هایی از جنوب استان کرمان به‌دلیل هزینه‌های سرسام‌آور مدرن‌سازی، کشاورزی همچنان به شیوه سنتی انجام می‌شود که همواره در معرض تهدید و بلایای طبیعی قرار دارد. سال‌های گذشته سرمازدگی، اما امسال توفان شن غصه جدید کشاورزان این منطقه شد. آنها صبح شنبه دسترنجی را که به‌گفته خودشان با قرض یا فروش لوازم ارزشمند زندگی‌شان مثل ماشین و طلا تامین کرده بودند از دست دادند. در روستای نقصان جازموریان 200هکتار زمین شامل محصولات سیب‌زمینی، گوجه، هندوانه و خیار زیر شن دفن شد و در روستای چاه علی کپری محصول هندوانه و خیار از بین رفت. برآورد اولیه از وسعت گسترده این خسارت‌ها 200میلیارد تومان است و به‌گفته سعید برخوری، رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان بعد از جمع‌بندی نهایی، گزارش کامل این خسارت‌ها به مدیریت بحران استان ارسال خواهد شد تا در نهایت پس از بررسی ستاد بحران از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار شود.

هر هکتار، 38میلیون خسارت
یکی از اهالی جازموریان انجام نشدن طرح‌های نهالکاری را عامل اصلی توفان‌های شن و خسارت‌های تکراری می‌داند و تأکید می‌کند: هیچ‌کدام از طرح‌های نهالکاری در صدها هکتار بیابان این منطقه تکمیل نشده‌ و ما هم هر قدر هزینه کشاورزی کنیم‎، هیچ فایده‌ای ندارد.
کشاورز دیگری از اهالی همین منطقه می‌گوید: هر چه کاشتیم نابود شد. هر سال سرما محصولاتمان را خشک می‌کرد و امسال تمام دسترنج‌مان با خاک یکسان شد؛ حالا ما ماندیم و یک وام سنگین. با کلی قرض 3هکتار هندوانه کاشته بودم که همه از بین رفت. هزینه کاشت و اجاره هر هکتار هندوانه 38میلیون تومان است و اکنون نمی‌دانم با دست خالی چگونه بدهی‌هایم را بدهم.

توفان شن ادامه داد
مدیریت بحران کرمان از تداوم وزش توفان شن تا اواسط هفته جاری در اکثر مناطق استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این توفان با کاهش شدید دمای هوا همراه بود و خسارت‌های شدیدی را به مناطق مختلف استان به‌ویژه اراضی کشاورزی در رودبار جنوب و قلعه‌گنج شامل جازموریان و زهکلوت وارد کرد. بعد از خسارت‌های دی‌ماه این دومین موج خسارت‌های ناشی از توفان شن بود که در استان شاهد بودیم و برای برآورد نهایی این خسارت‌ها باید تا اواسط هفته جاری و فروکش توفان صبر کنیم.
مجید سعیدی از برقراری برق روستاها خبر می‌دهد و می‌افزاید: تعداد زیادی از راه‌های روستایی ما در شهرستان‌های ریگان، رودبار جنوب، راور و فهرج بسته شده است. همچنین این توفان شن منجر به افزایش غلظت آلاینده‌ها در برخی شهرهای استان شد که این شاخص در ریگان 500، در راور 385و در انار 234بود. چند حادثه دیگر ازجمله خروج قطار زاهدان به کرمان و خارج شدن یک دستگاه اتوبوس و کامیون از مسیر جاده‌ای هم از دیگر حوادث این توفان شن بود که خوشبختانه خسارت‌ چندانی نداشتند.
سعیدی درباره گلایه کشاورزان از تکمیل نشدن طرح‌های نهالکاری در مناطق جنوبی استان عنوان می‌کند: جنس خاک شهرستان رودبار و ریگان از نوع ماسه‌ای و رس است و با کمترین وزش بادی خیزش گرد و خاک را داریم. در این حوزه طرح‌های زیادی در استان انجام شده است. ما مناطق بیابانی گسترده‌ای داریم و بودجه‌ای که برای جنگل‌کاری در این مناطق از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد، خوب بود اما کافی نبود. از سوی دیگر برخی کشاورزان اقدام به تصرف اراضی دولتی مجاور تالاب کرده و کشت غیرقانونی می‌کنند. این تالاب ماسه‌ای است و بیشترین خسارت‌های حوزه کشاورزی به اراضی مجاور این تالاب وارد شده است. برای جلوگیری از تداوم این خسارت‌ها، کشاورزان باید از کاشت غیرقانونی در این زمین‌ها خودداری کنند.
این مسئول درباره پرداخت خسارت توفان شن به کشاورزان منطقه هم بیان می‌کند: معمولا چنین خسارت‌هایی به سمت استفاده از صندوق بیمه محصولات کشاورزی هدایت می‌شوند اما به این دلیل که مبالغ پرداختی از سوی این صندوق متناسب با خسارت‌ها نیست، کشاورزان میلی به عضویت ندارند. اگر خسارت یک مزرعه سیب زمینی با 100میلیون تومان هزینه به‌صورت صددرصدی هم تعیین شود، تنها 4تا 5میلیون تومان خسارت می‌گیرد یا درباره یک درخت خرما اگر یک میلیون و 200هزار تومان محصول داشته باشد با همین شرایط تنها 40هزار تومان خسارت می‌گیرد و متأسفانه در این شرایط کشاورزان امید چندانی به جبران خسارت‌هایشان ندارند. از سوی دیگر برخی محصولات کشاورزی هم مشمول صندوق بیمه نیستند و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار پرداخت خسارت به آنها را داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید