• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 24 دی 1399
کد مطلب : 121775
+
-

ژنرال انقلاب

سیدکاظم اخوان‌مرعشی از شخصیت‎‌‎های تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی بود

چهره اول
ژنرال انقلاب


  سید محمد حسین محمدی     

اصالتاً اهل رفسنجان بود اما در نجف به دنیا آمده بود. یک برادر دوقلو هم داشت که بی‎‌‎نهایت شبیه خودش بود. قرار بود هر دو به آلمان مهاجرت کنند و پزشک شوند، اما در فاصله اقدام برای پاسپورت و صدور پاسپورت طلبه شدند.
خانه‎‌‎شان در قم چسبیده بود به خانه امام‌خمینی. همین همسایگی سبب آشنایی‎‌‎شان شد. اکبر هاشمی‌رفسنجانی نیز وقتی از رفسنجان به قم آمده بود، در خانه آنها سکونت داشت. خودش گفته بود که واسطه آشنایی‎‌‎اش با امام‌خمینی، اخوان‌مرعشی بودند. شاید بد نباشد این را اضافه کنیم که واسطه ازدواج هاشمی رفسنجانی نیز اخوان‌مرعشی بودند.
سیدکاظم اخوان‌مرعشی بعد از حدود 17سال اقامت در قم و شاگردی آیات عظام بروجردی، حجت و سیدمحمدتقی خوانساری به نجف مهاجرت کرد. دوره اقامت او در نجف مصادف بود با تبعید امام‌خمینی به ترکیه. سیدکاظم یکی از کسانی بود که به آیت‎‌‎الله‌حکیم پیشنهاد داد تا امام خمینی از ترکیه به عراق دعوت شود. بعد از ورود امام به عراق نیز او ازجمله مهم‎‌‎ترین افرادی بود که در استقبال و تثبیت جایگاه امام در نجف کوشید و در درس ایشان شرکت می‎‌‎کرد.
سیدکاظم در سال1350 به ایران بازگشت. مدتی در قم ماند و به سپس به مشهد رفت. دوره اقامت سیدکاظم در مشهد دوره اوج فعالیت‎‌‎های سیاسی اوست. در بسیاری از تصاویری که از تظاهرات پیش از انقلاب برجای ‎‌‎مانده است، او در صف اول ایستاده؛ سیدی خوش‎‌‎چهره با سینه‎‌‎ای ستبر که در جلوس جمعیت حرکت می‎‌‎کند. در همان زمان به‎‌‎دلیل روحیه نترسش او را «آیت ‎‌‎الله ضد‎‌‎توپ و تانک»، «ژنرال انقلاب»، «ژنرال مرعشی» و طبق اسناد ساواک باعنوان «یاغی مرعشی» خطاب می‎‌‎کردند.
سیدکاظم مرعشی بعد از پیروزی انقلاب هیچ سمت سیاسی‌ای را نپذیرفت و تا زمان وفاتش در سال1381تنها به امور مرجعیت و تدریس مشغول بود. 
ولی نام او تا به امروز به‎‌‎عنوان یکی از حامیان اصلی امام‌خمینی و شخصیت‎‌‎های تأثیرگذار بر پیروزی انقلاب اسلامی در یادها مانده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید