• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 22 دی 1399
کد مطلب : 121573
+
-

روز حساب

آنالیزهای متریکا نشان می‌دهد از لحاظ عملکرد فنی استقلال و پرسپولیس به‌ترتیب دومین و چهارمین تیم برتر این فصل بوده‌اند

روز حساب

اگر قرار به بحث فنی درباره داربی تهران باشد، نخستین چیزی که به ذهن همه می‌رسد، این است که پرسپولیس دفاع قوی‌تری دارد و استقلال در کارهای هجومی موفق‌تر است. حتی اگر کسی بازی‌های 2 تیم را ندیده باشد هم این نکته‌ را می‌داند. اما جز این، چه می‌توان درباره جدال حساس امروز گفت؟ آنالیزهای سایت متریکا و مقایسه آماری که از عملکرد 2تیم به‌دست آمده، ما را به نکات جدیدی درباره سرخابی‌ها خواهد رساند. در اینجا آمارهایی را که 2تیم در فصل جاری به‌جا گذاشته‌اند، به تفکیک در بخش‌های مختلف مقایسه کرده‌ایم.

  شوت به دروازه
استقلال در هر بازی 12/4بار موفق شده خودش را در موقعیت شوتزنی قرار بدهد. پرسپولیس هم 11/1شوت در هر بازی زده ‌و اختلاف چندانی با حریفش ندارد. در این بخش استقلال بعد از گل‌گهر رتبه دوم را دارد و پرسپولیس بعد از این 2تیم و سپاهان در رتبه چهارم قرار می‌گیرد.

 شوت در چارچوب
4شوت برای استقلال و 3/6شوت برای پرسپولیس. این میانگین شوت‌های در چارچوب 2تیم در هر بازی بوده است. از 4شوت استقلال در هر بازی 1/22ضربه تبدیل به گل شده و حاصل شوت‌های پرسپولیس فقط 0/86گل در هر بازی بوده است. بنابراین پرسپولیس در شوت‌زدن به چارچوب کمی ضعیف‌تر و در گلزنی خیلی ضعیف‌‌تر از استقلال عمل کرده است.

 امید گل
امید گل، پارامتر جدیدی است که آنالیزورها وارد فوتبال کرده‌اند. حالا دیگر آنالیزورها فقط شانس‌های گلزنی را نمی‌شمارند بلکه کیفیت این شانس‌ها را هم درنظر می‌گیرند و به این ترتیب به عددی تحت عنوان امید گل می‎رسند. براساس آمارهای متریکا، امید گل استقلال در هر بازی 1/36 و امید گل پرسپولیس 1/38بوده است؛ یعنی پرسپولیس از لحاظ کیفیت موقعیت‌هایی که روی دروازه حریفانش ایجاد کرده، نه‌تنها دست‌کمی از استقلال ندارد، بلکه اندکی هم خطرناک‌تر بوده است. امید گل حریفان استقلال هم 1/04(در هر بازی) بوده و این عدد برای پرسپولیس 0/64است؛ یعنی پرسپولیس خیلی کمتر از استقلال به حریفانش شانس گلزنی داده است.

 شوت مواجه‌شده
حریفان استقلال در هر بازی به‌طور میانگین 9/6شوت به دروازه این تیم زده‌اند اما رقبای پرسپولیس فقط 6/6بار موفق به شوتزنی شده‌اند. اما آمار شوت‌هایی که در چارچوب 2تیم قرار گرفته، تقریبا مساوی است؛ 2/9شوت علیه پرسپولیس و 3 شوت علیه استقلال.

 مالکیت توپ
آنالیزهای گروه متریکا بیانگر این است که میانگین مالکیت توپ در هر بازی برای پرسپولیس 57/6درصد و برای استقلال 54/4درصد بوده است؛ یعنی پرسپولیس کمی مالکانه‌تر از استقلال بازی کرده که با توجه به سلیقه یحیی و فکری در سبک بازی، این آمار طبیعی به‌نظر می‌رسد.

تعداد پاس، دقت پاس
در تعداد پاس قرمزها کمی بهترند و در دقت پاس آبی‌ها، اما اختلاف 2تیم در این بخش اصلا رقم چشمگیری نیست. سرخپوشان به‌طور میانگین در هر بازی 523پاس داده‌اند و آبی‌پوشان به میانگین 508پاس رسیده‌اند. در عوض دقت پاس استقلالی‌ها 81/4درصد بوده و دقت پاس در پرسپولیس81 درصد. دقیق‌ترین پاس‌ها را در استقلال آرش رضاوند (89/8درصد) و در پرسپولیس سیدجلال حسینی (89/6درصد) داده‌اند.

 موفقیت در نبردها
در نبرد هوایی آمار 2تیم کاملا مساوی است اما در مجموع نبردها استقلال برتری نسبی بر حریف دارد. هر دو تیم 22/3نبرد هوایی موفق در هر بازی داشته‌اند و از این حیث مشترکا در رتبه ششم تیم‌ها قرار می‌گیرند. اما در مجموع نبردهای درون میدان، استقلال 57درصد موفق بوده و پرسپولیس 55/2درصد. اینجا هم البته اختلاف زیاد نیست. جلال حسینی و محمدحسین مرادمند موفق‌ترین بازیکنان 2تیم در نبردها بوده‌اند.

 دریبل و تکل
در این آیتم برتری با استقلالی‌ها‌ست که هم بیشتر از رقیب دریبل موفق داشته‌اند و هم در دریبل‌نخوردن موفق‌تر بوده‌اند. آبی‌ها در هر بازی 6/3 دریبل موفق ثبت کرده‌اند و این عدد برای پرسپولیسی‌ها فقط 4/7دریبل در هر بازی است. در تعداد تکل‌های موفق هم استقلال 12/8بر 11/1 از حریف پیش است.

 امتیاز فنی
براساس امتیازات فنی که تیم‌ها بعد از هر بازی از متریکا دریافت می‌کنند، تا اینجای فصل استقلال در رتبه دوم و پرسپولیس در رتبه چهارم قرار دارد. گل‌گهر سیرجان اگرچه به‌لحاظ امتیاز از برخی تیم‌ها عقب افتاده، اما از لحاظ نمایش فنی با امتیاز 7/26بهترین تیم لیگ بوده است. استقلال با 7/25، سپاهان با 7/19 و پرسپولیس با 7/18 در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 بهترین بازیکن
اگر بازیکنان 2تیم را براساس نمرات فنی متریکا به‌خط کنیم، در جمع 7بازیکن برتر فقط یک پرسپولیسی می‌بینیم. در جمع بازیکنان 2تیم رشید مظاهری با میانگین نمره 7/38 از 10 بهترین و آماده‌ترین بازیکن این فصل بوده است. بعد از او وریا غفوری با نمره7/30 قرار می‌گیرد و در رتبه سوم به سیامک نعمتی می‌رسیم که با نمره7/24 بهترین بازیکن پرسپولیس است. دومین بازیکن پرسپولیس میلاد سرلک با نمره7/11 است که از استقلال احمد موسوی (7/18)، مهدی قائدی (7/17)، ارسلان مطهری (7/16) و آرش رضاوند (7/12) نمراتی بهتر از او دارند.

 ضعیف‌ترین بازیکن
در میان بازیکنانی که احتمال حضورشان در داربی وجود دارد، مهاجمان پرسپولیس و هافبک‌های دفاعی استقلال ضعیف‌ترین نمرات را دارند. میانگین نمرات مهدی عبدی و آرمان رمضانی به‌ترتیب 6/50 و 6/36 بوده است. در استقلال هم مهدی مهدی‌پور و مسعود ریگی به نمره 6/79 و 6/78 رسیده‌اند. البته در جمع آبی‌ها فرشید باقری و داریوش شجاعیان نمرات ضعیف‌تری دارند اما بعید است امروز جایی در ترکیب اصلی استقلال داشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید