• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 22 دی 1399
کد مطلب : 121532
+
-

هوشمندسازی در شهرهای پرترافیک

با کارشناس
هوشمندسازی در شهرهای پرترافیک

امروزه بسیاری از کارشناسان معتقدند؛ هوشمندسازی بزرگ‌ترین اتفاق آینده حمل‌ونقل عمومی دنیاست و مدیران شهری باید بینش مناسبی درباره لوازم و اجرای آن داشته باشند.
بنیانگذار مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران معتقد است؛ بسیاری از شهرهای بزرگ ایران از تهران گرفته تا مشهد و قم درگیر ترافیک سنگین هستند و تنها راه‌حل مقابله با این مشکل، گسترش حمل‌ونقل عمومی و هوشمندسازی این ناوگان است.
امین قریبی به همشهری می‌گوید: آمار دقیقی از تعداد شهرهایی که به شبکه حمل‌ونقل هوشمند پیوسته‌اند در دست نیست، زیرا بسیاری از شهرهای ایران اطلاعاتی در این زمینه ارائه نکرده‌اند و بانک اطلاعاتی با این موضوع وجود ندارد. اما طبق بررسی‌های انجام شده، اغلب کلانشهرهایی که با مشکلات ترافیکی روبه‌رو هستند، درصدد هوشمندسازی حمل‌ونقل شهری برآمده‌ و امکاناتی را در اختیار شهروندان قرار داده‌اند.
وی با بیان اینکه تهران نخستین شهری است که در حوزه هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی دستاوردهایی داشته، اضافه می‌کند: پس از کلانشهرهای تهران، مشهد و اصفهان، شهرهای دیگری چون کرج، زنجان، سمنان و ایلام نیز که مشکلات ترافیکی داشتند، پروژه‌هایی را برای هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی تعریف کردند و اکنون ناوگان تاکسیرانی یا اتوبوسرانی در این شهرها تا حدی الکترونیکی و هوشمند شده است. شهرهایی هم که هوشمندسازی حمل‌ونقل را در اولویت قرار نداده‌اند، مناطقی هستند که مشکلات ترافیکی ندارند، اما این شهرها نیز باید به مرور به این شبکه بپیوندند.
بنیانگذار مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران معتقد است؛ ورود کرونا به ایران نشان داد ما از نظر زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوشمند ضعف‌های زیادی داریم.
قریبی با بیان اینکه در برخی شهرها با راه‌اندازی ایستگاه‌ها و ابزارهای هوشمند در شبکه حمل‌ونقلی، ریسک انتقال ویروس پایین آمده است، می‌گوید: در ایران به‌دلیل اینکه بسیاری از شهرها هنوز به شبکه هوشمند ملحق نشده‌اند، نتوانستیم عملکرد مطلوبی برای مقابله با کرونا در این زمینه داشته باشیم.
فقط در کلانشهرها تا حدودی انتقال ویروس از این طریق کاهش داشته و حمل‌ونقل هوشمند توانسته شهروندان را در مقابل ویروس ایمن کند.
او بهبود سطح ایمنی، کاهش تصادفات جرحی و فوتی، روان‌سازی ترافیک، بهبود برنامه‌ریزی و مدیریت حمل‌ونقل و اطلاع‌رسانی مناسب به مسافر قبل و حین سفر را از دیگر ویژگی‌های سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند عنوان می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید