• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 21 دی 1399
کد مطلب : 121416
+
-

نزول دلار به کانال 24هزار تومان

بازار ارز
نزول دلار به کانال 24هزار تومان


قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد دیروز به کانال 24هزار تومان سقوط کرد.
به گزارش همشهری، یک روز بعد از آنکه عبد‌الناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی به‌صورت تلویحی از گشایش در منابع ارزی ایران سخن گفت، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد با کاهش محسوسی مواجه شد. به‌طوری که در مبادلات روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا دست‌کم با 3درصد کاهش به 24هزارو 900تومان رسید و بعد از یک ‌ماه دوباره به کانال 24هزار تومان بازگشت.
روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه امیدوارم به‌تدریج شاهد آرامش بیشتر در بازارها باشیم، تأکید کرده بود: با فروکش‌کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده‌های آن در ماه‌های اخیر از یک‌طرف و گشایش‌های آغاز‌شده درخصوص برخی منابع بانک مرکزی، امیدوارم به‌تدریج شاهد آرامش بیشتر در بازارها، ثبات قیمت‌ها و کاهش تورم باشیم. به‌نظر می‌رسد خبر رئیس‌کل بانک مرکزی درباره گشایش‌های آغاز‌شده درخصوص برخی منابع ارزی بانک مرکزی اثر زیادی بر بازار ارز داشته است.
بررسی‌ها از روند عرضه و تقاضای ارز نشان می‌دهد چنانچه دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی‌اش آزاد شود، این احتمال وجود دارد که قیمت ارز تا محدوده 20هزار تومان کاهش یابد، زیرا احتمالا عرضه ارز در بازار افزایش خواهد یافت و این موضوع می‌تواند در کوتاه‌مدت، به کاهش ارزش دلار منجر شود. اغلب بررسی‌ها‌ حاکی از آن است که کاهش عرضه ارز در بازار به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و دسترسی نداشتن بانک مرکزی به منابع ارزی موجب شده قیمت ارز بازار آزاد از مقدار ذاتی خود فراتر رود.
همچنین برخی اطلاعات دیگر نشان می‌دهد حجم فروش نفت ایران نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته و این موضوع خود به عاملی برای رشد اقتصادی که می‌تواند محرکی برای افزایش قدرت پول ملی و درآمد‌های ارزی دولت باشد، تبدیل شده است به‌طوری که طبق داده‌های بانک مرکزی یکی از علل رشد اقتصادی در تابستان، رشد چشمگیر گروه نفت؛ از   درصد در 3‌ماه نخست، به  درصد در 3‌ماه دوم سال بوده است. چنانچه تراز تجاری ایران افزایش یابد و سطح دسترسی به منابع ایران بیشتر شود، می‌توان امیدوار بود قیمت ارز در روند بلندمدت‌تری با نزول مواجه شود. همه اینها در حالی است که طبق آمار بانک مرکزی میزان سیالیت پول کاهش یافته و این موضوع می‌تواند به کاهش جابه‌جایی نقدیندگی و آرامش بازار‌ها منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید