• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 21 دی 1399
کد مطلب : 121408
+
-

در کشاکش جان‌ها

محبوب‌ترین گروگانگیری‌های تاریخ سینما کدام فیلم‌ها هستند؟

در کشاکش جان‌ها

نگار حسینخانی_روزنامه‌نگار

در این بازی همیشه همه‌‌چیز برای به‌دست‌‌آوردن پول نیست. گاه انتقام و گاهی آغاز بازی بچه‌گانه‌ای، فیلم را به درامی مهیج یا تراژدی تأثیرگذاری بدل می‌کند. ماجرای گروگا‌نگیرها و گروگان‌ها در سینما کم نبوده و نیست؛ داستانی که همواره مورد توجه علاقه‌مندان به سینما و فیلم‌های مهیج قرار گرفته. اما در این بخش تنها به چند نمونه خارجی آن اشاره شده است. هرچند نمونه‌های موفق ایرانی مانند «آژانس شیشه‌ای» یا «ارتفاع پست» در این دسته می‌توانست قرار گیرد اما قرار بر این شد در این مجال، تنها به فراگیرترین نمونه‌های جهانی این ژانر اشاره شود.

سکوت بره‌ها 
از برترین تریلرهایی که توانست جوایز اسکار را درو کند. در این فیلم، بوفالو بیل که قاتلی سریالی است، دختر سناتور آمریکا را می‌دزدد و می‌خواهد او را بکشد؛ فیلمی در ژانر وحشت با مایه‌های روانشناسانه. بازی آنتونی هاپکینز و جودی فاستر در این فیلم از به یاد‌ماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌ها در تاریخ سینماست.

فارگو
شاهکاری با داستانی پیچیده و شرایطی ویژه؛ اثری موفق در ژانر تریلر-کمدی. مارژ گاندرسون (فرانسس مک دورمند) سعی می‌کند بی‌اخلاقی موجود در ماجرای ربوده‌شدن و گروگانگیری جری لاندگار، توسط 2خلافکار خرده‌پا که به‌واسطه شوهر لاندگار برای سرکیسه‌کردن پدر او برنامه‌ریزی شده را درک کند. تماشای فیلم «فارگو» با داستانی تاریک باعث می‌شود که دلتان برای مارژ بسوزد و دنیای پر از خوبی برای او و افراد شبیه او بخواهید.

مخمل آبی
تریلری جنایی از دیوید لینچ درباره ماجراجویی مجرمان روانی. فیلم، درگیر‌شدن مردی با گروهی از خلافکاران است؛ ازجمله خواننده یک کلوپ و گروهی از خلافکارهای روانی که فرزندش را ربوده‌اند. فیلم، یک تریلر رازآلود وهم‌آور است. این فیلم نئونوآر سوررئال است. داستان فیلم «مخمل آبی» با پید‌شدن یک گوش قطع‌شده شروع می‌شود و با رفتارهای خشن فرانک بوث (دنیس هوپر) نسبت به ایزابلا روسلینی که پسرش به گروگان گرفته شده، ادامه می‌یابد. این فیلم سفری ماجراجویانه و کابوس‌وار به یک شهر کوچک در ایالات متحده است.

بعد از ظهر سگی
این فیلم به کارگردانی سیدنی لومت درباره نقشه سرقت از بانک است که به مسیری اشتباه می‌رود. 2 آدم معمولی می‌خواهند برای اولین‌بار دست به خلاف بزنند، سانی (آل پاچینو) و سَل (جان کازال) سعی می‌کنند از بانکی در بروکلین سرقت کنند. اما این سارقان دوست‌داشتنی با گروگان‌ها دوست می‌شوند و از مهلکه فرار می‌کنند؛ اتفاقی که در روانشناسی به سندروم استکهلم معروف است. این فیلم از بهترین‌های تاریخ سینما در ژانر گروگانگیری است.

بهشت و جهنم
گوندو (توشیرو میفونه) مدیر یک کارخانه تولید کفش است. او در تماسی تلفنی با خبر می‌شود که پسرش را گروگان گرفته‌اند. پول درخواستی گروگانگیران آنقدر زیاد است که همه‌ نقشه‌های گوندو برای خرید کارخانه کفش، نقش برآب می‌شود. اما وقتی مشخص می‌شود گروگانگیران به اشتباه پسر راننده او را به گروگان گرفته‌اند، با معمایی اخلاقی مواجه شده و باید تصمیم بگیرد سرمایه‌اش را صرف آزادی پسر راننده کند یا خرید کارخانه. فیلم «بهشت و جهنم‌» از بهترین آثار کوروساوا است.

مونیخ
فیلم «مونیخ» استیون اسپیلبرگ براساس کشتار المپیک ۱۹۷۲ و ماجراهای پس از آن ساخته شده است؛ داستان تیمی از مأموران موساد که سعی در پیداکردن و کشتن عاملان گروگانگیری و قتل ورزشکاران در مسابقات المپیک مونیخ ۱۹۷۲ را دارند. این فیلم، پیچیدگی‌های اخلاقی در کانون درگیری بین دو‌طرف را بسیار جذاب روایت می‌کند.

جان سخت
این فیلم اکشن بی‌نقصی است که از زمان ساخت در سال ۱۹۸۸ صدها بار تقلید شده است. داستان از این قرار است که مردی در نبرد با زمان، سعی می‌کند که نقشه گروهی از بد‌ذاتان را خنثی کند. ترکیبی از هیجان، هوش و شوخ‌طبعی با بازی بروس ویلیس در نقش پلیسی باهوش به نام جان مک کلین که وقتی گروهی تروریست، همسر او و بسیاری دیگر را در یک جشن کریسمس به گروگان می‌گیرند، وارد عمل می‌شود.

کاپیتان فیلیپس
اثری از پل گرین گرس که براساس داستان واقعی گروگانگیری سال ۲۰۰۹ توسط دزدان دریایی سومالی و ربودن یک کشتی تجاری آمریکایی ساخته شده است. منتقدان معتقدند که هیچ فیلم دیگری در این فهرست به اندازه «کاپیتان فیلیپس» نتوانسته تأثیر روانی گروگانگیری روی قربانیان را به تصویر بکشد. تام هنکس، 5‌ دقیقه پایانی فیلم بازی تأثیرگذاری دارد.

گرفتن پلهام 123
این فیلم تونی اسکات، درباره 4مرد گریم کرده است که مسافران یک واگن مترو را گروگان گرفته‌اند. آنها یک‌میلیون دلار را ظرف یک‌ساعت می‌خواهند و تهدید می‌کنند، اگر خواست‌شان برآورده نشود، شروع به کشتن مسافران خواهند کرد. «گرفتن پلهام 123» یک تریلر خوش‌ساخت است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

میزری
اقتباسی از داستانِ استیون کینگ. این فیلم درباره رمان‌نویسی معروف است که توسط یکی از طرفدارانش از حادثه تصادف خودرو جان سالم به‌در می‌برد اما این فقط آغاز یک اسارت و کابوس است. «میزری»، فیلمی ترسناک و دلهره‌آور است که راب راینر، کارگردان آن و جیمز کان و کتی بیتس از بازیگرانش هستند. کیتی بیتس در نقش آنی ویلکز شرور، جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت می‌کند؛ تنها اقتباسی از کینگ که جایزه اسکار را به خانه برده است.

جنایت آمریکایی
این فیلم براساس داستانی واقعی ساخته شده است؛ داستان شکنجه و اسارت خانگی سیلویا لیکنز ۱۶‌ساله که در سال ۱۹۶۵ در ایالت ایندیانا رخ داد. سیلویا لیکنز توسط پرستارش گرترود بنیسزوسکی تا پای جان شکنجه شد؛ فیلمی آزاردهنده و دردناک. بازی کاترین کینر، آنقدر باورپذیر است که می‌تواند بیننده را از خود به‌عنوان گروگانگیر متنفر کند. او برای بازی در این فیلم نامزد جایزه امی و گلدن‌گلوب بهترین بازیگر مکمل زن شد. گرچه فیلم در زمان اکران چندان توجه منتقدان را جلب نکرد اما از زمان اکران تاکنون توانسته در ژانر خود محبوبیت‌هایی به‌دست بیاورد.

آلفا داگ
«آلفا داگ» از داستان‌های واقعی آدم‌ربایی و قتل، در قرن حاضر است؛ داستان نوجوانی ۱۵‌ساله به نام زک مزروسکی که توسط گروهی از دلال‌های مواد مخدر به‌دلیل بدهی برادر ناتنی‌اش به این گروه، ربوده می‌شود. او رفته‌رفته از همنشینی با این افراد لذت می‌برد. این فیلم از داستان واقعی قتل و آدم‌ربایی نیکلاس مارکویتز در سال ۲۰۰۰ الهام گرفت. بازیگران این فیلم امیل هیرش، جاستین تیمبرلیک، بن فاستر، آماندا سیفرید و آنتون یلچین در نقش زک. الیویا وایلد، بروس ویلیس و شارون استون در نقش فرعی هستند.

ربوده‌شده
سری دوم این فیلم درباره شخصیتی است که خودش ناجی دیگران است، این بار ربوده می‌شود و باید نجات یابد. داستان این فیلم در استانبول می‌گذرد و این بار خانواده‌های مواد‌فروشان آلبانیایی می‌خواهند از برایان انتقام بگیرند. به همین دلیل او و همسرش را می‌دزدند. بازی لیام نیسون در نقش مبارز، دیدنی است.

همه پول‌های جهان
فیلمی به کارگردانی ریدلی اسکات درباره ربوده‌شدن جان پل گتی‌سوم، نوه تاجری موفق به نام جان پل‌گتی که زمانی ثروتمندترین مرد جهان بود. پس از اینکه پدربزرگ اعلام می‌کند برای آزادی نوه‌اش حاضر نیست مبلغ درخواست شده را پرداخت کند، جست‌وجوها برای یافتن او آغاز می‌شود. فضای تاریک و سیاه فیلم در ژانر آدم‌ربایی با بازی کریستوفر پلامر، میشل ویلیامز و مارک والبرگ این فیلم را تماشایی کرده است. پلامر هم برای ایفای نقش گتی، نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

فیلم «مونیخ» استیون اسپیلبرگ براساس کشتار المپیک ۱۹۷۲ و ماجراهای پس از آن ساخته شده است؛ داستان تیمی از مأموران اسرائیلی که سعی در پیداکردن و کشتن عاملان گروگانگیری و قتل ورزشکاران در مسابقات المپیک مونیخ ۱۹۷۲ دارند. این فیلم، پیچیدگی‌های اخلاقی در کانون درگیری بین دو‌طرف را بسیار جذاب روایت می‌کند

این خبر را به اشتراک بگذارید