• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 20 دی 1399
کد مطلب : 121262
+
-

مردی که زیاد می‌دانست

دکتر عبدالحسین زرین‌کوب در شهریور چشم از جهان فروبست

یادبود
مردی که زیاد می‌دانست


  فرزانه ابراهیم‌زاده  

«به هر حال در تاریخ که خود آن تکرارناپذیر است، اگر چیزی هست که گهگاه تکرار می‎‌‎شود، همین غلط‌پنداری‎‌‎های ناشی از غرور و غفلت انسان‎‌‎هاست که پادافره‌اش هم دائم در دنبال آن پیش می‎‌‎آید، فقط آن‎‌‎کس که می‎‌‎تواند صورت آینده را در آیینه گذشته بنگرد از این پادافره سنگین در امان می‎‌‎ماند.» 
این نخستین درس برای آنهایی است که می‌خواهند تاریخ را مطالعه کنند و این نخستین درس در مقدمه کتابی است که چکیده تاریخ ایران از آغاز تا سقوط پهلوی را روایت می‌کند؛ به قلم استادی که در بیست‌وچهارمین روز شهریور78 آخرین جرعه حیات را نوشید و به جمع بزرگانی پیوست که تاریخ‌پژوهی مدرن ایران را بنیان گذاشتند. دکتر عبدالحسین زرین‎‌‎کوب یکی از آخرین پژوهشگران بزرگ تاریخ، قلمی را که مدتی بود به‎‌‎خاطر بیماری‌اش لرزان شده بود برای همیشه برزمین گذاشت و رفت. بی‎‌‎تردید او از آخرین استادان نسل طلایی پژوهشگری و نویسندگی تاریخ و ادب بود که تکرار نشد و یادش از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران پاک نمی‎‌‎شود.
متولد27اسفند1301در شهر بروجرد بود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند و بعد از آن به تهران آمد و تحصیلات تکمیلی را به پایان برد و بعد به زادگاهش برگشت و چندسالی در خرم آباد و بروجرد به تدریس پرداخت. در همین زمان بود که نخستین اثر او یعنی فلسفه، شعر یا تاریخ تطور شعر و شاعری در ایران را در بیست‌و‌یکی‌دوسالگی نوشت.
در سال1324 در امتحانات ورودی دانشکده علوم معقول و منقول و دانشکده ادبیات دانشگاه تهران رتبه اول را کسب کرد. او از آخرین نسل شاگردان ملک‎‌‎الشعرای بهار بود. زرین‌کوب تمام دوران تحصیلی را با رتبه اول به پایان رساند و در سال1334 با درجه عالی رساله دکتری خود را با عنوان نقد‌الشعر تاریخ و اصول آن زیرنظر بدیع‎‌‎الزمان فروزانفر دفاع کرد. او از 1330 در کنار استادان بزرگی چون دکتر محمد معین و پرویز ناتل‌خانلری و غلامحسین صدیقی و عباس زریاب‌خویی به طرح مقالات دایره‎‌‎المعارف اسلامی چاپ لندن دعوت شد. از سال1335 با رتبه دانشیاری در دانشگاه تهران شروع به تدریس تاریخ و تاریخ اسلام و تاریخ تصوف کرد. در کنار این، در دانشسرای عالی و دانشکده هنرهای دراماتیک و آکسفورد و سوربن و هند و پاکستان هم تدریس می‎‌‎کرد. او در سال‎‌‎های ابتدایی ورود به دانشکده ادبیات با دکتر قمر آریان آشنا شد. دکتر قمر آریان متولد یک ‌فروردین1301 در قوچان بود و از نخستین دانشجویان زن دانشگاه در ایران محسوب می‌شد. او در امتحانات سراسری رتبه دوم را گرفت و پدرش را که می‎‌‎خواست مدرسه‎‌‎ای تاسیس کند تا قمر مدیریت آن را برعهده بگیرد، راضی کرد او را به تهران بفرستد. آشنایی او با عبدالحسین زرین‎‌‎کوب به گفته خانم دکتر آریان 9سال طول کشید و درنهایت در سال1332 با هم ازدواج کردند. نکته جالب اینکه آن دو با هم در امتحان دکتری شرکت کردند و دکتر زرین‎‌‎کوب نفر اول و دکتر آریان نفر دوم شد. این زندگی مشترک تا فوت دکتر زرین‎‌‎کوب ادامه داشت و باعث خلق آثار ادبی و تاریخی بسیاری شد.
هرچند دکتر زرین‎‌‎کوب تحصیل‎‌‎کرده رشته ادبیات بود، اما با توجه به پژوهش‎‌‎هایی که در تاریخ و به‎‌‎خصوص تاریخ اسلام داشت تمایلش به تاریخ بیشتر بود و آثارش بیشتر در حوزه تاریخ شاخص و چشمگیر شده است. معروف‌ترین کتاب او بی‎‌‎تردید «دو قرن سکوت» است که به حوادث تاریخ ایران، از حمله اعراب گرفته تا ظهور دولت طاهریان می‌پردازد. کتابی که البته با انتقادهایی هم روبه‎‌‎رو شد و استاد مرتضی مطهری در پاسخ آن کتاب «خدمات متقابل ایران و اسلام» را نوشت.
دکتر زرین‎‌‎کوب با اینکه دو قرن سکوت را مهم‎‌‎ترین کتاب خود می‎‌‎دانست در مقدمه چاپ دوم کتاب، مطالب محذوف را ناشی از خامی و تعصب خود دانسته و تأکید کرد: «در جایی که سخن از حقیقت‌جویی است چه ضرورت دارد که من بیهوده از آنچه سابق به خطا پنداشته‎‌‎ام دفاع کنم و عبث لحاج و عناد ناروا ورزم؟ از این رو، در این فرصتی که برای تجدیدنظر پیش آمد، قلم برداشتم و در کتاب خویش بر هرچه مشکوک و تاریک و نادرست بود، خط بطلان کشیدم. بسیاری از این موارد مشکوک و تاریک جاهایی بود که من در آن روزگار گذشته، نمی‎‌‎دانم از خامی یا تعصب، نتوانسته بودم به عیب و گناه و شکست ایران به درست اعتراف کنم. در آن روزگاران، چنان روح من از شور و حماسه لبریز بود که هرچه پاک و حق و مینوی بود از آن ایران می‎‌‎دانستم و هرچه را از آن ایران -ایران باستانی را می‎‌‎گویم- نبود، زشت و پست و نادرست می‎‌‎شمردم. در سال‎‌‎هایی که پس از نشر آن کتاب بر من گذشت و در آن مدت، دمی از کار و اندیشه و در باب همین دوره از تاریخ ایران، غافل نبودم، در این رأی ناروای من چنان که شایسته است، خللی افتاد. خطای این گمان را -که صاحب‎‌‎نظران از آن غافل نبودند- دریافتم و در این فرصتی که برای تجدیدنظر در کتاب سابق دست آمد لازم دیدم که آن گمان خطای تعصب‎‌‎آمیز را جبران کنم». 
او همچنین 2جلد کتاب «تاریخ ایران قبل و بعد از اسلام» را نوشت که چکیده کامل تاریخ ایران بود. البته بخشی از کتاب تاریخ ایران بعد از اسلام در زمان پهلوی توسط ساواک توقیف شد و تنها جلد اول آن انتشار یافت. دکتر زرین‎‌‎کوب بعدها این دو کتاب را در یک مجلد به اسم «روزگاران» منتشر کرد. اما این آثار بخشی از آثار زرین‎‌‎کوب بود. او همچنین در زمینه ادبیات آثاری دارد که از مهم‎‌‎ترین آنها می‎‌‎توان به «با کاروان حله» مجموعه‎‌‎ای از نقد ادبی، «از کوچه رندان»، «پله‌پله تا ملاقات خدا»، «پیر گنجه»، «در جست‎‌‎وجوی ناکجاآباد»، «نامورنامه درباره فردوسی» و «شاهنامه تاریخ ایران» اشاره کرد.
دکتر زرین‎‌‎کوب بعد از انقلاب فرهنگی از دانشگاه دور ماند و دو سالی به فرانسه رفت و در آنجا مولوی‌پژوهی را ادامه داد. او درنهایت در سال‎‌‎های پایان عمر بیشتر وقت خود را روی پژوهش گذاشت و محفلی از دانشجویان را برای شناخت مولوی و تاریخ در خانه خود در مجتمع بهجت‎‌‎آباد گردهم آورد؛ محفلی که با شدت‌یافتن بیماری‎‌‎اش تعطیل شد و درنهایت نیز در شهریور78 برای همیشه به خاموشی گرایید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید