• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 17 دی 1399
کد مطلب : 121113
+
-

پرونده زم باز است

سخنگوی قوه قضاییه، از صدور حکم عیسی شریفی، قائم‌مقام شهردار پیشین تهران خبر داد و آخرین وضعیت مهم‌ترین پرونده‌های قضایی را تشریح کرد

قضایی
پرونده زم باز است

 سخنگوی قوه‌قضاییه از محکومیت 6نفر از متهمان پرونده روح‌الله زم به حبس خبر داد. غلامحسین اسماعیلی روز گذشته درباره سایر متهمان این پرونده گفت: این پرونده ابعاد گسترده‌ای دارد. بخشی منتهی به رأی شد اما این پرونده به اتمام نرسیده است. اخیرا از ناحیه دادگاه بعد از صدور کیفرخواست در مورد ۶نفر دیگر از متهمان حکم صادر شده و ۶نفر به محکومیت حبس 2 تا ۱۰سال محکوم شده‌اند. به گزارش ایسنا، اسماعیلی درباره شیرین نجفی از متهمان پرونده زم تصریح کرد: این خانم در زمره افرادی است که دستگیر شد و تحت تعقیب قرار گرفت و حکم صادر شده و محکومیت یافته اما چون قطعی نشده و در مرحله تجدیدنظرخواهی است، از بیان عناوین اتهامی و موضوعات مربوط به میزان دقیق آنها معذورم. در مورد نفر دیگر در پرونده کیفرخواست صادر شده و هفته آینده دادگاه برگزار می‌شود.
حکم اعدام روح‌الله زم، مؤسس و مدیر کانال تلگرامی معاند «آمدنیوز»، 22آذر به اجرا درآمد؛ او به افساد فی‌الارض، جاسوسی و تبانی علیه امنیت ملی متهم شده بود که پس از برگزاری 6جلسه دادگاه، از سوی قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد. اما به‌ نظر می‌رسد که پرونده زم با اعدام او بسته نشده و اتهامات سایر متهمان در حال رسیدگی است.

تلاش‌ها برای بازگشت اموال زنجانی ادامه دارد
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره پرونده مهدی جهانگیری، برادر معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «ادعای یکی از فعالان فضای مجازی صحت ندارد و دادگاه تجدیدنظر هنوز رأی نداده و هفته آینده جلسه‌ای تشکیل می‌شود و رسیدگی ادامه دارد.» جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری سال96 به اتهامات مالی بازداشت و سپس با قید وثیقه آزاد شده بود.
به گزارش میزان، اسماعیلی روز گذشته در نشست خبری درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی هم گفت: بابک زنجانی به مجازات کیفری و استرداد اموال محکوم شد، اموال داخل کشور شناسایی و توقیف شد و در اختیار سیستم بانکی و وزارت نفت قرار گرفت. حدود ۲۵۰۰میلیارد تومان در آن زمان در داخل کشور از اموالش شناسایی شد و تلاش‌های جدی در ارتباط با شناسایی اموال موجود در خارج نامبرده در دست انجام است تا این اموال به کشور برگشت داده شود. در این بخش توفیق قابل توجهی حاصل نشده اما مأیوس نیستیم و باید ببینیم در ادامه تا چه میزان می‌توانیم از اموال خارج وی را به کشور بازگردانیم.

حکم عیسی شریفی صادر شده است
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی گفت: این پرونده در دادگاه رسیدگی و حکم صادر شده است. حکم مربوطه به افراد ذیربط پرونده چه مؤسسات شاکی و چه محکومان ابلاغ شده و از این حکم فرجام‌خواهی صورت گرفته و پرونده در دیوان عالی کشور است.
عیسی شریفی قائم‌مقام شهردار پیشین  تهران از شهریور96 تاکنون در بازداشت به‌سر می‌برد؛ بنابر اظهارات قبلی اسماعیلی، این پرونده دارای بیش از 10متهم است که طی ده‌ها جلسه به اتهامات متهمان رسیدگی شده است. ابتدا خبرهای غیررسمی از اتهام جاسوسی و صدور حکم اعدام برای او حکایت داشت. اما سخنگوی قوه قضاییه پیش‌تر اتهام جاسوسی درباره شریفی را رد کرده و گفته بود: این پرونده در حوزه جرائم مالی است و در دادسرای نظامی در حال رسیدگی است.

دور جدید دادگاه‌های طبری برگزار می‌شود
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به پرسشی پیرامون زمان رسیدگی به بخش دوم پرونده اکبر طبری گفت: بخش دوم پرونده دارای 22متهم است که منتهی به صدور کیفرخواست از ناحیه دادسرا شده و به دادگاه ارجاع شده است. اسماعیلی با بیان اینکه به‌زودی جلسات دادگاه رسیدگی به این پرونده برگزار خواهد شد، افزود: اصل پرونده هم در دیوان عالی است و تا الان دیوان صدور رأی نهایی را نداشته است.
اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه در دوره ریاست آملی لاریجانی بود که به اتهام تشکیل شبکه ارتشا و پولشویی در دستگاه قضایی به 58سال و 9‌ماه حبس، هزارمیلیارد ریال جزای نقدی و ضبط اموال ناشی از ارتشا محکوم شد؛ براساس قانون مجازات اشد ۳۱سال حبس برای او قابل اجراست. در پرونده اصلی طبری، 23متهم محاکمه و محکوم شدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید