• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 17 دی 1399
کد مطلب : 121089
+
-

چند سال دیگر به ایران برمی‌گردم

پورعلی‌گنجی، مدافع تیم‌ملی بعد از ۵سال به لیگ چین برگشته اما اعتقاد دارد از چین هم می‌توان به اروپا رفت

چند سال دیگر به ایران برمی‌گردم

محمد زارعی
مرتضی پورعلی‌گنجی ازجمله بازیکنان تیم ملی کشورمان در خط دفاعی است که سال‌ها تجربه بازی در لیگ‌های آسیایی و اروپایی را دارد و فعلا هم قصد بازگشت به فوتبال ایران را ندارد. او فصل گذشته لیگ قطر را ترک کرد تا مجددا بازی در یک تیم چینی را تجربه کند. پورعلی‌گنجی هم‌اکنون در ایران است و دوران استراحت پیش از شروع فصل را سپری می‌کند. برای اطلاع از آخرین وضعیتش گفت‌وگویی با او ترتیب داده‌ایم.

 بعد از ۵سال به لیگ چین برگشتی. درباره انتقالت از لیگ قطر به تیم شنژن بگو.
از کودکی دوست داشتم به کشورهای مختلف بروم و فرهنگ‌های متفاوت را ببینم. ۶سال پیش که به چین رفتم نه زبانی بلد بودم نه رفیقی داشتم. نمی‌توانستم خودم را با شرایط وفق دهم و دیدید که بعد از یک سال به قطر رفتم. الان با شناخت بیشتری به فوتبال چین برگشتم و می‌خواهم تجربه‌ها و چالش‌های جدیدی داشته باشم. آمده‌ام انگیزه‌های جدیدی در خودم به‌وجود بیاورم که بتوانم چیزهای بیشتری یاد بگیرم. قطر برای من خیلی خوب بود. قطری‌ها را مثل خانواده‌ام دوست دارم و آنها هم من را مثل خانواده‌شان دوست دارند. با این حال احساس کردم در آن مقطع زمانی باید یک حرکتی بکنم و تجربه‌های جدیدی به‌دست بیاورم. احساس می‌کنم تصمیم درستی گرفتم. حالا نمی‌دانم قرار است بعدها چه تصمیمی بگیرم ولی خوشبختانه فعلا از تصمیم خودم راضی هستم.
 تو تجربه حضور در فوتبال بلژیک را هم داشتی ولی شاید با توجه به حضور در فوتبال چین دیگر نتوانی به اروپا بروی. مشکلی با این موضوع نداری؟
اگر به عقب برنگردیم بهتر است. به هرحال همه‌‌چیز دست به‌دست هم داد که مدتی از اروپا دور شوم. باید قبول کنم که سهل‌انگاری از سمت خودم بود. به‌خاطر پیشنهادی که قرار بود از برایتون انگلیس به دستم برسد منتظر ماندم، اما این اتفاق نیفتاد و آفرهای دیگرم را از دست دادم و به لیگ بلژیک رفتم. البته لیگ بلژیک لیگ خوبی است و یوپن هم تیم خوبی بود. اما برای من که یک بازیکن 27ساله بودم آنطور که می‌خواستم جای جولان نداشت. شاید اگر می‌ماندم آخر فصل به تیم بهتری می‌رفتم ولی چون به خانواده‌ام ویزا ندادند تصمیم گرفتم برگردم. البته حتی از لیگ چین هم آدم می‌تواند پیشرفت کند و به فوتبال اروپا برود. چون مدیربرنامه‌ها و مربیان خیلی بزرگی در لیگ چین هستند.
 تیم‌تان به سختی از سقوط فرار کرد و در لیگ چین ماند. شرایط چطور بود؟
بله. لیگ چین امسال به‌خاطر شرایط کرونا به 2گروه تقسیم شد. 2 گروه 8تیمی که 4تیم بالایی برای قهرمانی و 4تیم پایین برای نیفتادن تلاش می‌کردند و این یک مقدار کار را سخت کرده بود. چون باید ۳مسابقه رفت و برگشت بازی می‌کردیم و اگر تیمی یک بازی را مثلا 2-هیچ یا 2-هیچ می‌برد صد درصد در لیگ می‌ماند. چون در بازی بعدی می‌رفت به هجده‌قدم خودش می‌چسبید و فقط دفاع می‌کرد. برای همین شرایط خیلی سخت و پراسترس بود ولی خدا را شکر توانستیم موفق بیرون بیاییم و در لیگ بمانیم.
 جالب بود که در بازی پلی‌آف برای بقا، تیم افشین قطبی را بردید و قطبی با شکست مقابل تیم شما سقوط کرد.
افشین قطبی مربی خیلی کاربلدی بود ولی متأسفانه فوتبال بعضی وقت‌ها روی بدش را به آدم نشان می‌دهد. حق قطبی و تیمش لیگ۲ نبود. آنها در طول فصل خیلی از بازی‌ها را برده بودند و تیمی که در گروه آنها آخر شده بود در لیگ ماند. اما به‌هرحال فوتبال همین است. خودم بشخصه خیلی ناراحت شدم تیم آقاافشین سقوط کرد.
 درباره بازگشت به تیم‌ملی هم صحبت کن. اردوی اول با اسکوچیچ به‌دلیل مصدومیت دور بودی اما در بازگشت مقابل بوسنی عملکرد خوبی داشتی.
بله. من به‌دلیل مصدومیت نتوانستم اردوی اول را بیایم. البته با خودشان هماهنگ کرده بودم و بازی بعدی که برابر بوسنی بود آمدم. به‌هرحال همه بازیکنان تیم‌ملی بااستعداد هستند و تیم باکیفیتی داریم. آقای اسکوچیچ هم شناخت خوبی از بازیکنان ایرانی دارد. او در ایران زندگی کرده و سابقه مربیگری چند ساله در لیگ کشورمان را دارد. مربیان کروات زیادی در ایران بوده‌اند. خودش هم یکی از باسابقه‌هاست و مدیریت خوبی هم دارد. طرز صحبت کردن با بازیکنان ایرانی را خوب می‌داند و بلد است بین بچه‌ها رفاقت ایجاد کند. این خودش 70درصد کار را جلو می‌برد. امیدوارم همه با هم یک تیم‌ملی خوب بسازیم و بتوانیم به جام‌جهانی برویم و دل مردم را شاد کنیم.
 درباره فصل بعد هم صحبت کن. این شایعه همیشه وجود داشته که به لیگ ایران می‌آیی و حتی شایعاتی درباره حضورت در پرسپولیس هم مطرح می‌شود. برنامه‌ات برای فصل جدید چه خواهد بود؟
همیشه یک پیشنهادهایی بوده ولی فعلا با وضعیتی که در فوتبال کشور داریم تمام بازیکنان استقلال و پرسپولیس هم دارند از ایران می‌روند. چون بازیکن فوتبال هم مثل شغل‌های دیگر سر‌ماه برای خانواده‌اش پول می‌خواهد. باید توجه داشت که اغلب فوتبالیست‌های ما یک خانواده ندارند بلکه ۵، ۶خانواده دارند که خرجشان را می‌دهند. به‌خاطر همین از ایران می‌روند که از پس این هزینه‌ها بربیایند. بنابراین فعلا قصد برگشتن به لیگ ایران را ندارم ولی به امید خدا چند سال دیگر حتما می‌آیم و با افتخار برای یکی از تیم‌های محبوب بازی می‌کنم. آن هم برابر تیم‌های آسیایی که ان شاءالله بتوانیم با کمک هم افتخارآفرینی کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید