• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120943
+
-

خطر حباب بیت‌کوین

روایتی از اظهارنظرهای کارشناسان مختلف از چرایی رشد قیمت ارزهای دیجیتال و آینده بازار آن در دنیا

رمزارز
خطر حباب بیت‌کوین

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

درحـالــــی‌کــه سـرمـایه‌گـــذاران همچنـان درحال ریسک کردن هستند، ارزهای دیجیتال در راه تبدیل شدن به یک دارایی اصلی هستند و روز دوشنبه بیت‌کوین در آسیا پس از ثبت رکورد 34هزار و 800دلاری یکشنبه، 33هزار و 365دلار معامله شد. به گزارش وب‌سایت شبکه خبری الجزیره، این آخرین نقطه عطف محبوب‌ترین رمز ارز جهان کمتر از 3هفته پس از عبور از مرز 20هزار دلار بود. حالا بیت‌کوین از اواسط‌ماه مارس سال گذشته میلادی تاکنون، 800درصد رشد داشته است؛ رقمی سرسام‌آور و البته وسوسه‌انگیز. با محدودیت عرضه 21میلیون بیت‌کوین، برخی از دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در پاسخ با اشاره به بیماری همه‌گیر کووید-19، آن را به‌عنوان یک حصار در برابر خطر تورم تلقی می‌کنند. در مقابل برخی نیز آن را به‌عنوان یک مکان امن در چنین ایامی برای سرمایه‌گذاری دانسته‌اند؛ چیزی شبیه به طلا. «موه سیونگ سیم»، تحلیلگر ارز در بانک سنگاپور درباره آخرین شرایط بازار ارزهای دیجیتال می‌گوید: «برخی از دلایل ترس از ضعیف‌تر شدن دلار را نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد که برخی از مردم بیت‌کوین را به‌عنوان ابزاری مقابل نگرانی نسبت به کاهش ارزش پول می‌دانند و خرید آن را نسبت به خرید طلا ترجیح می‌دهند. » پیشروی بیت‌کوین همچنین منعکس‌کننده افزایش انتظارات و تبدیل شدن به یک روش اصلی پرداخت است؛ همانگونه که پی‌پال، شبکه خود را به روی ارزهای دیجیتال باز کرده است و معاملات را با این ارزها قبول می‌کند. از سوی دیگر اما خطر کاهش شدید ناگهانی ارزش رمزارزها هم مثل هر بازار سرمایه‌گذاری دیگری وجود دارد.
در این میان بلومبرگ هم گزارش داد که «آنتونی ترنچف»، شریک مدیر و بنیانگذار Nexo در لندن که خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین وام‌دهنده رمزنگاری جهان معرفی می‌کند، گفته است: «ارز دیجیتال احتمالاً در 3ماهه اول سال2021 حدود 50هزار دلار خواهد بود. سرمایه‌گذاران نهادی که این هفته به میزهای خود بازمی‌گردند، احتمالاً پس از خرید خرده‌فروشی در تعطیلات، قیمت‌ها را بیشتر افزایش خواهند داد. »

زمانی برای پایان حباب
روزنامه ایندیپندنت نیز با انتشار مقاله‌ای درخصوص محبوب‌ترین رمز ارز جهان نوشته است: البته بیت‌کوین می‌تواند بالاتر از اینها هم برود اما هیچ‌کس نمی‌داند تا چه زمانی. براساس گزارش این روزنامه حباب بیت‌کوین به هر حال زمانی می‌ترکد؛اما کی و چطور کسی نمی‌داند.  رویترز گزارش داد که سرگئی نظروف، بنیانگذار Chainlink، یک پروژه جهانی بلاکچین، فکر می‌کند که قیمت بیت‌کوین حتی درنهایت به 100 هزار دلار خواهد رسید، اما در برخی از مراحل همه بازارها برعکس می‌شوند و در این حالت هیچ بانک مرکزی برای نجات آن وجود ندارد. درست که برخی می‌گویند این یک امتیاز مثبت است، ولی نظروف در مقابل این استدلال را ارائه کرده است: «مردم سال‌هاست که به‌طور مداوم اعتماد خود را به ارزهای دولتی از دست می‌دهند و سیاست‌های پولی ناشی از تأثیرات اقتصادی ویروس کرونا نیز فقط باعث کاهش بیشتر این بی‌اعتمادی شده است. » از یک نظر حق با اوست، زیرا مبالغ هنگفتی از پول جهانی که توسط بانک‌های مرکزی ایجاد شده، اعتماد به آنها را از بین برده، اما درواقع این پول اضافی بوده که به دارایی‌های حاشیه‌ای مانند بیت‌کوین، رمز ارزهای دیگر و سهام فناوری پیشرفته ایالات متحده تبدیل شده است. اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان، سال گذشته 465درصد رشد داشت و در ادامه آن، روز شنبه نیز 7درصد بیشتر رشد کرد.

رمز ارز در ایران
طی روزهای اخیر و با رشد عجیب قیمت رمزارزهای مشهور خیلی از ایرانی‌ها هم به فکر تبدیل دارایی‌های خود به بیت‌کوین، اتریوم و رمزارزهای دیگر افتاده‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که برخی سایت‌های خرید و فروش رمزارزها در این ایام سودشان به روزی بیشتر از ۲ میلیارد تومان رسیده است. نکته مهم و اساسی در این میان این است که ارزهای دیجیتال نیز «بازار تخصصی» خود را دارند. این بدان معنی است که هر کسی نمی‌تواند با سرمایه‌اش و به صرف مطالعه چند ساعته و یا مشورت با برخی دیگر وارد این بازار شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که گام گذاشتن به این بازار نیاز به مطالعه دقیق‌تر و البته داشتن تخصص کافی در کنار مشورت با متخصصان امر دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید