بینوایان در کشتارگاه سابق
نخستین بلیت 500تومانی در تاریخ تئاتر ایران
مهرداد رهسپار
بیشک مهمترین رویداد تئاتر در سال1375 اجرای «بینوایان» در فرهنگسرای بهمن است. فرهنگسرایی که با مدیریت بهروز غریبپور و حمایت غلامحسین کرباسچی در کشتارگاه سابق تهران ساخته شده و دیماه1375، در سالن تئاتر آن نمایش بینوایان براساس رمان ویکتور هوگو به کارگردانی بهروز غریبپور اجرا میشود. کمی بعد تئاتر ایران جان میگیرد، با اجرای نمایش «عشقآباد» نوشته و کارگردانی داوود میرباقری، در بهمن و اسفند همین سال، در سالن اصلی تئاترشهر، پس از مدتها رکود، اقبال مخاطبان به هنر تئاتر بیشتر میشود. اما نمایش بینوایان برای بسیاری از کسانی که در آن سال تماشاگرش بودند، باشکوهترین نمایش پس از انقلاب بود، طراحی لباس، نورپردازی، صحنهآرایی و چهرهپردازی آن رقیب نداشت و حتی صدابرداری آن که با استفاده از میکروفونهای کوچک صدای بازیگران را در آن سالن بزرگ به گوش همه میرساند، برای مخاطب آن سالها عجیب و تازه بود.
در ستایش از اجرای بینوایان مطالب بسیاری نوشته شد. بعید است کسی بینوایان را دیده باشد و شخصیت ژان والژان با بازی مهدی فتحی و ژاور با بازی بهزاد فراهانی را از یاد برده باشد. اما اجرای این نمایش علیرغم ستایش منتقدان تئاتر از نقدهای تند و تیز هم در امان نماند. هفتهنامه مهر، نشریه سازمان تبلیغات اسلامی در همان نخستین شمارهاش که 25دی 1375منتشر شد، در نقدی با عنوان «بینوا کیست؟» که نام نویسندهاش شکورا ذاکر بود، ضمن درج کاریکاتوری در تمسخر رابطه بینوایان و محل اجرای این نمایش نوشت: «تهیهکنندگان و کارگردان این اثر ظاهرا ادعا داشتهاند که این نمایش را به منزله خدمتی به تئاتر مردم جنوب شهر روی صحنه آوردهاند. حال باید دید، آیا این نمایش عظیم پر زرق و برق، به راستی برای مخاطبان اصلی خود در جنوب شهر روی صحنه آمده است؟ در نگاه اول، بلیت پانصد تومانی نمایش که بالاترین مبلغ فروش بلیت در تاریخ تئاتر کشور است، بر این نظر، خط بطلان میکشد. آنجا که حتی طبقه کارمند از پرداخت بهای چنین بلیتی، احساس اجحاف کند، بدیهی است که طبقه کارگر، اگر بخواهد شبی همراه خانواده خود به دیدن این نمایش بیاید، فشار مالی زیادی را باید متحمل شود. در اینجا بار دیگر، این سؤال پیش میآید که آیا بهراستی بینوایان برای بینوایان به اجرا درآمده است؟ در سالن نمایش، تماشاگران خاصی را شاهد هستیم؟ تماشاگرانی وابسته به طبقه بالای اجتماع که نه آنها را در سالنهای دیگر تئاتر میبینیم و نه رنگ وبویی از مردم منطقه محروم را دارند».