• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12064
+
-

بازار جهانی طلا و نفت روی مدار جنگ در سوریه

واکنش بازارهای جهانی نفت و طلا به جنگ‌افروزی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در حمله به سوریه چه خواهد بود؟ هرچند بازارهای جهانی دیروز در تعطیلات هفتگی به سر می‌برد اما دست‌کم بخشی از اثر حمله موشکی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به برخی پایگاه‌های نظامی روسیه پیش از آغاز این حمله محدود نمایان شده بود به‌گونه‌ای که اثر محدود و شاید موقتی بر بازارهای حساسی چون نفت و طلا گذاشت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 56سنت افزایش به 72دلار و 58سنت و هر بشکه نفت سبک آمریکا هم با 32سنت رشد 67دلار و 39سنت خرید و فروش شد. هر اونس طلا هم در بازارهای جهانی تنها 6دلار قد کشید و به 1348دلار رسید. به گزارش همشهری، موقتی‌بودن حمله آمریکا و متحدان غربی‌اش به سوریه می‌تواند مانع جهش قیمت نفت و طلا در روزهای آینده شود؛ هرچند پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل تنش سیاسی و نظامی در منطقه خاورمیانه میانگین قیمت جهانی نفت در حوالی 70دلار نوسان داشته باشد و درصورت تشدید بحران، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بازار جهانی طلا حتی شاهد رونمایی از اونس 1400دلاری باشد؛ چرا که طلا پناهگاه نخست سرمایه‌گذاران در زمان تشدید بحران‌های سیاسی و احتمال بروز درگیری نظامی در منطقه پرتنش خاورمیانه به شمار می‌رود. به گزارش ایسنا، قیمت نفت تحت‌تأثیر نگرانی‌ها نسبت به حمله نظامی آمریکا به سوریه، روز جمعه برای نهمین روز متوالی افزایش یافت و برای کل هفته حدود ۹درصد رشد را به ثبت رساند. آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه اعلام کرد که ذخایر نفت جهانی کاهش یافته و به میانگین پنج‌ساله که از سوی اوپک برای حذف اشباع عرضه، هدف‌گذاری شده بود، نزدیک شده است. این آژانس اعلام کرد وظیفه ما نیست که از سوی کشورهای حاضر در توافق وین اعلام کنیم که ماموریت آنها تکمیل شده اما اگر دورنمای ما درست باشد، به‌نظر می‌رسد که هدف مذکور حاصل شده است. توافق وین شامل گروهی از تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک است که در سال۲۰۱۶ توافق کردند به‌منظور حذف مازاد عرضه که قیمت‌ها را به‌شدت پایین برده بود، تولیدشان را محدود کنند. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی منعکس‌کننده گزارش ماهانه اوپک بود که نشان داد تولید این گروه۲۰۱ هزار بشکه در روز در مارس کاهش یافته و مازاد عرضه به کلی از میان رفته است. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین خاطرنشان کرد که ادامه اختلاف تجاری میان آمریکا و چین به تقاضا برای نفت لطمه زده است. با این همه، فعالان بازار می‌گویند که از معاملات آتی نفت به‌دلیل نگرانی‌ها از اقدام تلافی‌جویانه روسیه در برابر تحریم‌های آمریکا، تحت فشار قرار دارند. این واهمه وجود دارد که تحریم‌ها از سوی روسیه به تقاضا لطمه‌زده و قیمت نفت را پایین ببرد.



طلا صعودی می‌ماند

کارشناسان و سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز پیش‌بینی کردند طلا تا حد زیادی تحت‌تأثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی در هفته جاری به روند افزایشی هفته گذشته ادامه دهد. طلا اواسط هفته گذشته که احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه بر قیمت‌ها تأثیر گذاشت، به رکورد بالایی صعود کرد اما تا پایان هفته اندکی عقب نشست. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، ۱۶نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۱نفر یا ۶۹ درصد افزایش قیمت و ۳نفر یا ۱۹درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند درحالی‌که 2نفر یا ۱۳درصد نظری نداشتند. در این بین ۲۱۴۲نفر از سرمایه‌گذاران درنظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که بیشترین تعداد از اواسط ژانویه بوده که از میان آنها ۱۷۶۴نفر یا ۸۲درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری و ۲۶۷ نفر یا ۱۲درصد کاهش قیمت این فلز ارزشمند را پیش‌بینی کردند، درحالی‌که ۱۱۱نفر یا ۵درصد نظری نداشتند.

شون لاسک، مدیر بازرگانی در شرکت والش تریدینگ گفت: این کاهش قیمت‌ها فرصت‌های خرید مناسبی را فراهم می‌کند، با این‌همه قیمت طلا به‌شدت تحت‌تأثیر اخبار مهم قرار دارد. آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی و آدام بوتن، تحلیلگر ارز در فارکس لایو افزایش قیمت طلا تحت‌تأثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی را پیش‌بینی کردند. آدریان دی گفت: مسئله سوریه تمام نشده و خطر رویارویی نظامی مستقیم میان آمریکا و روسیه وجود دارد. چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز انتظار دارد که قیمت بالای نفت، عقب‌نشینی دلار و ابهامات ژئوپلیتیکی از طلا حمایت کند. البته کوین گریدی، رئیس شرکت فونیکس فیوچرز به کیتکونیوز گفت: احتمال سقوط قیمت طلا در صورت فروش گسترده معاملات وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید