• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 13 دی 1399
کد مطلب : 120638
+
-

غوغای ثبت‌نام فیلم اولی‌ها

مریم رستمی- روزنامه نگار

هر سال در هیاهوی رقابت‌های جشنواره فیلم فجر، مخاطبان حرفه‌ای و منتقدان سینما علاوه بر نگاه به جریان کلی حاکم بر سینما، تمرکز بیشتری روی آثار افرادی دارند که نامشان برای اولین بار به عنوان کارگردان یک فیلم سینمایی بلند مطرح می‌شود. نام‌هایی که درخشش بسیاری‌شان در سال‌های گذشته باعث شده امید به دیدن آثاری متفاوت از این فیلم‌اولی‌ها بیشتر شود.
نگاهی بیندازیم به فیلم‌اولی‌هایی که تا کنون در جشنواره سی و نهم فیلم فجر ثبت نام کرده اند.

 نیلگون، نخستین فیلم بلند سینمایی حسین سهیلی‌زاده
 سهیلی‌زاده فعالیت خود را با ساخت آثار تلویزیونی از دهه70 آغاز کرد و طی این سال‌ها آثار پرمخاطبی چون «دلنوازان» را کارگردانی کرده است. او این روزها مشغول ساخت سریال «ملکه گدایان» برای پخش از شبکه نمایش خانگی است. نیلگون به قلم بابک کایدان نوشته شده و ایرج محمدی آن را تهیه کرده است. محمدرضا فروتن، میترا حجار، همایون ارشادی، آناهیتا درگاهی و سام درخشانی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

 لحظه‌ای و دیگر هیچ به‌کارگردانی کاوه قهرمان
کاوه قهرمان، فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر با مدرک کارشناسی‌ارشد است و فیلمسازی را از سال1380 با ساخت فیلم کوتاه آغاز و تاکنون 28فیلم کوتاه داستانی، تجربی و مستند ساخته است. قهرمان علاوه بر فیلم کوتاه، نزدیک به 200تیزر تبلیغاتی را کارگردانی کرده است. لحظه‌ای و دیگر هیچ به تهیه‌کنندگی سیدغلامرضا موسوی و با بازی رعنا آزادی‌ور، مهدی پاکدل، سروش صحت و نازنین فراهانی قرار است به‌عنوان نخستین فیلم بلند سینمایی کاوه قهرمان نمایش داده شود.

 روزی روزگاری آبادان به‌کارگردانی حمیدرضا آذرنگ
حمیدرضا آذرنگ در حوزه کارگردانی و بازیگری تئاتر و بازیگری سینما و تلویزیون شناخته شده است. وی نخستین تجربه فیلمسازی خود را به تهیه‌کنندگی عبدالله اسکندری و علی اوجی با حضور فاطمه معتمدآریا و محسن تنابنده آغاز کرده است.

 حکم تجدیدنظر به‌کارگردانی محمدامین کریم‌پور
 این چهره اینستاگرامی به‌تازگی کارگردانی فیلمی به نام حکم تجدیدنظر را برعهده گرفته است؛ اتفاقی که انتشار خبرش با حواشی زیادی در میان هنرمندان همراه بود. در حکم تجدیدنظر ژاله صامتی، همایون ارشادی و فرید سجادی‌حسینی بازی و غلامرضا کریمی آن را تهیه کرده است.

 آهو به‌کارگردانی هوشنگ گلمکانی
نام هوشنگ گلمکانی برای اهالی سینما آشناست. این‌بار اما نام گلمکانی به‌عنوان فیلم اولی در سینما با فیلم آهو مطرح خواهد شد. آهو را جواد نوروزبیگی تهیه خواهد کرد و بازیگرانی چون رضا کیانیان، علی مصفا و حامد کمیلی در آن حضور دارند.

 سیاه‌باز به‌کارگردانی حمید همتی
حمید همتی، فارغ‌التحصیل فیلمسازی انجمن سینما جوان ایران است. وی در چندین فیلم سینمایی به‌عنوان دستیار و برنامه‌ریز فعالیت داشته که ازجمله آنها می‌توان به فیلم‌های اخلاقتو خوب کن، بدون اجازه، قفس طلایی و... اشاره کرد. همتی همچنین در چندین سریال تلویزیونی دستیار و برنامه‌ریز بوده است. نام سیاه‌باز به تهیه‌کنندگی سیدعلی قائم‌مقامی با بازی سام قریبیان، افسانه بایگان و شاهد احمدلو نیز در اسامی فیلم اولی‌های جشنواره درج شده است.

 خورشید آن ‌ماه به‌کارگردانی ستاره اسکندری
تجربه حضور چندین‌ساله ستاره اسکندری در تلویزیون نام او را برای اهالی سینما نیز آشنا کرده است. این بار اما اسکندری قرار است در نخستین تجربه فیلمسازی خود با فیلم خورشید آن‌ ماه به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی معرفی شود.

 لیپار به‌کارگردانی حسین ریگی
حسین ریگی فعالیت فیلمسازی خود را از سال1374 با گذراندن دوره فیلمسازی در مؤسسه سینمایی پارسافیلم تهران آغاز کرد. او پس از گذراندن این دوره همکاری خود را با انجمن سینمای جوانان ایران آغاز و تاکنون بیش از 20فیلم کوتاه داستانی، مستند و انیمیشن کارگردانی کرده است. او در جشنواره امسال با فیلم لیپار به تهیه‌کنندگی سعید خانی حضور خواهد داشت.

 زاوالا به‌کارگردانی ارسلان امیری
ارسلان امیری را بیشتر به‌دلیل فیلمنامه‌هایی که نوشته است می‌شناسیم. او کار حرفه‌ای خود را با مستندسازی و تدوین آغاز کرد و در جشنواره سی‌ونهم برای نخستین‌بار با کارگردانی فیلم سینمایی زاوالا به تهیه‌کنندگی مشترک روح‌الله برادری و سمیرا برادری حضور دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید