• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 13 دی 1399
کد مطلب : 120604
+
-

افتتاح مسیر رفت قطعه٢ آزادراه تهران-شمال در دولت روحانی

گزارش
افتتاح مسیر رفت قطعه٢ آزادراه تهران-شمال در دولت روحانی


بنیاد مستضعفان به‌عنوان مجری مسیر رفت قطعه2 آزادراه تهران- شمال و سازمان برنامه‌وبودجه به‌عنوان متولی تأمین مالی این طرح، سررسید افتتاح آن را پیش از پایان کار دولت دوازدهم اعلام کرده‌اند. دیروز نیز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ضمن بازدید از این قطعه، بر تحقق هدف‌گذاری انجام‌شده برای افتتاح آن تأکید کرد.
به‌گزارش همشهری، با تکمیل مسیر رفت قطعه2 آزادراه تهران‌-شمال بیش از ۵کیلومتر از مسیر تردد تهران به سمت شمال کاهش می‌‌یابد و به‌خصوص در ایام پیک سفر، فشار قابل‌توجهی از ترافیک رفت مسیر تهران- شمال از جاده چالوس کاسته خواهد شد. چندی پیش نیز قطعه یک آزادراه تهران- شمال به بهره‌برداری رسید و حدود ۶۰کیلومتر از این مسیر را کاهش داد.

قطعه 3700میلیاردی
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اعتبار نهایی موردنیاز برای ساخت مسیر رفت قطعه2 آزادراه تهران - شمال را ٣هزارو٧٠٠میلیارد تومان اعلام کرد. محمدباقر نوبخت دیروز در بازدید مشترک با رئیس بنیاد مستضعفان از منطقه۲ آزادراه تهران- شمال، با اشاره به میزان اعتبار تخصیص داده‌شده برای تکمیل این قطعه از آزادراه، گفت: از آخرین بازدید ما از منطقه۲ آزادراه تهران- شمال در تیرماه، تا امروز ۱۲۰۰میلیارد تومان برای این قطعه از آزادراه سرمایه‌گذاری شده است. نوبخت با بیان اینکه هزینه احداث قطعه۲ آزادراه تهران- شمال، بیش از پیش‌بینی‌ها و برآوردهای اولیه بوده، افزود: براساس برآوردهای اولیه، هزینه احداث قطعه۲ آزادراه تهران-شمال، ۲هزار میلیارد تومان بود ولی با توجه به تورم کشور، برآورد ما این است که این رقم تا ۳۷۰۰میلیارد تومان خواهد رسید. رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خاطرنشان کرد: دولت و بنیاد مستضعفان که هرکدام ۵۰درصد این سرمایه‌‌گذاری را متقبل می‌شوند، مصمم هستند که با تخصیص هرچه سریع‌تر، این پروژه به اتمام برسد؛ چراکه با طولانی‌شدن زمان پروژه، تکمیل آن گران‌تر خواهد شد.

مختصات قطعه2 با بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه
قطعه دوم آزادراه تهران- شمال‌ طولی معادل ۲۲کیلومتر دارد و بیش از ۹۰درصد آن را تونل تشکیل می‌دهد. تونل البرز شرقی به طول ۶۴۰۰متر، به‌عنوان بزرگ‌‌ترین تونل خاورمیانه، در این منطقه از آزادراه تهران- شمال قرار دارد و عملیات عمرانی آن تا پایان سال به‌اتمام می‌رسد. تونل البرز شرقی به‌گونه‌ای طراحی شده که تجهیزات و تأسیسات آن در طبقه فوقانی نصب می‌شوند و قرار است پس از تکمیل عملیات عمرانی، عملیات نصب تجهیزات و تأسیسات آن آغاز ‌شود. براساس اطلاعات ارائه‌شده از بنیاد مستضعفان، عملیات اجرایی در مسیر رفت منطقه۲ آزادراه تهران- شمال، طبق برنامه‌ریزی و زمانبندی، به‌صورت ۲۴ساعته در حال انجام است و ۸۰۰دستگاه ماشین‌آلات سنگین و ۲هزار کارگر و مهندس در این منطقه مشغول کار هستند. با تکمیل این قطعه تا پایان دولت دوازدهم، فقط ۴۷کیلومتر دیگر تا تکمیل مسیر رفت آزادراه تهران- شمال باقی می‌ماند که البته جزو پیچیده‌ترین بخش‌های این پروژه محسوب می‌شود. اظهارات دولتمردان حاکی از این است که دولت مصمم است با همکاری بنیاد مستضعفان تا پایان امسال تمامی اعتبار موردنیاز برای تکمیل قطعه۲ آزادراه تهران- شمال را تأمین کند تا برنامه‌ریزی‌های از قبل انجام شده برای افتتاح آن پیش از اتمام عمر دولت محقق شود. دیروز رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به همزمانی این بازدید با نخستین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی ابراز خوشحالی کرد که در سالروز شهادت سردار سلیمانی، این پیام ‌به دشمنان ایران مخابره می‌شود که یاران حاج‌قاسم، نه‌تنها برای تأمین امنیت کشور، بلکه برای تأمین رفاه و آسایش مردم، شبانه‌روزی در تلاش هستند و با وجود تمام خباثت‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمنان، از مسیر پیشرفت بازنمی‌مانند. به‌گفته نوبخت، دولت و بنیاد مستضعفان در طول اجرای پروژه آزادراه تهران- شمال تا این اندازه با یکدیگر هماهنگ نبوده‌اند و تا امروز به تمام تعهدات خود برای تکمیل این مسیر عمل کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید