• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120247
+
-

جو پایدار و افزایش آلودگی هوا تا اوایل هفته آینده

سازمان هواشناسی تا اوایل هفته آینده جوی پایدار را در همه مناطق کشور پیش‌بینی کرده است، اما برخی استان‌ها هنوز با برف سنگین روزهای گذشته در جدال هستند.
گرم شدن نسبی هوا، شرایط را برای سقوط بهمن در ارتفاعات زاگرس مساعد کرده است و پس از سقوط مرگبار بهمن در ارتفاعات تهران این خطر همچنان در  ارتفاعات پایتخت و ارتفاعات زاگرس جنوبی وجود دارد. همچنین برف سنگین و کمینه دمای منهای ۱۸درجه سانتی‌گراد طی 2 شب پیاپی در بجنورد (خراسان شمالی)، این شهر را به سردترین مرکز استان تبدیل کرد و موجب یخ‌زدگی معابر و خیابان‌های آن شد. پس از بجنورد، زنجان با دمای ۱۳ درجه سانتی‌گراد زیر صفر، دومین مرکز استان سرد کشور طی شبانه‌روز گذشته بود.
دمای هوا در اغلب شهرهای خراسان رضوی هم طی شبانه‌روز گذشته زیر صفر بود و پس از بارش سنگین برف در روزهای چهارم تا هفتم دی‌ماه ۱۰ هزار و ۴۲۳ کیلومتر از جاده‌های این استان برف‌روبی شد. در اردبیل هم برف سنگین دمای هوا را کاهش داد، اما اهالی این استان با همین برف به استقبال جشنواره مجازی آدم‌برفی در خلخال رفتند. این جشنواره با هدف استفاده از ظرفیت‌های زمستانی منطقه مطابق با پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا و پیام‌رسانی پویش همگانی برگزار شد و اهالی عکس‌های مختلفی از آدم برفی ساخته شده در خانه‌ها را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.
در آذربایجان‌غربی اما به جای عکس آدم‌برفی‌ها، تصاویری از مرزبانان منتشر شده است که در برف و کولاک سنگین مرزهای شمال غربی به پاسبانی مشغول هستند.
با این همه، رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان‌غربی توضیح می‌دهد که در مناطق شهری این استان با افزایش پایداری و سکون جو، کاهش کیفیت هوا و غبار محلی در نواحی پرتردد پیش‌بینی می‌شود. مهدی صابری این وضعیت را تا آخر هفته جاری پایدار می‌داند و می‌گوید: «از اواسط هفته آینده با ورود سامانه بارشی جدید از سکون هوا کاسته می‌شود.» پیش‌بینی‌ هواشناسی نشان می‌دهد این جو پایدار تا اواسط هفته آینده در همه استان‌های کشور حاکم است و موجب بروز آلایندگی در برخی کلانشهرها چون اصفهان، تهران و کرج می‌شود. کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه شرایط جوی در اغلب مناطق از امروز (سه‌شنبه) پایدار است به همشهری می‌گوید:‌ « لرستان، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شمال شرق خوزستان، ایلام، شمال فارس و بوشهر، جنوب کرمانشاه، مرکزی و همدان روز گذشته (دوشنبه) شاهد افزایش ابر، بارش پراکنده و رعدوبرق بودند.» فریبا گودرزی با بیان اینکه از امروز دریای خزر و خلیج‌فارس مواج خواهند بود، تأکید می‌کند شرایط جوی هفته آینده و فعالیت سامانه‌های بارشی با نقشه‌های جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید