• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120232
+
-

سنگرمعنوی انقلاب اسلامی

سنگرمعنوی انقلاب اسلامی


بعد از برگزاری نخستین نمازجمعه به امامت آیت‎‌‎الله طالقانی در سال1358، بسیاری از شهرهای کشور متقاضی برگزاری نمازجمعه شدند و با اجازه امام به‌تدریج تعداد ائمه‌جمعه در کشور افزایش پیدا‌کرد.
چند‌ماه پس از فوت آیت‎‌‎الله طالقانی، آیت‎‌‎الله منتظری، امام جمعه تهران، قصد بازگشت به قم را داشت، به همین دلیل امام‌(ره) آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای را به‌عنوان امام‌جمعه تهران منصوب کردند. آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای در نخستین دیدارها با امام(ره) بعد از انتصابشان به ایشان پیشنهاد می‎‌‎دهند که چون تعداد ائمه‌جمعه در حال افزایش است و اینکه اداره معنوی جامعه در هر منطقه در دست امامان جمعه است، نیاز است که شبکه‎‌‎ای منسجم در بین علما وجود داشته باشد تا بعدها بتوانیم این شبکه را به شبکه باقی ائمه‌جمعه کشورهای دیگر مسلمان متصل کنیم و کنگره جهان اسلام را برگزار کنیم.
این پیشنهاد با استقبال امام روبه‎‌‎رو شد و خیلی زود، سمینار اول ائمه‌جمعه ایران در کتابخانه مدرسه فیضیه قم برگزار شد. این سمینار مقدمه تشکیل شورای مرکزی ائمه جمعه شد.
در ادامه این سمینارها در 29مردادماه سال1363 امام‌خمینی(ره) در حکمی حجج‌اسلام ابطحی، رسولی، توسلی، صانعی، عبایی، کشمیری و قاضی ‎ ‎ عسکر را مأمور تدوین امور گوناگون ائمه‌جمعه کردند و بر این اساس دبیرخانه‎‌‎ای در قم با عنوان «دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه سراسر کشور» تأسیس شد.
بعد از رحلت امام (ره) و آغاز رهبری آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای با توجه به دید نهادساز رهبر انقلاب، در حکمی شورای مرکزی ائمه‌جمعه به شورای سیاست‎‌‎گذاری ائمه جمعه تبدیل شد که زیرنظر یک هیأت اجرایی فعالیت می‎‌‎کردند. نخستین رئیس این هیأت، حجت‎‌‎الاسلام رسولی محلاتی بود و پس از ایشان به‌مدت 17سال حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی این سمت را در اختیار داشت. هدف رهبر انقلاب، اصلاح ساختار و هماهنگی بیشتر ائمه‌جمعه و تلاش برای حفظ پویایی این سنگر مهم انقلاب بود. در سال‎‌‎های اخیر با توجه به تغییر نسل‎‌‎های انقلاب و حضور دغدغه‎‌‎های نو نیاز بود که ائمه‌جمعه با تغییرات سریع جامعه جوان ایرانی همراه باشند. از این‌رو در سال1396 حجت‎‌‎الاسلام علی‎‌‎اکبری به‌عنوان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه و امام‌جمعه موقت تهران انتخاب شد تا زمینه تحقق این موضوع را فراهم کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید