• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 7 دی 1399
کد مطلب : 120025
+
-

مصوبات ستاد ملی کرونا به شبکه بانکی ابلاغ شد

تنفس 2ماهه برای تسویه وام مشاغل کرونازده

بانک
تنفس 2ماهه برای تسویه وام مشاغل کرونازده

بانک مرکزی با ارسال یک بخشنامه، مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا درخصوص حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع بیماری کووید-19 را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. در این بخشنامه، مصوبات آذرماه ستاد ملی کرونا درخصوص امهال بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی و تعیین و احصای مشاغل و کسب‌وکارهای غیردولتی به‌شدت آسیب‌دیده از کرونا، برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شده است.
براساس بند الف بخشنامه بانک مرکزی، بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی (اعم از قرض‌الحسنه و سایر تسهیلات) مشاغل و کسب‌وکارهای به‌شدت آسیب‌دیده یا محدود و تعطیل‌شده بخش غیردولتی (مطابق فهرست ذکر شده در بخشنامه) که موعد پرداخت آن در آذرماه و دی‌ماه1399 است، به پایان دوره بازپرداخت اقساط این تسهیلات منتقل می‌شود؛ مشروط به آنکه براساس ضوابط مصوبه شورای پول و اعتبار، بدهی آنها به شبکه بانکی کشور تا اول اسفند1398 در طبقه جاری قرار داشته باشد. همچنین براساس این بخشنامه، در مورد تسهیلات با بازپرداخت به‌صورت دفعی که بازپرداخت آن در آذرماه و دی1399 است نیز موعد پرداخت به یک‌ماه بعدازآن منتقل می‌شود. نکته قابل توجه اینکه استمهال موارد مشمول بند اول بخشنامه بانک مرکزی، از احتساب و اخذ هرگونه جریمه و کارمزد اضافی مستثناست.
در بند ب بخشنامه بانک مرکزی اعلام شده است: مشاغل و کسب‌وکارهای مورد احصای در این بخشنامه، در بازه زمانی آذر و دی1399 مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بانکی ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی‌شوند.
همچنین براساس بند ج این بخشنامه، چنانچه سررسید چک‌های صادره از سوی مشاغل و کسب‌وکارهای مشمول این بخشنامه در دوره زمانی آذر و دی1399 باشد و منجر به برگشت چک و صدور گواهی‌نامه عدم‌پرداخت شود، درصورت تسلیم تقاضای خود به بانک مربوط، تا یک‌ماه پس از تاریخ برگشت چک صادره، مشمول ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در ماده5 مکرر الحاقی به قانون صدور چک نیستند و سختگیری‌های بانکی و مالی قانون جدید چک در مورد چک برگشتی علیه آنها برقرار نخواهد شد.
بانک مرکزی در این بخشنامه اعلام کرده است: با توجه به مفاد ذکر شده، اقساط مربوط به آذرماه که توسط مشاغل و کسب‌وکارهای مشمول و قبل از تاریخ ابلاغ این بخشنامه به بانک یا مؤسسه اعتباری پرداخت شده‌اند، می‌تواند به‌عنوان قسط مربوط به بهمن‌‌ماه تسهیلات مزبور منظور شود و همچنین طبق تأکید این ابلاغیه، به اقساط پرداخت نشده احتمالی مربوط به آذرماه سال‌جاری تسهیلات اعطایی به مشاغل و کسب‌وکارهای موصوف، نباید وجه‌التزام تأخیر تأدیه دین تعلق ‌گیرد.

مشمولان حمایت‌های بانکی
براساس نامه‌ای که پیش از این از سوی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در موضوع ابلاغ مشاغل و کسب‌وکارهای غیردولتی به‌شدت آسیب‌دیده از کرونا، به دستگاه‌های دولتی ارسال شده، فهرست مشمولان بخشنامه اخیر بانک مرکزی به این شرح است:
  مراکز فرهنگی، هنری و رسانه‌ای (غیر دیجیتال)، موزه‌ها، سینماها و تئاترها.
  مراکز تفریحی، باغ‌وحش‌ها و شهربازی‌ها.
  مراکز ورزشی، باشگاه‌ها و مرکز ورزشی آبی و استخرها.
  مراکز آموزشی، آموزشگاه‌ها و مهدکودک‌ها (به‌غیر از مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی).
  مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمانپذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بومگردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، خدمات بین‌راهی، زائرسراها، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری، زیارتی و آژانس‌های مسافرتی.
  شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر برون‌شهری.
  مراکز پذیرایی، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، چایخانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا.
  قنادی، شیرینی‌پزی، آبمیوه و بستنی‌فروشی.
  آرایشگاه‌های مردانه، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی.
  مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش، خرازی، خیاطی، مراکز فروش کادویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی، لوازم‌التحریر، مراکز توزیع صنایع‌دستی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم‌خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزئینات داخلی ساختمان، آتلیه و عکاسی.
  مراکز عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی.
  نمایشگاه‌های تجاری اعم از عمومی، تخصصی و بین‌المللی.

این خبر را به اشتراک بگذارید