• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 دی 1399
کد مطلب : 119885
+
-

جنجال دیپ فیک برای ملکه

پخش یک کلیپ ساختگی با فناوری جعل عمیق از ملکه انگلیس و سخنرانی او به‌خاطر کریسمس باعث بحث‌های جنجالی در این رابطه شده است

جنجال دیپ فیک برای ملکه

زهرا خلجی- خبر‌نگار

کانال 4 تلویزیونی انگلیس با پخش یک ویدئو ساخته شده براساس فناوری دیپ فیک یا جعل عمیق از ملکه، حرف و حدیث‌های زیادی به پا کرد. به گزارش گاردین، در این ویدئوی ساختگی که به‌عنوان جایگزینی برای پخش جشن سنتی روز کریسمس پخش شده است دبرا استفن، بازیگر سرشناس روی نسخه تغییر یافته دیجیتال ملکه صحبت می‌کند و نظرات و واکنش‌های خود را در مورد اتفاقات یک سال گذشته ازجمله رفتن پرنس هری و همسرش مگان مارکل از کاخ سلطنتی بیان می‌کند. شبکه تلویزیونی کانال 4 هدف از پخش این ویدئو را هشدار درباره تهدید اخبار جعلی در عصر دیجیتال عنوان کرده است. کارگردان این برنامه «یان کاتز» نیز توضیح می‌دهد که این ویدئو یادآوری قدرتمندی از آن است که ما دیگر حتی به چشمان خودمان هم نمی‌توانیم اعتماد کنیم.
دیپ‌فیک نام یک تکنیک نرم‌افزاری مبتنی ‌بر هوش‌ مصنوعی است که در محتوای صوتی و تصویری دست می‌برد و آن‌ را به‌دلخواه تغییر می‌دهد. بنابراین نتیجه نهایی که به‌دست می‌آید، چیزی کاملا متفاوت از واقعیت است. درواقع نام این تکنیک نیز به‌درستی عملکرد آن را نشان می‌دهد. دیپ‌فیک، ترکیبی از یادگیری عمیق (Deep Learning) و جعل (Fake) است.
در واقع شما تصاویر واقعی را به هوش مصنوعی می‌دهید و الگوریتم‌های دیپ‌فیک می‌تواند فیلمی که بسیار به واقعیت نزدیک است از فرد مورد نظر شما بسازد. این فناوری به‌سرعت در‌ حال‌ رشد و بهبود است و انتظار می‌رود روز‌به‌روز استفاده از آن گسترده‌تر شود. برنامه‌های ویرایش تصویر نظیر فتوشاپ، کاری مشابه جعل‌کردن تصاویر انجام می‌دهند، اما چیزی که اکنون با آن رو‌به‌رو هستیم، مبحثی کاملا متفاوت و نگران‌کننده‌تر از جعل عکس یک نفر در فتوشاپ است.

خطر یا واقعیت آینده؟
برخی از کارشناسان فناوری معتقدند که پخش این فیلم ممکن است این تفکر را به مردم القا کند که تکنولوژی جعل عمیق بیش از آنچه مورد هدف است مورد استفاده قرار می‌گیرد. «سام گرگوری» کارگردان برنامه Witness که با استفاده از ویدئو و فناوری از حقوق بشر حمایت می‌کند، می‌گوید: ما هنوز استفاده از جعل عمیق را به‌طور گسترده شاهد نیستیم، به جز در زمان حمله به زنان. وظیفه ما این است در شرایطی که فناوری سایه سنگین خود را بر زندگی مردم انداخته است، به مردم بیاموزیم لزوما نباید به هرآنچه می‌بینند شک و آن را جعلی تصور کنند. اگر قبلا با این نوع ویدئوها آشنایی نداشته باشید، ممکن است باعث شود باور کنید که جعل عمیق بیش از آنچه تصور می‌شود؛ گسترده شده است. اینکه افراد را در معرض جعل‌های عمیق قرار بدهیم کار خوبی است، اما نباید نشان بدهیم که توسط این ویدئوها احاطه شده‌ایم. آریک چادهاری یک محقق سیاست فناوری که یکی از دست اندرکاران ویدئوی دیپ فیک جرمی کوربین و بوریس جانسون در طول انتخابات عمومی سال2019 بود، می‌گوید: من از تصمیم برجسته کردن تأثیر دیپ فیک‌ها حمایت می‌کنم اما این فناوری تهدید گسترده‌ای برای اشتراک اطلاعات نیست. او می‌گوید: خطر بزرگ این است که استفاده از دیپ فیک‌ها روزبه‌روز آسان‌تر می‌شود و وجود اطلاعات جعلی در خارج از کشور چالش آشکاری است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید