• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119660
+
-

اخطار آخر ایران به اروپا

روسیه و چین بر بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به برجام تأکید کردند

یک روز بعد از برگزاری جلسه مجازی وزیران خارجه ایران و 1+4جزئیات بیشتری از این نشست منتشر شده است، غیررسمی بودن این جلسه باعث شده مقامات شرکت‌کننده هر کدام به‌صورت توییتری روایت خود را از این جلسه بیان کنند هرچند تصویری که وزارت خارجه ایران از نشست منتشر کرد به خوبی فضای تند جلسه و ادبیات عتاب‌آلود ظریف خطاب به 3کشور اروپایی را به نمایش گذاشته بود.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان ساعاتی بعد از نشست در رشته توییتی نوشت: «در نشست وزرای اعضای باقیمانده در برجام تأکید کردم این آخرین شانس اتحادیه اروپا و 3 کشور اروپایی برای نجات برجام است و 3 کشور اروپایی عضو برجام، در آسیب جدی که به ایرانیان وارد شده، شریک ایالات متحده هستند.»
ظریف با اشاره به آمار روابط تجاری ایران و اروپا در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۴ تصریح کرد:  این آمار ثابت می‌کند اتحادیه و 3 کشور اروپایی عضو برجام به‌صورت جدی تعهدات برجامی خود را نقض کرده‌اند. وزیر خارجه ایران با تأکید بر اینکه زمانبندی‌های مندرج در برجام از خود توافق جداناپذیر هستند یادآور شد: مذاکره مجدد به هیچ وجه شدنی نیست. ظریف همچنین با بیان اینکه سلاح‌ها و بحران‌های منطقه ما، عمدتا از ایالات متحده و 3 کشور اروپایی عضو برجام وارد شده‌اند افزود: ما به‌صورت دسته‌‌جمعی تصمیم گرفتیم که این موضوعات را از برجام مستثنی کنیم.
وی در بخش پایانی رشته توییت به مصوبه مجلس درباره تحریم‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه «دمکراسی‌ها» نمی‌توانند از ایران درخواست کنند تا مصوبه پارلمان را نقض کند گفت: « موضوع مهم این است که همه باید به اجرای مؤثر برجام برگردند. هرگاه آمریکا و 3 کشور اروپایی وظایف خود [ذیل برجام] را انجام دهند، ایران بلافاصله اقدامات ترمیمی خود که در پاسخ به خروج غیرقانونی ایالات متحده و نقض‌های آشکار 3 کشور اروپایی انجام شده بود را بازخواهد گردانید. مردم ایران باید اثرات رفع تحریم‌ها را احساس کنند.»

پکن: آمریکا باید بدون هیچ قید و شرطی به برجام بازگردد
وزیر امور خارجه چین هم که کشورش یکی از اعضای برجام است با تأکید بر لزوم بازگشت آمریکا به برجام خاطرنشان کرد: خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و اعمال فشار حداکثری بر تهران ریشه اصلی مشکلات پیرامون موضوع هسته‌ای ایران است.
وانگ ‌یی، وزیر امورخارجه چین تأکید کرد که آمریکا باید هرچه زودتر و بدون هیچ پیش شرطی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردد.
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در جلسه مجازی وزرای امور خارجه کشورهای عضو برجام 4راهکار را درباره برجام ارائه کرده بود، این 4 راهکار شامل تلاش بی‌وقفه برای حمایت از برجام و علیه فشار حداکثری، تلاش در راستای بازگشت بی‌قید و شرط آمریکا به برجام، لغو تحریم‌ها علیه ایران و نهادها و افراد طرف سوم، حل و فصل مسائل مربوط به پایبندی منصفانه و بی‌طرفانه و کنترل مسائل امنیت منطقه است. چین پیشنهاد کرده است یک فرصت مذاکراتی چندجانبه در منطقه خلیج‌فارس برای آغاز روند گفتمانی فراگیر در راستای رسیدن به اتفاق نظر بر سر مسائل امنیت منطقه به واسطه رایزنی برابر و پیشرفتی تدریجی ایجاد شود.
از طرفی وزارت خارجه روسیه هم با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که با وجود خروج آمریکا از برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ‌ملل به قوت خود باقی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید