• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119655
+
-

ضرورت حضور پررنگ زنان در مدیریت شهری

معصومه علی‌نقی‌پور- کارشناس مدیریت شهری

رشد شتابان شهر و شهرنشینی و گسترش مسائل و مشکلات زندگی شهری باعث شده تا نیاز به حضور فعالانه و تأثیرگذار زنان در عرصه‌های مدیریت شهری بیش از پیش احساس شود. در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، یکی از مسائل مهم در مدیریت شهری مشارکت پایدار همه گروه‌های اجتماعی در رسیدگی به امور شهری است. بدون‌شک، مشارکت مردم و شهروندان از تمامی اقشار و گروه‌های سنی، اصلی‌ترین عامل در راه موفقیت مواد قانونی و دستیابی به شهری ایده‌آل در تمامی زمینه‌هاست.
طبق آمار، در طول بیشتر از ۱۰سال گذشته و به‌ویژه در دوره پنجم مدیریت شهری، سهم زنان در بدنه شهرداری تهران همواره رو به افزایش بوده و از حدود ۱۶درصد در سال۱۳۹۲ به حدود ۲۰درصد کارکنان در سال۱۳۹۹ رسیده است. همین آمارها رشد سهم زنان در پست‌های مدیریتی را در طول 2سال گذشته و مقارن با استقرار مدیریت شهری جدید نشان می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که سهم کمتر از ۶درصدی زنان از پست‌های مدیریتی شهرداری تهران در سال۱۳۹۲، امسال به حدود ۱۵درصد افزایش یافته است. بانوان درصورت ورود به عرصه‌های علمی، فرهنگی و هنری می‌توانند توانمندی‌های جامعه را افزایش داده و ظرفیت‌های انسانی جامعه را رونق بخشند. این در حالی است که از سوی دیگر براساس دستاوردهای زنان، نگاه به ضرورت ایفای نقش زنان به‌عنوان شهروند مشارکت‌جو و مطالبه‌گر باید ۵۰درصد از پست‌های مربوط به جوانان در اختیار زنان قرار گیرد. حال طبق آخرین آمار در مجموع ۷۷۷۳نفر از شاغلان رسمی شهرداری به‌جز سازمان‌ها یعنی ستاد و مناطق ۱۰۱۶نفر را بانوان تشکیل می‌دهند که این آمار یک‌هفتم جمعیت اصلی است. ۶۶۵نفر از بانوان دارای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس و دکتری هستند و زمینه ارتقا را دارند. ۷۰درصد این بانوان شاغل بین سنین 30 تا 40سالگی هستند که با توجه به سطح تحصیلات و سنوات خدمت آنها، می‌توان در آینده انتظار بیشتری از حضور بانوان در مناصب مدیریتی داشت.
رئیس شورای شهر تهران از ارائه نتایج یک گزارش درباره تأثیر عملکرد زنان در دستگاه‌های اداری نیز براین مسئله تاکید کرده و گفته: حضور زنان در حوزه‌های اداری و اجرایی موجب افزایش نظم، کاهش رانت و فساد اداری و ایجاد رقابت حرفه‌ای می‌شود. براساس برنامه سوم توسعه شهرداری تهران و الزام شهرداری به ارائه لایحه افزایش انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی، این موضوع باید مورد توجه جدی‌تری قرار بگیرد. اگر براساس توانایی‌های جمعی پیش برویم و به فکر کارآفرینی باشیم، قطعا موفق خواهیم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید