• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119654
+
-

سند ملی طرح «مدرسه آماده» دیروز با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور رونمایی شد

1800مدرسه تهران آماده در برابر بحران‌

پیروز حناچی: سامانه هشدار سریع زلزله تهران باید سریع‌تر عمل کند

گزارش
1800مدرسه تهران آماده در برابر بحران‌

    زینب زینال‌زاده- خبر‌نگار

«مدرسه آماده» عنوان طرحی است که اجرای آن از سال94 در تهران توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، شروع شده است. به واسطه این طرح کارهای مهمی چون آموزش، شناسایی مخاطرات غیرسازه‌ای و تجهیز مدارس به اقلام اضطراری در مواقع بحرانی انجام شده و البته همچنان در حال انجام است. با موفقیت‌های حاصل شده در اجرای این طرح دی‌ماه سال گذشته با انعقاد تفاهمنامه‌ای میان وزارت آموزش و پرورش، سازمان پدافند غیرعامل، شهرداری تهران و وزارت کشور، تصویب شد نمونه ملی این طرح تهیه شود که روز گذشته با حضور اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، از نسخه ملی آن رونمایی شد. در تهران حدود 4100باب مدرسه وجود دارد که 1500مدرسه غیرانتفاعی و 2600مدرسه دولتی هستند. به‌گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طی 5سال، طرح مدرسه آماده در 3500باب مدرسه اجرایی شده است: «از سال94 تاکنون این طرح به‌طور کامل در 1800مدرسه اجرایی و نهایی شده و در برخی دیگر از مدارس هم مباحث آموزشی ارائه شده و بعضی دیگر هم مشغول تهیه سند مخاطرات مدارس هستیم.» رضا کرمی محمدی با بیان اینکه تهیه یک کمد با تمامی تجهیزات و اقلام ستاد بحران حدود 20 تا 30میلیون تومان هزینه دارد گفت: «در طرح مدرسه آماده به هر یک از مدارس یک کمد با تمام تجهیزات امداد و نجات داده می‌شود و هرهفته به یکی از مدارس تهران کمد با تجهیزات امداد و نجات می‌دهیم.»  جمعیت بالای شهرها و تمرکز صنایع بزرگ و پر هزینه باعث شده درصورت بروز زلزله یا سیل بزرگ خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد شود. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه این مطلب را بیان کرد و گفت که براساس تحقیقات انجام شده درصورت بروز زلزله‌ای به قدرت 6.5‌ریشتر در تهران، حدود 56درصد از درآمد ناخالص ملی به‌دلیل هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم از دست می‌رود. بنابراین یکی از اقدامات مهم و جدی و مقابله با این خسارت‌ها بحث آموزش است که می‌توان با صرف 20درصد هزینه در این بخش میزان خسارت‌ها را کم و 80درصد سود کرد.

مصون‌سازی‌ جامعه
اسدالله کریمی، معاون فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل در مراسم رونمایی از سند طرح ملی مدرسه آماده با بیان اینکه در بسیاری  ازکشورها وقتی حادثه‌ای پیش می‌آید مردم هم امدادرسانی می‌کنند، گفت: «از نظر سازمان پدافند غیرعامل همه مردم برای مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی باید آمادگی داشته باشند. پدافند غیرعامل باید تمهیدات لازم برای مقابله با بحران‌ها را داشته باشد و به همین دلیل طرح مدرسه آماده بسیار مهم است چرا که نگاه ما به مدرسه یک مکان با تجمع انسانی است که باید از خودشان محافظت کنند و از سوی دیگر در مواقع بحرانی پناهگاه امنی باشد برای مردم.» او در پایان تأکید کرد که کار سازمان پدافند غیرعامل مانند واکسنی است که قبل از بروز بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این رو پدافند غیرعامل وظیفه مصون‌سازی‌ جامعه را دارد.

بروز حادثه در مدرسه، فاجعه ملی
مدرسه‌ها محل تجمع فشرده دانش‌آموزان هستند و حوادثی که در مدارس اتفاق می‌افتد می‌تواند یک فاجعه ملی باشد. مهرزاد حمیدی، معاون سلامت و سازمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در آیین رونمایی از سند ملی طرح مدرسه آماده این مطلب را بیان کرد و گفت که سیاست وزارت آموزش و پرورش در ساخت‌وساز مدارس، این است که سختگیرانه‌ترین استانداردها رعایت ‌شود و تاکنون حدود 70درصد مدارس مقاوم‌سازی‌ شده‌اند؛ چرا که مدارس در مواقع بحران می‌توانند مکان‌هایی برای مقابله با بحران باشند. او به بحث تاب‌آوری هم اشاره و عنوان کرد: «سازمان پژوهش آموزش و پرورش در آماده کردن محتواهایی برای مقابله با بحران و آمادگی دفاعی تلاش‌های بسیاری می‌کند و سعی ما بر این است تا از طریق آموزش عمومی جامعه، از بحران پیشگیری کرده و میزان تاب‌آوری را افزایش دهیم.»
به‌گفته حمیدی سال گذشته وزارت آموزش و پرورش همه بخاری‌های نفتی مدارس را در جاهایی که گازکشی شده جمع‌آوری و بخاری ایمن را جایگزین کرده است.

 سامانه هشدار زلزله تهران باید سریع‌تر عمل کند
«سامانه پیش‌بینی زلزله در ژاپن ۷۰ثانیه زودتر اطلاع‌رسانی می‌کند درحالی‌که در زلزله اخیر دماوند سامانه تهران ۲۵ثانیه زودتر هشدار داد. باید این فاصله اصلاح شود. هر چه بتوانیم این زمان را بیشتر کنیم تأثیرگذاری اقدامات مفیدتر می‌شود». این مطلبی بود که دیروز شهردار پایتخت در جلسه فصلی ستاد مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد. پیروز حناچی با بیان اینکه در بافت فرسوده آمار نشان می‌دهد ۴۰درصد بخش‌های فرسوده بازسازی شده اما تهران همچنان آسیب‌پذیر است، گفت: «ساختمان‌های بسیاری در شرایط ناپایدار هستند هرچند آمارها نشان می‌دهد مکانیسم‌ها برای تشویق مردم به نوسازی  خانه‌ها و بافت‌ فرسوده مؤثر بوده است.» او بر اتصال خودکار و بدون اپراتور این سامانه‌ها به دستگاه‌های ذیربط اشاره کرد و افزود: «اطلاع‌رسانی باید مستقیما به شبکه‌های دیگر وصل شود تا با وقوع زلزله خودکار عمل کند. قطعا تاسیساتی هست که در شرایط زلزله باید خدماتش را متوقف کرد. باید آنها شناسایی شوند و اتصالشان به هشدار سریع می‌تواند آمادگی ما را بالا ببرد.»

 جایزه ساساکاوای ژاپن به ایران رسید
  اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور 


کشور ما بسیار حادثه‌خیز است و از 46عنوان حادثه قطعا 34مورد در کشور رخ می‌دهد و از این‌رو ایمنی مراکز جمعیتی بسیار مهم است. از آنجا که آموزش و پرورش متولی ۱۴میلیون دانش‌آموز و کادرآموزشی است، تلاش کردیم از همه ظرفیت‌ها در ارتقای آگاهی مردم در زمینه مخاطرات استفاده کنیم که آموزش یکی از اقدامات مهم انجام‌شده است.  سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی انجام شده، تلاش کردیم دروس مدیریت بحران تا دوره متوسطه را بگنجانیم و در ماده۱۴ قانون سازمان مدیریت بحران کشور، وزارت آموزش و پرورش مکلف است دروس را با محتوای بسیار خوب ارائه دهد. در مباحث نوسازی و مقاوم‌سازی‌ مدارس کشور اتفاقات خوب و نادری افتاده است و سال96 جایزه ساساکاوای ژاپن به ما اهدا شد.

 سامانه هشدار سریع زلزله مشاء به سازمان‌ها وصل نیست

تیرماه امسال بود که خبر فعال شدن سامانه هشدار سریع زلزله روی گسل مشاء رسانه‌ای شد و رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت که تا 2‌ماه آینده 22سنسور نصب و این سامانه کامل می‌شود. زلزله اخیری که در تهران رخ داد فرصت مناسبی بود برای سنجش عملکرد این سامانه هشدار سریع که کرمی در گفت‌وگو با همشهری فعالیت این سامانه را خوب و درست ارزیابی کرد و گفت که سامانه به موقع هشدار داد اما از آنجا که به هیچ سازمان و ارگانی متصل نیست، عملا کاری انجام نشد. او با بیان اینکه برای اقدامات لازم نیاز است این سامانه به سازمان‌هایی مانند آتش‌نشانی و هلال احمر متصل شود گفت: «هنوز زیرساخت‌های اتصال این سامانه به سازمان‌ها فراهم نشده است.» به‌گفته او زیرساخت لازم در سازمان آتش‌نشانی فراهم شده و تا پایان امسال سامانه هشدار سریع زلزله مشاء به این سازمان متصل خواهد شد.

  مدارس تهران رنگین شده‌اند
براساس طرح مدرسه آماده و تهیه سند مخاطرات مدارس، وضعیت این مراکز آموزشی در قالب 3رنگ مشخص می‌شود. رنگ سبز به‌معنای انجام اجرای کامل طرح و ایمن بودن مدرسه، رنگ زرد به معنی اینکه اقداماتی برای ایمن‌سازی‌ مدرسه انجام شده اما کامل نیست و رنگ قرمز هم وضعیت نامناسب مدارس را نشان می‌دهد. این اعداد مربوط به 4100مدرسه شهر تهران است
50درصد زرد
20درصد سبز
 30درصد قرمز 

این خبر را به اشتراک بگذارید