• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119649
+
-

چرم ایلام در بازار آلمان

مینا نجف‌نیا، بانوی کارآفرین ایلامی با هنر دست‌دوزی روی چرم، بسیاری را صاحب شغل و تولیداتش را روانه بازارهای جهانی کرده است

کارآفرینان
چرم ایلام در بازار آلمان

ستاره حجتی- خبرنگار

شاید تاکنون نام «هلیان» یا «سرابله» و یا حتی «چرداول» به گوشتان نخورده باشد؛ شهرستان‌هایی محروم در ایلام که با وجود محرومیت زیاد، هنر دست بانوانش در بازارهای آلمان به فروش می‌رسد. مینا نجف‌نیا، بانوی کارآفرینی که بعد از سال‌ها تلاش در زمینه چرم طبیعی و دست‌دوز، بیش از ۵۰ بانوی ایلامی را توانمند کرد و حالا سالانه هزار کمربند روانه بازار آلمان می‌کند.
خودش می‌گوید: بعد از سال‌ها کار و تلاش، حالا چرداول یکی از مستعدترین مناطق در زمینه تولید کیف و کفش چرم در استان ایلام است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. او ادامه می‌دهد: این روزها که کشور با مشکلات متعدد اقتصادی روبه‌روست، راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و خانگی به راه‌حل بسیاری از جوانان تحصیل‌کرده تبدیل شده است. نجف‌نیا که تاکنون به بیش از ۸۰۰‌هنرجو آموزش چرم‌دوزی داده، ادامه می‌دهد: برای ایجاد و توسعه کارآفرینی باید زیر‌ساخت‌ها در این منطقه محروم فراهم شود. هدف کارآفرینی تولید ارزش افزوده است و کارآفرین با این نگاه سراغ مشاغلی می‌رود که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. بازار چرم بکر و دارای توان بالاست که کارآفرینان می‌توانند در بخش‌‌های طراحی، تولید، بازاریابی و فروش در آن فعالیت کنند. به این صورت می‌توانند هم درآمدی برای خود داشته باشند و هم سفره‌ای در‌خور برای دیگران پهن کنند. او ۱۰ سال است در این صنعت کار می‌کند و استان‌های دارای دامپروری در کشور را مستعد ورود به این صعنت می‌داند. نجف‌نیا می‌گوید: امسال با وجود همه مشکلات تعداد کارگاه‌ها از ۲ به ۴ رسید و تا‌به‌حال موفق شدیم برای ۱۰۰‌بانوی تحت پوشش کمیته امداد، 18نفر در مناطق محروم هلیان و ۳۲ نفر در سرابله به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی کنیم و برای نخستین‌بار هنر کفش تمام دست‌دوز را به استان بیاوریم. او همچنین مهم‌ترین هدف و وظیفه خود را اشتغال‌زایی برای زنان بی‌‌سرپرست می‌داند تا بتوانند راهی برای گذران زندگی خود پیدا کنند. او از مسئولان انتظار خاصی ندارد و معتقد است کارآفرین شبیه آب است که راهش را در قلب سخت‌ترین صخره‌ها هم باز می‌کند. با وجود این، فکر می‌کند توجه به صنعت چرم می‌تواند تحول اقتصادی مطلوبی در ایلام ایجاد کند. او می‌گوید: کافی است مسئولان مسیر را هموار کنند تا کارآفرین یا حتی شخصی که فقط می‌خواهد برای خودش کار کند، بتواند از امکانات مورد نیاز با کمترین سرمایه و در کمترین زمان بهره‌مند شود. کم‌کردن کاغذبازی‌ها در سیستم اداری و بانکی به‌ویژه در مورد دریافت تسهیلات نیز کمک بسیاری خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید