• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 29 آذر 1399
کد مطلب : 119162
+
-

مستقل‌ها دیرترجمع می‌شوند

38کارگردان فیلم‌اولی در آخرین دوره جشنواره فیلم ساندنس دور هم جمع می‌شوند

مستقل‌ها دیرترجمع می‌شوند

آرش نهاوندی_روزنامه نگار

جشنواره فیلم ساندنس که به‌نمایش فیلم‌های سینمای مستقل می‌پردازد، از 28ژانویه تا سوم فوریه 2021 (9 تا 15بهمن1399) در «پارک سیتی» ایالت یوتا در آمریکا برگزار می‌شود. افتتاحیه این جشنواره به‌دلیل تداخل با مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید آمریکا چند روزی به تعویق افتاد. شیوع ویروس کرونا نیز باعث تغییراتی در نحوه برگزاری این جشنواره شد. مؤسسه فیلم ساندنس اعلام کرد که در سال2021 این جشنواره سینمایی با نمایش فیلم‌های کمتری نسبت به سابق برگزار خواهد شد. سال قبل در جشنواره ساندنس 128فیلم نمایش داده شد که این رقم به 72فیلم رسیده است. پیش از اعلام فهرست نهایی فیلم‌های این دوره از جشنواره ساندنس 3500فیلم متقاضی حضور در این رویداد بوده‌اند.

38کارگردان اولی
در ساندنس2021 همچنین 38فیلم کارگردان اولی‌ها نمایش داده خواهد شد. اقتباس سینمایی از رمان «رهگذر» به کارگردانی ربکا هال، «زمین» ساخته رابین رایت، «روی شماره3» به کارگردانی مایکل کارمایکل و «تابستان روح»، ساخته احمیر تامسون ازجمله فیلم‌های مهم کارگردان اولی‌هایی است که در ساندنس2021 به‌نمایش درمی‌آید. از میان فیلم‌های کارگردان اولی‌ها، فیلم‌ «ربکا هال» و فیلم «جرود مایکل» در بخش رقابتی جشنواره ساندنس حضور دارند. در بخش رقابتی جشنواره ساندنس2021 مختص نمایش فیلم‌های درام آمریکایی، نیز فیلم‌های «پس درآمد» به کارگردانی سیان هدر، «من یک انسان ساده بودم» ساخته کریستوفر ماکوتو یوگی، «جوکی» اثر کلینت بنتلی، «جان و حفره» ساخته پاسکوال سیستو، «به کمک بشتابید» اثر کارن سینوره، «روی شماره۳» به‌کارگردانی جرود کارمایکل، «رهگذر» ساخته ربکا هال، «مافوق» ساخته ارین واسیلوپولوس، «باهم باهم» به‌کارگردانی نیکول بکویت و «سرخپوست وحشی» ساخته لیل میچل کوربین جونیور نمایش داده خواهند شد. در بخش بین‌المللی این جشنواره نیز فیلم‌هایی از سینمای کشورهای اسپانیا، آرژانتین، هند، آلمان، چین، برزیل، سوئد، لهستان، مالت و کوزوو حضور دارند. به‌دلیل شیوع ویروس کرونا فیلم‌های منتخب ساندنس در 7روز به‌صورت فشرده نمایش داده خواهند شد، با این حال به‌دلیل مجازی برگزار شدن این جشنواره مخاطبان بسیار بیشتری نسبت به گذشته قادر خواهند بود فیلم‌های جشنواره را ببینند. برنامه‌های جشنواره ساندنس2021 از طریق پلتفرم اینترنتی ویژه این جشنواره، به‌صورت مجازی در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. مراسم فرش قرمز نیز به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در افتتاحیه این جشنواره برگزار نخواهد شد. در جشنواره ساندنس2021 همچنین فیلم‌های منتخب جشنواره کن2020 که به‌دلیل شیوع کرونا لغو شد به‌نمایش درخواهد آمد.

تغییرات مهم ساندنس
در این دور از جشنواره بخش فیلم داستانی و بخش مستند در بخش «فیلم‌های برتر» ادغام شده‌اند. در این بخش فیلم‌های باکیفیت بالاتر نشان داده می‌شود. «در زمین» ساخته بن ویتلی، «زندانیان سرزمین ارواح» ساخته سیون سونو با نقش‌آفرینی نیکلاس کیج، مستند «برادران اسپارکز» ساخته ادگار رایت و فیلم‌های مستندی از لوسی واکر و نانفو وانگ از مهم‌ترین فیلم‌های نمایش داده شده در این بخش جدید هستند. تابیتا جکسون، مدیر جشنواره فیلم ساندنس پس از اعلام فهرست فیلم‌های راه‌یافته به این جشنواره در سخنانی گفت: امسال برای همه، سال بسیار جنجالی و پرسروصدایی بوده است. در چنین شرایطی ناگزیر به انجام تغییرات گسترده‌ای در نحوه برگزاری این جشنواره شده‌ایم. شیوع ویروس کرونا سبب شده تا ما تجربیات جدیدی در زمینه برگزاری جشنواره کسب کنیم که اگر این همه‌گیری نبود شاید خیلی دیرتر این تجربیات را به‌دست می‌آوردیم. در این دوره هم به‌دلیل نیاز و هم به‌دلیل استفاده از تکنولوژی، اهداف ما برای پوشش مخاطبان بیشتر محقق شده است. همچنین به‌گفته جکسون، از فیلم‌های انتخاب شده برای ساندنس2021، 50درصد آنها ساخته کارگردانان زن هستند یا حداقل یک کارگردان زن در ساخت آنها مشارکت دارد. ۷۱فیلم را نیز کارگردانان غیرسفیدپوست ساخته‌اند.
جکسون در ادامه اظهارات خود افزود: در این جشنواره فیلمسازانی با گرایش‌های مختلف حضور خواهند داشت. این فیلمسازان هم در پشت دوربین و هم جلوی دوربین همان‌هایی هستند که نشان داده می‌شوند. ما همیشه درباره هویت، سازنده و اصالت فیلم‌ها سخن گفته‌ایم. امسال اما می‌توانیم بگوییم که تمام فیلم‌های ما از جنس فیلم‌هایی است که تنها خود فیلمساز می‌توانسته آنها را بسازد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید