• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 22 آذر 1399
کد مطلب : 118481
+
-

نوسان نرخ خامه؛ از 5 تا 12هزار تومان

سوپرمارکت
نوسان نرخ خامه؛ از 5 تا 12هزار تومان


خامه از وسوسه‌کننده‌ترین اقلام صبحانه است. مخصوصا وقتی کنار عسل و نان بربری بنشیند به سختی می‌توان از آن صرف‌نظر کرد. البته حالا دیگر در کنار خامه ساده انواع دیگری از این محصول مثل خامه‌ شکلاتی و خامه عسلی هم تولید می‌شود تا سفره‌های صبحانه را رنگ و لعاب بیشتری ببخشد. 
تولیدکننده‌های این کالا هم بیشتر شده‌اند و تنوع برند در این محصول بالاست. البته در سوپرمارکت‌ها بیشتر همان برندهای معروف و قدیمی لبنیاتی دیده می‌شوند؛ پاک، میهن، کاله و پگاه، اما دیگر شرکت‌های لبنی هم این محصول را تولید می‌کنند اگرچه به‌نظر می‌رسد سهم کمتری از بازار این محصول را در اختیار دارند. نام‌هایی مثل چوپان، دومینو، رشد، هراز و البته برندهای قدیمی می‌ماس و رامک هم گرچه با سهم بازار کمتر در سوپرمارکت‌ها دیده می‌شوند. با گسترده‌تر شدن تنوع غذایی مردم در سال‌های اخیر حالا دیگر خامه تنها منحصر به کیک و صبحانه نیست و در خیلی از سوپ‌ها و غذاهای گوشتی و غیرگوشتی مثل پاستا و بیف استروگانوف هم استفاده می‌شود.
 بعضی از شرکت‌ها خامه ترش را هم به محصولاتشان اضافه کرده‌اند که مخصوص استفاده در غذاهاست. بسته‌بندی خامه‌ها چندان متنوع نیست؛ کوچک‌ترین خامه‌های موجود در بازار همان بسته‌های کوچک 100گرمی با درپوش طلقی است که بعد از سال‌ها هنوز برای اصلاح و بهینه‌سازی‌ این بسته‌بندی ناقص فکری نشده؛ یا باید تمام 100گرم را مصرف کنید یا بدون درپوش در یخچال بگذارید البته پاکت‌های 250گرمی تتراپک هم در ضعف بسته‌بندی دست‌کمی از طلقی‌ها ندارند و اگر تمام محتویات آن مصرف نشود باید به‌صورت باز در یخچال نگهداری شوند. از مشکلات بسته‌بندی که بگذریم به موضوع قیمت می‌رسیم. قیمت خامه هم مثل دیگر محصولات لبنی از ابتدای سال تاکنون چند نوبت افزایش داشته و چون جزو محصولات یارانه‌ای هم نیست قیمت مصوب ندارد. 
ارزان‌ترین خامه‌های موجود در سوپرمارکت‌ها بسته‌های 100گرمی است که با قیمت 5هزار تومان عرضه می‌شود. البته قیمت این حجم خامه تا همین 2‌ماه پیش 3هزار تومان بود اما به‌دلیل آزاد بودن قیمت‌گذاری محصولات غیریارانه‌ای و با توجه به روند افزایش هزینه‌های تولید افزایش قیمت بیش از این هم دور از انتظار نیست. خامه‌های 100گرمی طعم دار هم همین قیمت را دارند و 5هزار تومان فروخته می‌شوند. بعد از آن بسته‌های پاکتی 200یا 250گرمی است که حدود قیمت آنها 12 تا 16هزار تومان است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید