• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11846
+
-

بزرگ لشگری قطعه وداع را نواخت

دریچه
بزرگ لشگری قطعه وداع را نواخت

 بزرگ لشگری از نوازندگان و آهنگسازان مطرح موسیقی کشورمان دار فانی را وداع گفت. به گزارش همشهری، بزرگ لشگری از نوازندگان مطرح ویولن و آهنگساز موسیقی کشورمان صبح دیروز ۲۱ فروردین در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

او سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی به موسیقی روی آورد. این هنرمند در سن 15سالگی بنا به تشویق مادرش، برای فراگیری علم موسیقی به فراگیری ساز ویولن مشغول شد و چندی بعد کمانچه را در محضر استادانی چون حسن بهاری، اصغر بهاری آغاز کرد.

بزرگ لشگری از سال ۱۳۲۴ به‌عنوان سولیست ویولن در روزهای جمعه همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. سرپرستی ارکستر سازهای ملی با همراهی مرحوم مرتضی حنانه، همکاری با برنامه «گلها»، همکاری با هنرمندان مختلف و ساخت چندین اثر موسیقایی ازجمله فعالیت‌های زنده‌یاد بزرگ لشگری در عرصه موسیقی بوده است.

 فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر سابق ارکستر ملی ایران که همکاری‌های زیادی با مرحوم بزرگ لشگری داشته است، وی را سازنده تصانیف زیبایی می‌داند: «ملودی‌های بسیار زیبایی از بزرگ‌لشگری به یادگار مانده که یک نمونه‌اش همان قطعه «توفان» است که با هارمونی و ارکستراسیون مرتضی حنانه اجرا شد و من هم چند مرتبه آن را با ارکستر ملی ایران اجرا کردم. «توفان» قطعه بسیار زیبایی محسوب می‌شود.»

پیکر این هنرمند روز پنجشنبه ۲۳ فروردین ساعت ۹ صبح از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع می‌شود. همچنین مراسم یادبود آن مرحوم روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :