مبارزه با گدایی
برخورد با موتورسواران متخلف در برنامه مسئولان شهری قرار گرفت
محمد سرابی
در نیمه سالهای60 نتیجه امواج مهاجرت بیرویه به تهران کاملا بروز یافت. در یک روز اجرای طرح تکدیزدایی توسط پلیس 286مرد و 48زن جمعآوری شدند. مردان به اردوگاهی در قرچک ورامین و زنان به اردوگاه دیگری در کرج اعزام شدند. به گفته رئیس پلیس تهران قبل از تاسیس این اردوگاهها پلیس متکدیان را جمعآوری اما بعد از اخذ تعهد آزاد میکرد. رئیس سازمان بهزیستی نیز در اینباره اظهار کرده بود که درآمد بعضی گدایان در تهران هر ساعت 6هزار ریال و در بهشتزهرا روزانه 3هزار تومان است. این ارقام با توجه به درآمد متوسط آن سالها خیلی زیاد به نظر میآمد و از مردم خواسته میشد در صورت مشاهده گدایان با تلفن 129 به پلیس اطلاع دهند. شیوه مقابله با تکدیگری به شیوه برخورد با معتادان شباهت داشت با این تفاوت که در معضل اعتیاد، توطئههای خارجی مقصر مصرف مواد مخدر در کشور معرفی میشدند اما درباره گدایی، چنین ادعایی مطرح نبود. در سال65 بنزین کوپنی که برای مدتی قطع شده بود دوباره برقرار شد. انواع وسایل نقلیه مانند موتورسیکلت، وانت سهچرخ، وانتبار، خودروهای آژانس شهری، کامیون، اتوبوس، مینیبوس بنزینی، تاکسی پلاک قرمز، تاکسی پلاک سفید کاپوت سبز (تهران) و... شامل دریافت کوپنهای بنزین میشدند که دائما اعلام میشد.
تعداد موتورسیکلتها در شهر زیاد میشد و مسئولان شهری بر برخورد با متخلفان تأکید میکردند. رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی کشور تصریح کرده بود که موتورسواران توجهی به قوانین ندارند به همین دلیل در حال تدوین قوانین جدید هستیم تا موتورها یک تا 6ماه توقیف شوند. عمده تخلفات موتورسیکلتها جز ویراژ دادن و عبور از پیادهرو، شامل نداشتن کلاه ایمنی، گواهینامه و پلاک شهربانی میشد. در این سال موضوع الزام بستن کمربند ایمنی در جادهها و شهرها نیز به میان آمد. از آنجا که خیابانهای تهران دیگر جای کافی برای عبور کامیونها نداشت، ساعات منع تردد وسایل سنگین 6تا 9صبح و 11تا 2ظهر و 4تا 9شب تعیین شد. محدوده این ممنوعیت از شرق به بزرگراه اسبدوانی و افسریه (بسیج مستضعفین) از جنوب به امتداد خیابانهای خاوران، مولوی، قزوین؛ از غرب به بزرگراههای شیخ فضلالله، سعیدی و جناح و از شمال به بزرگراه رسالت میرسید. در سال 65 حدود 3کیلومتر از 5کیلومتر خط ویژه اتوبوسرانی انقلاب - امام حسین افتتاح و حرکت اتوبوسها در آن آغاز شد. همچنین دفاتر فروش بلیت اتوبوس تعاونیهای هفدهگانه کشور در خیابان فردوسی شروع بهکار کردند تا شهروندان برای خرید بلیت به پایانههای جنوب و غرب و شرق مراجعه نکنند و از رفت وآمدهای درون شهری کاسته شود.
ابتدای خرداد65 قانونی در مجلس به تصویب رسید تا برای ساختمانهایی که قبل از سال1363 ساخته شدهاند و بهدلیل موانع قانونی امکان صدور سند مالکیت برای آنها ممکن نیست، سند صادر شود. براساس این قانون یک قاضی و یک نفر از اعضای سازمان ثبت اسناد و املاک در اداره ثبت محلی به موضوع رسیدگی میکنند و پس از آن برای ملک و ساختمان مورد نظر سند مالکیت صادر میشود. به گفته وزیر مسکن و شهرسازی، سازمان زمین شهری تا این زمان 71میلیون مترمربع زمین به افراد حقیقی و حقوقی واگذار کرده و در مصوبات اخیر مقرر شده قطعات زمین تا 150متر بهصورت مجانی به افراد محروم و فاقد زمین واگذار شود.
برای تامین آب و برق اهالی پایتخت همچنان مشکلات زیادی وجود داشت. سرجنگلداری کل استان تهران اعلام کرده بود که حوضه آبخیز سد لار بهدلیل چرای بیرویه دام و آسیب پوشش گیاهی، دچار فرسایش خاک شده است و این کار میتواند مخزن سد لار را پر از خاک کند. از طرف دیگر فرسودگی نیروگاههایی که قادر به تولید برق به اندازه کافی نبودند باعث شد وزارت نیرو برای خاموشهای گردشی 2ساعت و نیمه و حداکثر پنجساعته در کشور برنامهریزی کند. از 1200مگاوات برق موجود در شبکه 500مگاوات آن به تهران اختصاص داشت اما باز هم خاموشیهای طولانی رخ میداد.
در آبان 65 دولت در جلسه هیأت وزیران تصمیم گرفت که انتخابات شوراها در 55هزار حوزه روستایی و 500حوزه شهری در سال بعد برگزار شود. این کار 22سال بعد انجام شد.