• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11811
+
-

خطوط راه‌آهن از پرونده ثبت جهانی جا نماند

خبر
خطوط راه‌آهن از پرونده ثبت جهانی جا نماند

تلاش برای ثبت جهانی پرونده خطوط راه‌آهن ایران در سال۲۰۱۹ بی‌اثر ماند و ایران در این سال پرونده ثبت جهانی آثار تاریخی ندارد، اما پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث طبیعی یونسکو در سال2019 میلادی در یونسکو به رأی گذاشته می‌شود.

به گزارش مهر، اول مارس۲۰۱۸ نامه‌ای از سوی کمیته فرهنگی یونسکو خطاب به سفیر ایران در یونسکو نوشته شد که در آن  اول فوریه سال۲۰۱۹ آخرین فرصت ارسال پرونده ثبت جهانی راه‌آهن اعلام شده بود اما فرصت2019 از دست رفت و حالا قرار است در سال2020 پرونده ثبت جهانی خطوط راه‌آهن ایران در فهرست میراث تاریخی یونسکو بررسی شود.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور هنوز امیدوار است تا رایزنی‌های او و سفیر ایران در یونسکو بتواند این مشکل را حل کند. او گفته است یونسکو به نقشه‌های خطوط ریلی راه‌آهن ایران ایراد گرفته بود و ما نیز نقشه‌ها را در قالب سی‌دی به آنها داده بودیم اما دوباره نامه‌نگاری کرده و وقتی علت را فهمیدیم پرینت حدود ۷۰۰نقشه را ارسال کردیم.

به‌گفته معاون میراث فرهنگی، کار به سفیر ایران در یونسکو سپرده‌ شده تا با رایزنی آنها را متقاعد کند که این پرونده برای سال۲۰۱۹ ثبت شود.

طالبیان گفت: راه‌آهن ایران از دوره صنیع‌الدوله در دوره قاجار ساخته شده بود و در این دوره نیز کارگران و مهندسان ایرانی کمک کرده بودند. این پرونده ریزه‌کاری‌های زیادی دارد و کل پرونده وجوهی را که ایرانی‌ها در آن نقش داشتند، مورد توجه قرار داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید