• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118066
+
-

علی‌الله‌ سلیمی/دبیر تحریریه

فرهنگسازی برای تفکیک زباله از مبدأ

فرهنگسازی برای تفکیک زباله از مبدأ

تهران بزرگ با همه پیشرفت‌هایی که داشته است هنوز معضلات مهمی همچون ترافیک، آلودگی هوا، کمبود فضای سبز و کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی را دارد.
البته برای حل این معضلات نیاز به همکاری بسیاری از دستگاه‌های اجرایی وجود دارد. توجه به فضای سبز به‌عنوان ریه‌های تنفسی شهرها بسیار مهم است. این تعریف بیان‌کننده حداقل کارکرد فضای سبز در زندگی شهرنشینی به شمار می‌رود. فضای سبز هم از دیدگاه تأمین نیاز‌های زیست‌محیطی شهرنشینان و هم از نظر تأمین فضاهای فراغتی و تعامل اجتماعی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار هستند.
در شهر تهران در چندین سال گذشته پارک‌های بسیاری ساخته شده است اما نیاز تهران به فضای سبز شهری بیشتر از اینها به نظر می‌رسد. در تهران اماکن و مراکزی وجود دارد که قابلیت تبدیل شدن به فضای سبز و پارک را دارند و می‌توان با تغییر کاربری آنها ریه‌ها و مراکز تصفیه هوای تهران را تقویت کرد. تهران به‌عنوان مرکز ایران اسلامی با همه پیشرفت‌هایی که داشته اما در بخش‌هایی از شهرهای دیگر عقب‌تر قرارگرفته است.
به‌عنوان مثال امر تفکیک زباله در تهران به درستی مورد توجه مردم و مسئولان قرار نگرفته است، این در حالی است که در اصفهان به خوبی به این موضوع توجه شده و تفکیک زباله از مبدأ انجام می‌گیرد. باید در تهران هم این فرهنگسازی صورت بگیرد. طبعاً شهرداری تهران بیشترین مسئولیت را در این فرهنگسازی دارد و باید سطل‌های زباله جدید و تفکیکی را در شهر جایگزین سطل‌های قدیمی کنند.
تفکیک زباله در مبدأ یکی از مهم‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌های جداسازی و تفکیک مواد زائد محسوب می‌شود. تفکیک و جداسازی زباله، سپس بازیافت آنها برای محیط‌زیست فواید ارزشمندی دارد.
با تفکیک شدن زباله‌های قابل بازیافت و غیر‌قابل بازیافت می‌توان از زباله‌های قابل بازیافت برای تولید محصولات جدید استفاده کرد و به جای استفاده از منابع طبیعی، مواد بازیافتی را به کار برد و در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرد. تفکیک زباله در مراکز بازیافت بسیار کار دشوار و طاقت‌فرسایی است که به جرأت می‌توان گفت افراد بسیار کمی حاضر به فعالیت در مراکز بازیافت هستند، باید تفکیک زباله در مبدأ انجام شود که کار چندان سختی هم نیست تا هم به حفظ محیط‌زیست و هم به همشهریان خودمان که در مراکز تفکیک زباله فعال هستند کمک کنیم. البته در کنار مسائلی که گفته شد نباید پیشرفت‌های صورت گرفته را هم نادیده گرفت و مشکلات موجود را هم می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی و نخبگان کشور رفع کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید