• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11803
+
-

دوچرخه سوار شوید و هر‌جا خواستید رهایش کنید!

برای مقابله با آلودگی هوا و ترافیک، استارتاپ‌ها راه‌حل جدیدی دارند؛ اجاره دوچرخه با اپلیکیشن‌ها بسیار ساده‌تر شده است

اشکان خسروپور/ خبرنگار
شهرهای هوشمند، حمل‌ونقل‌شان هم هوشمند است. این جمله در نگاه اول ذهن را به سمت مترو، اتوبوس، مونوریل و سیستم‌های پرسرعت حمل‌ونقل شهری می‌برد که با سامانه‌های هو شمند کنترل می‌شوند و مردم می‌توانند برنامه‌ سفرشان را در یک اپلیکیشن هوشمند برنامه‌ریزی کنند. این شاید یکی از ساده‌ترین طرح‌های هوشمندسازی شهرها در تمام دنیا باشد اما استارتاپ‌هایی هم هستند که با استفاده از ایده‌های نوآورانه‌شان قدیمی‌ترین وسایل حمل‌ونقل مثل دوچرخه را با اپلیکیشن به هم متصل می‌کنند. نمونه‌اش استارتاپ‌های اجاره ساعتی دوچرخه  است که در نقاط مختلف دنیا فعال شده و نوعی تجارت پرسود را اداره می‌کنند. این طرح را عموما استارتاپ‌ها راه‌اندازی می‌کنند اما شهرداری‌ها در برخی شهرهای پرجمعیت جهان‌‌ ازجمله پاریس نیز به‌طور مستقل سامانه‌های مشابهی را با اندکی تفاوت اداره می‌کنند. با راه‌اندازی این طرح‌ها، سامانه قدیمی اجاره دوچرخه تفاوت‌های زیادی کرده است.



   چطور کار می‌کند؟


یافتن دوچرخه



هر استارتاپ یک اپلیکیشن مخصوص خودش دارد که باید آن را نصب کنید. طبق دسترسی‌هایی که برای برنامه فراهم شده، نزدیک‌ترین دوچرخه‌ها و مسیر رسیدن به آن به کاربرنشان داده می‌شود. بعد از رسیدن به دوچرخه، کاربر باید بارکدی را که روی بدنه دوچرخه قرارگرفته با اپلیکیشن اسکن کند تا قفل دوچرخه باز شود.



مسیریابی تا مقصد


کاربر می‌تواند با استفاده از برنامه‌های مسیریاب راهش را پیدا کند. پیدا کردن نزدیک‌ترین مسیر، کرایه کمتری خواهد داشت. خود اپلیکیشن هم در مواردی می‌تواند به پیدا کردن مسیر بهتر به مقصد به کاربر کمک کند.



پایان سفر


بعداز پایان سفر، با انتخاب گزینه «پایان سفر»‌ دوچرخه دوباره قفل شده و پول کرایه از کارت اعتباری کاربر کسر می‌شود. کارت اعتباری قبلا در سیستم ثبت شده و پرداخت هزینه به‌صورت خودکار انجام می‌شود. در نتیجه کسی نمی‌تواند از پرداخت آن شانه خالی کند.



    برگ برنده


هرجا خواستی پارک کن


استارتاپ‌ها از نظر اقتصادی آنقدر قوی نیستند که در تمام شهرهای دنیا برای کاربران‌شان پارکینگ دوچرخه بسازند. به جز این، وجود پارکینگ‌های دوچرخه باعث سردرگمی کاربر می‌شود چون حتما باید مبدأ و مقصدش را طوری هماهنگ کند که در هر دو طرف، پارکینگ مخصوص دوچرخه وجود داشته باشد. استارتاپ‌های اجاره دوچرخه برای حل این مشکل، سیستم Dockless را راه‌اندازی کرده‌اند. در این سیستم، جای خاصی برای پارک دوچرخه وجود ندارد و کاربر می‌تواند دوچرخه‌اش را هرجا که کارش تمام شد، کنار خیابان پارک کند.




ضد‌سرقت

به جای ساخت پارکینگ، استارتاپ‌های اجاره دوچرخه روی سیستم ضدسرقت‌شان کار کرده‌اند. بدنه یکپارچه، سامانه
جی پی اس و شماره سریال ویژه روی هر دوچرخه، آنها را از نمونه‌های دیگر متمایز می‌کند؛ ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد، طراحی این دوچرخه‌ها به شکلی است که قطعات آنها عملا روی دوچرخه‌های دیگر قابل استفاده نیست. در نتیجه، دزدیدن چرخ، صندلی و... حتی اگر ممکن باشد، ‌بی‌فایده است.



تعداد دوچرخه‌ها و قیمت کمتر

چند استارتاپ فعال اجاره دوچرخه در شهرهای بزرگ دنیا فعال هستند که زمینه کاری‌شان بسیار به هم شبیه است. در این بین، ‌آنهایی قوی‌تر ظاهر می‌شوند که دوچرخه‌های بیشتری در سطح شهر داشته باشند. قیمت کمتر نیز مزیت رقابت مهم بعدی است.



جهانی بودن استارتاپ

بخش بزرگی از استارتاپ‌های اجاره دوچرخه، اصالتا چینی هستند. از بین چند استارتاپی که در این زمینه راه‌ افتاده، آن نمونه برنده است که در شهرهای بیشتری در سطح جهان نمایندگی داشته و بتواند کار کند. Mobike و Obike دو نمونه از پرطرفدارترین دوچرخه‌های اجاره‌ای در پاریس هستند. رتبه بعدی از آن دوچرخه اجاره‌ای محلی به نام Velib است که شهرداری پاریس برای آن خدمات رسانی می‌کند و سیستم اداره آن با استارتاپ‌ها تا حدودی متفاوت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید