• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11747
+
-

هشدار ایران درباره افزایش تنش درمنطقه

ظریف و عراقچی از نقشه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای گسترش درگیری‌ها در منطقه خبر دادند

منطقه
هشدار ایران درباره افزایش تنش درمنطقه

آمریکا برای حمله به سوریه بهانه‌تراشی می‌کند؛ این تحلیل وزیر امور خارجه ایران در رابطه با ادعای ارتباط دولت سوریه با فاجعه شیمیایی اخیر در شهر دومای این کشور است. ظریف که به سفر دوره‌ای آفریقا و آمریکای جنوبی رفته دیروز در برزیل درباره حمله احتمالی دولت ترامپ به سوریه هشدار داد.
بر اساس اعلام وزارت خارجه، محمدجواد ظریف در واکنش به لفاظی‌های رئیس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر سوریه گفت: همانطور که می‌دانید جمهوری اسلامی موضع بسیار صریحی علیه سلاح شیمیایی دارد، ما از ابتدا و همچنین در خلال این وقایع اخیر نیز هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کسی و علیه هر کسی را محکوم کرده‌ایم. به‌نظر می‌رسد که دولت آمریکا به‌دنبال بهانه‌جویی برای مداخله در سوریه است.  وزیر خارجه همچنین در ادامه سفر به برزیل در توییتی نوشت: «هجمه بزدلانه ترامپ علیه ایران، که همواره استفاده از سلاح شیمیایی از سوی هرکس را محکوم کرده و خود قربانی استفاده این تسلیحات توسط صدامِ مورد حمایت آمریکا بوده، ریاکارانه است.» به نوشته ظریف، تهدید ترامپ به تکرار تجاوزگری‌های ناگهانی، نشانه‌ای از سیاست ایالات‌متحده برای حمایت از افراط‌گرایان است. وی درباره حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه نیز گفت: حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه در گذشته هم سابقه داشته و هر زمانی که تروریست‌ها دچار شکست می‌شوند، صهیونیست‌ها اقدام به عملیات می‌کنند، آمریکایی‌ها هم همینطور، اطلاعات موثقی وجود دارد که آمریکا تروریست‌های داعش را به مناطق دیگر منتقل می‌کند برای اینکه از آن سرمایه‌گذاری بسیار خطرناکی که در سوریه کرده، در سایر مناطق بتواند استفاده کند. این سیاست‌ها، سیاست‌های بسیار خطرناکی است.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه هم درباره حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی در سوریه که طی آن چند ایرانی نیز به شهادت رسیدند، بیان کرد: رژیم صهیونیستی به‌دنبال افزایش تنش در منطقه است و فکر می‌کنم همه طرف‌های درگیر باید نسبت به این قضیه بسیار هوشیار باشند.

از 7سال قبل که بحران در سوریه آغاز شد تا‌کنون بارها دولت سوریه متهم به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان شده است اما هربار سوریه این اتهام را رد کرده تا جایی که در یک مورد بعد از حمله شیمیایی در حومه دمشق در سال1392 با بالاگرفتن تنش، دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا در آستانه حمله نظامی به سوریه قرار گرفت اما با دخالت روسیه دولت سوریه تن به خلع سلاح شیمیایی داد و تمام تسلیحات شیمیایی این کشور با نظارت سازمان ملل تحویل داده شد. علاوه بر سوریه، ایران و روسیه همواره تأکید کرده‌اند که دولت سوریه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد که از آن استفاده کند و این گروه‌های تروریستی هستند که با دستیابی به مواد شیمیایی برای فضاسازی علیه دولت سوریه اقدام به استفاده از سلاح شیمیایی می‌کنند.

سفر فرستاده ویژه پوتین به ایران

ایران، روسیه و ترکیه 2سال است که درباره بحران سوریه با هم در حال رایزنی هستند، سران 3کشور 2هفته قبل در آنکارا برای دومین بار درباره آتش‌بس در سوریه تشکیل جلسه دادند اما اوضاع این کشور بحران‌زده بعد از اتهام آمریکا و نیز حمله صهیونیست‌ها به سوریه که به شهادت جمعی ازجمله دست‌کم 7نظامی ایرانی انجامید، پیچیده‌تر شده است.

دیروز الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه به تهران آمد تا درباره آخرین تحولات سوریه و نتایج نشست آنکارا با مقامات ایرانی رایزنی کند.

حسین جابری انصاری، دستیار وزیر خارجه دردیدار این دیپلمات روسی که رئیس تیم مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات آستانه است، تصریح کرد: اطلاع دارم که شما امروز گفت‌وگوی طولانی با آقای شمخانی داشتید. در جریان مذاکرات صورت گرفته هستم و اکنون در این جلسه ادامه رایزنی‌ها را خواهیم داشت. وی با بیان اینکه «شرایط منطقه و تحولات آن به‌صورت پی در پی و سریع به‌ویژه در مورد مسائل سوریه در حال تغییر است»، ادامه داد: این تحولات ایجاب می‌کند که هماهنگی‌های نزدیک‌تری بین ایران و روسیه در این زمینه به‌وجود آید.

در این دیدار لاورنتیف با اشاره به دیدارش با علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان، تصریح کرد: حدود یک ساعت و نیم با آقای شمخانی گفت‌وگو کردیم و با جزئیات بسیار تحولات سوریه را مورد بحث قرار دادیم.

   بازگشت پیکرهای 7شهید ایرانی حمله صهیونیست‌ها به سوریه

در نخستین ساعات دوشنبه 20فروردین‌ماه97 مصادف با 9 آوریل چندین موشک به فرودگاه نظامی تیفور در استان حمص سوریه شلیک شد که سامانه پدافند هوایی سوریه آنها را منهدم کردند. درمجموع 8 موشک به پایگاه هوایی تیفور شلیک شد که در پی آن شماری کشته و زخمی شده‌اند. در این حمله هوایی 7نفر از مستشاران ایرانی نیز به شهادت رسیدند. فرودگاه نظامی تیفور که نام دیگر آن فرودگاه نظامی التیاس است، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی سوریه به شمار می‌رود و حدود 50کیلومتر از شرق شهر تدمر در حمص فاصله دارد. فرودگاه نظامی تیفور اصلی‌ترین پایگاه نیروهای سوری و همپیمانان به شمار می‌رود که نقش پشتیبانی و حمایت و تسلیح نیروهای سوری و همپیمانان را که در استان‌های دیرالزور، حومه حماه و حلب می‌جنگند، ایفا می‌کند. صبح سه‌شنبه پیکرهای شهید اکبر زوار جنتی، شهید مهدی لطفی نیاسر، شهید سیدعمار موسوی، شهید مرتضی بصیری‌پور، شهید مهدی دهقان، شهید حامد رضایی و شهید حجت‌الله نوچمنی از شهدای حمله هوایی رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی تیفور سوریه وارد معراج شهدای تهران شد و قرار است برای تشییع و خاکسپاری به شهرهایشان منتقل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :